×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگاهی به صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر مجارستان

کشور مجارستان با مساحت ۹۳۰۰۰ کیلومتر مربع (یک درصد کل مساحت اروپا) و جمعیت ۱۰ میلیون نفر در ناحیه مرکزی شرق اروپا قرار دارد. فلور گیاهی این کشور دارای ۲۲۰۰ گونه گیاهی است که ۵۳۵ عدد از آنها حفاظت شده می باشند. بر طبق سرشماری های صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ میلادی، تقریبا ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از مردم مجارستان در ۲۵ نوع فعالیت اقتصادی مرتبط با تولید و فرآوری گیاهان دارویی در این کشور اشتغال دارند و میزان تولید سالیانه گیاهان دارویی و معطر مجارستان در حدود ۲۰ هزار تن (وزن خشک) تخمین زده شده است. عمده ترین گیاهان دارویی تولید شده در این کشور عبارتند از: خردل، رازیانه، خشخاش، بادرنجبویه، نعناع فلفلی، آویشن و همیشه بهار. همچنین انجدان رومی، مرزه و سنبل الطیب نیز مورد توجه تولیدکنندگان خرده مالک می باشند. در مجارستان توجه ویژه ای به ارقام پرمحصول گیاهان دارویی وجود دارد و شرکت های تولیدکننده همواره بدنبال رسیدن به ارقام جدیدتر با عملکرد بالاتر می باشند. ۵۰۰۰ نفر نیز در قالب بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر خودرو در طبیعت فعالیت می کنند و ۱۱۰ تا ۱۲۰ گونه گیاهی مورد برداشت قرار می گیرد.

نگاهی به صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر مجارستان

.

به نقل از مستند ویژه سومین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران – ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۵ (به کوشش تیم پژوهشی شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی)

دانلود Download(توجه: متن کامل این مقاله در فایل مستند موجود می باشد. با کلیک نمودن بر روی گزینه بالا می توانید آن را دانلود نمایید.)

.

کشور مجارستان با مساحت ۹۳۰۰۰ کیلومتر مربع (یک درصد کل مساحت اروپا) و جمعیت ۱۰ میلیون نفر در ناحیه مرکزی شرق اروپا قرار دارد. تقریبا ۷۰ درصد مناطق مجارستان بصورت دشت بوده و تنها ۲۰ درصد آن کوهستانی می باشد. فلور گیاهی این کشور دارای ۲۲۰۰ گونه گیاهی است که ۵۳۵ عدد از آنها حفاظت شده می باشند. ۹ پارک ملی و ۱۴۲ زیستگاه حفاظت شده در مجارستان وجود دارد. میانگین بارندگی سالانه این کشور ۵۰۰ میلیمتر است و میانگین دمای گرمترین و سردترین ماه سال به ترتیب ۲۰ و ۱/۲- درجه سانتیگراد می باشد. جلگه ی پانونی (Pannonian Basin) به عنوان بهترین منطقه جهت تولید محصولات کشاورزی بخصوص گیاهان دارویی و معطر در این کشور مطرح می باشد.

بر طبق سرشماری های صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ میلادی، تقریبا ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر در ۲۵ نوع فعالیت اقتصادی مرتبط با تولید و فرآوری گیاهان دارویی در این کشور اشتغال دارند و میزان تولید سالیانه گیاهان دارویی و معطر مجارستان در حدود ۲۰ هزار تن (وزن خشک) تخمین زده شده است. عمده ترین گیاهان دارویی تولید شده در این کشور عبارتند از: خردل، رازیانه، خشخاش، بادرنجبویه، نعناع فلفلی، آویشن و همیشه بهار. همچنین انجدان رومی، مرزه و سنبل الطیب نیز مورد توجه تولیدکنندگان خرده مالک می باشند. در مجارستان توجه ویژه ای به ارقام پرمحصول گیاهان دارویی وجود دارد و شرکت های تولیدکننده همواره بدنبال رسیدن به ارقام جدیدتر با عملکرد بالاتر می باشند.

۵۰۰۰ نفر نیز در قالب بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر خودرو در طبیعت فعالیت می کنند و ۱۱۰ تا ۱۲۰ گونه گیاهی (عمدتا گزنه، میوه نسترن کوهی، علف طلایی، بابونه و میوه شاه بلوط) مورد برداشت قرار می گیرد. در این کشور برداشت گیاهان دارویی و معطر از طبیعت نیاز به مجوز خاصی ندارد (بجز در پارک های ملی و مناطق حفاظت شده) ولی بدلیل اینکه گیاهان دارویی برداشت شده از طبیعت فاقد شناسنامه و گواهی کنترل کیفی هستند، قیمت آنها درحدود ۷۰ درصد گیاهان کشت شده در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که از سال ۲۰۰۷ میلادی بهره برداران مشمول مالیات شده اند.

(جهت دریافت متن کامل این مقاله در مستند ویژه سومین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران، اینجا کلیک نمایید.)

.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.