×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی وضعیت تجارت ترکیبات طبیعی در اتحادیه اروپا

بررسی وضعیت تجارت ترکیبات طبیعی در اتحادیه اروپا

.

به نقل از مستند ویژه سومین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران – ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۵ (به کوشش تیم پژوهشی شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی)

دانلود Download(توجه: متن کامل این مقاله در فایل مستند موجود می باشد. با کلیک نمودن بر روی گزینه بالا می توانید آن را دانلود نمایید.)

.

 

مقدمه:
تقاضای بازار جهانی برای مواد مؤثره گیاهی و ترکیبات طبیعی در حال افزایش است. این موضوع، عمدتا بخاطر بکارگیری روزافزون طب سنتی و گیاهی در مراقبت های اولیه بهداشتی در کشورهای عضو سازمان ملل متحد است. علاوه بر آن، بخشهای مختلفی در سازمان ملل متحد همچون FAO و WHO چند دستورالعمل برای عملیات خوب (Good Practices) را در زمینه این صنعت در ۱۵ سال گذشته منتشر کرده اند.
چشم انداز بازار اتحادیه اروپا در زمینه محصولات دارویی، ترکیبی از نقاط مثبت و منفی است. اگرچه اتحادیه اروپا بیش از یک سوم داروهای گیاهی دنیا را مصرف می کند، اما این بخش به دلیل کاهش بودجه عمومی و مشکلات اقتصادی کشورها از کاهش رشد متعادل با مصرف رنج می برد. اما در همین زمان، افزایش اندکی در بازار محصولات و داروهای گیاهی در کشورهای شرق اروپا همچون لهستان و جمهوری چک، چشم انداز بهتری را ترسیم می کند. علاوه بر این افزایش هزینه های بخش بهداشت و درمان باعث شده تا تقاضا برای محصولات طبیعی به عنوان راهکاری ارزانتر برای حفظ سلامت در درازمدت مورد توجه قرار گرفته و چشم انداز خوبی را برای این بخش ترسیم کند. انتظار می رود که تقاضا برای فراورده های دارویی گیاهی در اروپا به ویژه با افزایش سن جمعیت این کشورها و نیاز بیشتر به مراقبت های بهداشتی افزایش یابد. این موضوع، طبیعتا باید منجر به تقاضای بیشتر اتحادیه اروپا برای ترکیبات طبیعی و مواد اولیه داروهای گیاهی باشد. بویژه که نسل قدیم، نسبت به جوانان تمایل بیشتری به استفاده از داروهای گیاهی دارند. همچنین این روند رشد مصرف داروهای گیاهی در اروپا، با افزایش مصرف مکمل های غذایی نیز مترادف شده و نیاز اروپا به مواد اولیه دارویی با منشأ گیاهی را دوچندان می کند.

رقابت برای تامین عصاره شیرین بیان در اروپا
چین که قبل از این یکی از مهمترین صادرکنندگان ریشه شیرین بیان بوده است، در داخل کشور خود با تقاضای فزاینده ای برای عصاره شیرین بیان روبرو شده است و این موضوع باعث می شود که چین نیز به واردکننده شیرین بیان تبدیل شده و کار تهیه شیرین بیان برای اروپا سخت شود. مهمتر آن است که تجار چینی حاضرند قیمتی به نسبت بالاتر از قیمت پرداختی کشورهای اروپایی برای خرید شیرین بیان بپردازند. در این شرایط، برای کشورهای اروپایی دیگر پیدا کردن شیرین بیان با قیمت پایین، مهم نیست و فقط تأمین شیرین بیان است که اهمیت پیدا می کند. در این شرایط و با توجه به اینکه بدلیل نیاز اضطراری، نمیتوان کیفیت محصولات ارائه شده توسط سایر کشورها را کنترل کرده و مو به مو مورد کنکاش و بررسی قرار داد، انتظار می رود که این نیاز کشورهای اروپایی، از حالت گیاه خام و فرآوری نشده به حالت عصاره فرآوری شده تغییر کند و این گیاهان در کشورهای تولیدکننده، فرآوری و عصاره گیری شوند و سپس به اروپا صادر شوند.

…………………

(جهت دریافت متن کامل این مقاله در مستند ویژه سومین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران، اینجا کلیک نمایید.)

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.