×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نشست خبری دومین جشنواره ملی طب سنتی و گیاهان دارویی نطنز

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل  از  خبرگزاری فارس، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در نشست خبری دومین جشنواره ملی طبیعت‌گردی طب سنتی و گیاهان دارویی نطنز که در دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران برگزار شد ،‌گفت: استفاده از ظرفیت طب سنتی در نظام سلامت به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

وی افزود: به دلیل ارزان‌تر و در دسترس بودن خدمات طب سنتی و اعتقاد مردم به این درمان‌ها ما می‌توانیم در این زمینه فعالیت بسیار خوبی داشته باشیم. بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که در کنار طب رایج از خدمات ایمن و مؤثر (ماساژ) استفاده کنند و ضرورت استفاده از این خدمات را کشف کردند.

خدادوست گفت: در کشور ما ۱۱ نوع اقلیم وجود دارد و ما می‌توانیم با استفاده از  این ظرفیت‌ها کشت و پرورش گیاهان بومی همچون زعفران را گسترش دهیم.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: داشتن پشتوانه غنی بالغ بر ۱۰ هزار عنوان کتاب معتبر در زمینه طب سنتی از دیگر افتخارات ما است خوشبختانه رویکرد اهمیت به طب سنتی در وزارت بهداشت وجود دارد. کشور ما در معرض کم‌آبی است و باید به سمت محصولاتی رویم که آب کمتری طلب می‌کنند که یکی از این محصولات کشت گیاهان دارویی بومی است که سبب اشتغال‌زایی منطقه نیز می‌شود. ظرفیت تولید گیاهان دارویی بالقوه در کشور ما وجود دارد.

مرتضی صفاری نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری دومین جشنواره ملی طبیعت‌گردی طب سنتی و گیاهان دارویی نطنز که در دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نطنز در حوزه گردشگری پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند محور توسعه منطقه قرار گیرد. این شهرستان از تنوع خاص گیاهان دارویی برخوردار است و در دوره‌های گذشته حدود ۶۰۰ نوع گیاه دارویی در این منطقه ثبت شده است.

 

در ادامه این نشست محمدعلی فیاض دبیر شورای راهبردی سلامت، گفت: ۶۰۰ نوع گیاه دارویی در شهرستان نطنز وجود دارد این منطقه تلفیقی از گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی است. گلابی نطنز یک برند جهانی است که در معرفی ظرفیت منطقه نقش قابل توجهی دارد.

فیاض افزود: بیش از ۸۲۰۰ گیاه در کشور وجود دارد. روستاگردی و توانمندسازی جوامع محلی باید به عنوان یک ظرفیت اقتصادی مقاومتی مدنظر قرار گیرد.

دبیر شورای راهبردی سلامت اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های منطقه نطنز موضوع فرهنگ که شامل صنایع دستی، میراث فرهنگی و ساختار اجتماعی منطقه است که در معرفی شهرستان نطنز بسیار نقش مؤثری دارد.

در ادامه این نشست لیلا اژدری سرپرست دفتر بازاریابی در تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گفت: جشنواره ملی طب سنتی و گیاهان دارویی نطنز یکی از ابزارهای توسعه بازار است، نطنز جزء مقاصدی که کمتر شناخته شده است بنابر این باید در این خصوص اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت گیرد زیرا پتانسیل زیاد و متنوعی دارد.

 

وی افزود: طب سنتی ریشه در گذشته دارد  اما رویکرد جوامع به این طب جدید است، این جشنواره باید به خواستگاه گیاهان دارویی و طب سنتی و گردشگری سلامت تبدیل شود.

 

سرپرست دفتر بازاریابی در تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: از طرف سازمان ملل و سازمان جهانی جهانگردی سال ۲۰۱۷ به  عنوان سال گردشگری پایدار برای توسعه معرفی شده است و این باعث افتخار است که برگزاری این جشنواره همزمان در این سال شده است. این جشنواره می‌تواند در ایجاد اشتغال، توانمندسازی جوامع و کمک به پایداری توسعه بسیار تأثیرگذار باشد.

 

در ادامه این نشست حسین رضایی‌زاده رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران گفت: نطنز با توجه به پایدار بودن جمعیت مستقر برای مطالعات آینده‌نگر در حوزه پزشکی ظرفیت و فرصت مناسبی را دارد.

 

وی افزود: یکی از مهمترین ادعاهای طب ایرانی بحث خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی است. اگر بتوانیم با همکاری نهادهای ذیربط و بخش خصوصی این مطالعه را در سبک زندگی و در قسمت جمعیت پایدار رقم بزنیم، خدمت بزرگی به کشور، شهرستان نطنز و طب سنتی انجام داده‌ایم.

 

رضایی‌زاده گفت: نطنز سابقه تاریخی ارزشمندی در طب سنتی و گیاهان دارویی دارد و ما ظرفیت بسیار ارزشمندی در زمینه برندیک تعدادی از محصولات همچون گلابی داریم همان طور که در زمینه زعفران ضعیف عمل کردیم در اینجا می‌توانیم درست عمل کنیم.

 

در ادامه این نشست محمودرضا فقیهی دبیر این جشنواره گفت: حجم تجارت گیاهان دارویی در جهان ۶۰۰ میلیارد است که متأسفانه سهم کشور ما زیر یک درصد است. اگر صحبت از توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی می‌کنیم باید اقدام جهانی را هم انجام دهیم.

 

وی گفت: از جشنواره اول تا دوم کشت گیاهان دارویی رشد ۳۰ درصدی داشته‌اند از برنامه‌های ما برای جشنواره دوم آموزش علمی کشاورزان و علاقه‌مندان به کشت گیاهان دارویی است، نطنز هزار نوع گیاه دارد که ۶۰۰ نوع آن مصرف صنعتی دارد.

 

دبیر  جشنواره اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های جشنواره دوم راه‌اندازی کارگاه فرصت شغلی و کارآفرینی، راه‌اندازی تور گردشگری به هدف آشنایی با کویر و کوهستان در سه روز جشنواره است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.