×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت گیاهان دارویی بوشهر در انتظار سرمایه گذار

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی کارشناس گیاه‌شناسی گیاهان دارویی و جلبک های دریایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: ما بومی سازی برخی گونه‌های گیاهی از جمله بادمجان وحشی، زامور، پنیرباد، اسطوخدوس وحشی و آویشن را آغاز کرده‌ایم و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده اما برای کاشت به صورت گسترده نیاز به اعتبار داریم .

کُهزاد سرطاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به این‌که این گیاهان در صورت بومی سازی ارزش افزوده دارند، بیان کرد: گیاهان زامور و پنیر باد خاص منطقه عسلویه هستند و از گیاه پنیرباد می توان یک نوع ماست تهیه کرد که خاصیت دارویی ویژه دارد. همچنین بادمجان وحشی در درمان بیماری‌های سرطان و دیابت موثر است.

وی با بیان این‌که سال گذشته چهار گونه گیاه دارویی جدید برای اولین بار در استان بوشهر کشت شد، ادامه داد: پارسال چهار گونه گیاه دارویی با نام های جوجوبا، جتروفا، مورینگا و به لیمو برای نخستین بار دراستان بوشهر به صورت آزمایشی کاشته شد که دو گیاه جوجوبا و جتروفا در روغن کشی و صنعت، و مورینگا علاوه بر روغن کشی در تهیه وسایل آرایشی بهداشتی کاربرد فراوانی دارد.

مورینگا

مورینگا

سرطاوی گفت: تحقیق درباره گیاه مورینگا مراحل اولیه را طی می‌کند و اکنون در دو ایستگاه تحقیقاتی تنگ ارم (چَهوَک) در دشتستان و ایستگاه تحقیقاتی کاکی در شهرستان دشتی در مجموع ۲۵۰ پایه از این گیاه کاشته شده است .

این کارشناس گیاه‌شناسی با اشاره به وضعیت گیاه آلوئه ورا در استان بوشهر، گفت: بازار فروش گیاه آلوئه ورا پس از مدتی که حال و روز خوبی نداشت اکنون با ایجاد کارخانه فرآوری در آبپخش رونق گرفته اما مشکل اینجاست پس از مشکلاتی که در زمینه خرید آلوئه ورا از کشاورزان به وجود آمد، آنها به جای آلوئه ورا در زمین‌های خود گوجه فرنگی کشت کردند و اکنون میزان تولید برگ این گیاه در استان کاهش یافته است .

سرطاوی همچنین بیان کرد: این روزها تبلیغات زیادی در زمینه گیاهان دارویی صورت می‌گیرد اما به علت کمبود اعتبار، نبود سرمایه گذار، مشکلات فروش و فرآوری آنها که مشتریان خاص خود را دارند بومی سازی و تولید گسترده این گیاهان به کندی پیش می رود .

بر اساس آمارها، بیش از ۸ هزار گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد. در استان بوشهر نیز ۵۵۰گونه گیاه دارویی وجود دارد که از این میان مردم استان تنها صد گونه آن را می شناسند .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.