×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
غزنی، مرکز قاچاق گیاهان دارویی افغانستان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مسؤولان اداره محیط‌ زیست غزنی با بیان اینکه شماری از قاچاقچیان، گیاهان دارویی چندین ولایت را از راه غزنی به پاکستان انتقال می‌دهند از نابودی شماری از گیاهان دارویی در افغانستان نگرانی کرده  و می‌گویند، در حال حاضر غزنی به مرکز قاچاق گیاهان دارویی تبدیل شده است.

به گفته آن‌ها در بیشتر بخش‌های این ولایت، گیاهان دارویی رو به نابودی‌ است و تا چند سال دیگر این گیاهان در بیشتر روستاها منقرض خواهند شد.

«عبیدالله غزنیوال» مدیر حفظ میراث‌های طبیعی اداره محیط‌ زیست غزنی می‌گوید قاچاقچیان گیاهان دارویی را از شهرستان‌های جاغوری، مالستان، ناور و جغتوه این ولایت و ولایت‌های بامیان، دایکندی، ارزگان و بدخشان به غزنی می‌آورند و از این‌جا به پاکستان انتقال می‌دهند.

به گفته غزنیوال، با آن که بارها برای مسئولان شهرستان غزنی نامه‌هایی رسمی به خاطر جلوگیری از ادامه قاچاق گیاهان دارویی فرستاده‌اند، اما هنوز هم هیچ کسی با این اداره همکاری نکرده است.

غزنیوال، ریشه‌کن‌کردن گیاهان دارویی را جفای بزرگی به طبیعت می‌داند و می‌گوید، این گیاهان از پاکستان با بهای گزاف به هند و چین فروخته می‌شوند.

«غلام‌سخی زابلی»، عضو شورای ولایتی غزنی، دولت را در بخش تقویت کشاورزی و ایجاد زمینه کار در روستاها به بی‌پروایی متهم می‌کند و می‌گوید که این کار سبب شده تا ساکنان روستاها برای زنده‌‌ماندن‌ به گردآوری و قاچاق گیاهان دارویی رو بیاروند.

شماری از فروشندگان گیاهان دارویی در غزنی می‌گویند، بیش از ۲۰ سال است که این کار را انجام می‌دهند. آنان می‌افزایند که گیاهان دارویی را از کوه‌ها گردآوری کرده و به قاچاقچیان می‌فروشند و قاچاقچیان این گیاهان را به پاکستان انتقال می‌دهند.

خریدوفروش گیاهان دارویی بیشتر در فاصله ۵۰۰ متری حوزه دوم پلیس شهر غزنی صورت می‌گیرد. کسانی که این گیاهان دارویی را به پاکستان انتقال می‌دهند می‌گویند که پلیس در شاهراه‌ها با گرفتن پول به آنان اجازه انتقال را می‌دهد.

اما مسؤولان پلیس غزنی می‌گویند که در صورت هماهنگی برای جلوگیری از قاچاق این گیاهان آماده هر گونه همکاری هستند.

کارشناسان محیط‌ زیست گردآوری گیاهان دارویی به طور غیراستاندارد و انتقال آن به پاکستان را زیان بزرگی به محیط ‎زیست و اقتصاد کشور می‌دانند  و از نهادهای مسؤول می‌خواهند که با مدیریت بهتر این گیاهان پول هنگفتی را به خزانه دولت افغانستان واریز کنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.