لزوم ایجاد اکوسیستم استارتاپی طب سنتی ایران
علی سروشیان
کارشناس ارشد فلسفه علم، دانشگاه امیرکبیر تهران
.
به نقل از مستند ویژه سومین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران – ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۵ (به کوشش تیم پژوهشی شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی)
(توجه: متن کامل این مقاله در فایل مستند موجود می باشد. با کلیک نمودن بر روی گزینه بالا می توانید آن را دانلود نمایید.)
.
استارتاپ چیست؟
استارتاپ نقطه شروعی برای راهاندازی یک مجموعه دانش بنیان (و غالبا مبتنی بر فناوری اطلاعات) با سرمایه اولیه محدود و همچنین نیروی اولیه محدود است. استارتاپ «گام اول اما حساب شده» از یک راه طولانی است که اگر درست برداشته شود قدمهای بعدی را تسهیل خواهد کرد. استارتاپ در واقع یک نقطه شروع کوچک است که قابلیت رشد سریع، تکرارپذیری و مقیاس پذیری دارد. داشتن ایدهای نوآورانه و خلاقانه، طرحی نو و راه حلی جدید برای مسالهای که شاید تاکنون توجه چندانی به آن نشده بود ویژگی دیگر استارتاپ است. استارتاپها غالبا بر پایه فناوری اطلاعات شکل میگیرند و به همین دلیل نیاز به سرمایه زیاد برای شروع و راه اندازی ندارند و میتوانند در آینده سرمایهگذار جذب نمایند. دیگر اینکه خطرپذیری، عدم قطعیت و عدم ضمانت برای موفقیت نیز ویژگی لاینفک فعالیت استارتاپی است. استارتاپ به علت ماهیت چابکی که دارد میتواند حسب شرایط محیطی، به سرعت مدل کاری خود را تغییر دهد و وضعیت بهینه خود را پیدا کند.
آنچه اهمیت استارتاپها و لزوم توجه به آنها را بسیار بیشتر میکند این است که اکثر غولهای اینترنتی موجود به صورت استارتاپی رشد کردهاند. به عنوان مثال گوگل، فیسبوک، یوتیوب، توئیتر، لینکداین و … همه به صورت استارتاپی و با ایدههای جذاب، اما با سرمایه و نیروی اندک شروع به کار کردهاند و در اندک زمانی رشد کردهاند و به موفقیتهای بزرگی دست یافتهاند. البته پر واضح است که ممکن است استارتاپها شکست هم بخورند. در ادبیات استارتاپی شکست بسیار مهم است و مادر پیروزی دانسته میشود. در کنار شکستها، همان درصد کمی از استارتاپها که تا بحال موفق شدهاند، به چنان موفقیتهایی رسیدهاند که الگوی رشد استارتاپی را به عنوان یک الگوی جذاب و کارآمد معرفی کردهاند. در کشور ما نیز استارتاپهای زیادی به وجود آمدهاند که برخی از آنها بسیار شناختهشده و موفق هستند. برخی از استارتاپهای موفق ایرانی که سرویسهایی در فضای مجازی ارائه کرده اند موارد زیر هستند:
- کافه بازار: مرجع خرید و فروش نرم افزار اندروید
- دیجی کالا: سوپر مارکت اینترنتی
- دیوار: خرید و فروش اجناس دست دوم
- تخفیفان: فروش تخفیفهای گروهی
- آپارات: سرویس به اشتراکگذاری ویدئو
- پونیشا: جذب فریلنسر (پیمانکار خانگی) برای پروژههای کوچک
- تسکولو: مدیریت پروژه و تخصیص وظایف به اعضای تیم
- دونیت: جمع آوری کمک برای پروژههای عام المنفعه
- زودفود: سفارش اینترنتی غذا از رستورانها
البته فعالیتهای اینترنتی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای جهان هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. اما گسترش بسترهای دسترسی به اینترنت در سالهای اخیر و همچنین توسعه قابل پیش بینی آنها در سالهای آینده، جایگاه و ارزش استارتاپها را بیش از پیش آشکار کرده و خواهد کرد. به عنوان مثال، هفته نامه اکونومیست در گزارش اخیر خود ارزش تقریبی دیجی کالا را ۱۵۰ میلیون دلار، آپارات را ۳۰ میلیون دلار و کافه بازار را ۲۰ میلیون دلار اعلام کرده است.
در بالا ذکر شد که داشتن ایده خوب یکی از ارکان مهم یک استارتاپ است. نکته قابل توجه این است که بزرگ یا کوچک بودن ایده به هیچ وجه بیانگر ارزش آن نیست. مهم این است که ایده چقدر در حل مساله ای که قصد حل آن را دارد موفق شود. یک ایده کوچک که مساله کوچکی را به خوبی حل کند، ممکن است چنان مخاطبان زیادی پیدا کند که ایدههای خیلی بزرگ به پای آن نرسند. البته در حوزه طب سنتی، طرح ایده علاوه بر نکات فوق نیاز به در نظر گرفتن ملاحظات دیگری نیز دارد. چرا که برخی ایدهها ممکن است ظاهر جذابی داشته باشند، اما در واقع در راستای اهداف اصیل طب سنتی نباشند. برای این منظور لازم است برنامهریزیها و سیاستگذاریهایی انجام شود. مثلا یک راهکار میتواند این باشد که حیطه کاری استارتاپهای طب سنتی صرفا به مباحث «اصول حفظ سلامتی» (حفظ الصحه، سته ضروریه) محدود شود و مباحث دارویی و درمانی تنها با دریافت مجوز از مراجع خاص امکانپذیر شود. در ادامه برخی ایدهها را که میتوان استارتاپهای طب سنتی را بر اساس آنها راه اندازی نمود به عنوان نمونه و جهت تقریب به ذهن خواننده بیان مینماییم:
- شبکههای اجتماعی خاص- منظوره برای ایجاد ارتباطات بین اقشار مختلف مرتبط با طب سنتی (پژوهشگران، پزشکان، عطاریها، تولیدکنندگان محصولات مرتبط، ارائه دهندگان خدمات طب سنتی و … با یکدیگر و با مردم)
- شبکههای اجتماعی بر اساس اشتراک مزاج، اشتراک بیماری، اشتراک روش درمانی و …
- پلتفرمهای به اشتراک گذاری و انتشار محتواهای طب سنتی مانند مقالات، پایان نامهها، ویدئوها، اینفوگرافیکها و …
- سیستمهای آموزش مجازی حفظ الصحه طب سنتی
- ابزارهای رصد وضعیت صحت افراد بر اساس مدلهای طب سنتی (شبیه اپلیکیشنهای کنترل وزن)
- ابزارهای کنترل وضعیت رشد و تواناییهای کودک
- بازیهای رایانه ای و موبایل طب سنتی
- سرویس وبلاگ طب سنتی
- ابزارهای آنلاین جهت فعالیتهای تحقیقاتی یا ارتباط پژوهشگران طب سنتی
- سرویسهای جمعآوری طب فولکور
- کسب و کارهای مرتبط با توریسم طب سنتی از کشورهای خارجی، به خصوص کشورهای اسلامی
- ….
البته ایدههای استارتاپی قابل توجه در طب سنتی ایران بسیار گستردهتر از مواردی هستند که در بالا ذکر شد و میتوانند به محصولات و خدمات فیزیکی نیز بپردازند. در اینجا تنها موارد مشهوری که نمونههای پیادهسازی شده آنها در حوزههای دیگر موجود هستند ذکر شد. خواننده میتواند با جستجوی کوتاهی در فضای مجازی نمونههای موفق این موارد را بیابد. یک حوزه گسترده از محصولات فیزیکی مرتبط با طب سنتی که میتواند به صورت استارتاپی بر روی آنها کار شود، حوزه تجهیزات پزشکی و دستگاههای تشخیصی طب سنتی است. تا آنجا که نگارنده اطلاع دارد ایدههای خوبی نیز در این حوزه وجود دارد و نمونههای خارجی آنها در سایر طبهای مکمل دنیا نیز کار شده است.
اکوسیستم کارآفرینی استارتاپی چیست؟
یک اکوسیستم مانند همه سیستمها مرکب از «اجزا» و «ربط»های آنهاست، با این تخصیص که برخی از اجزای یک اکوسیستم، موجود زنده و دارای حیات هستند و با محیط غیرزنده پیرامون خود ارتباط و تعامل دارند. تعبیر «اکوسیستم کارآفرینی» در واقع استعارهای از اکوسیستمهای زیستی است. اکوسیستم کارآفرینی استارتاپی را میتوان جامعهای دانست که مولفههای مرتبط با کارآفرینان و استارتاپها اعم از افراد، سازمانها، موسسات، نهادها و … در آن حضور دارند و با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند.
اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:
- ایدهها، اختراعات و پژوهشها
- دانشگاهها و موسسات پژوهشی
- استارتاپها
- اعضای تیمهای استارتاپی
- سرمایهگذاران و شرکتهای سرمایه گذاری
- رویدادهای استارتاپی
- موسسات خدماتی و حمایتی
- مربیان استارتاپی
- مشاوران استارتاپی
- آموزشهای کارآفرینی
البته حوزه طب سنتی ایران به اکوسیستم استارتاپی خاص خود نیاز دارد و باید اجزای این سیستم خاص در کنار یکدیگر قرار بگیرند و ارتباطات و همکاریهای لازم در بین آنها ایجاد شود تا بتوانیم ادعا کنیم اکوسیستم استارتاپی طب سنتی ایجاد شده است. به عبارت دیگر، ممکن است در اکوسیستم استارتاپی طب سنتی، اجزا و ارتباطات دیگری نیز وجود داشته باشد و این نیاز به طراحی دارد. بنابراین قویا پیشنهاد میشود که نهادهای برنامهریز و سیاستگذار در حوزه طب سنتی این مساله را به عنوان یک مساله اولویتدار که فرصت پرداختن به آن حداکثر ۲ سال میتواند باشد تلقی کنند و پیش از آنکه این اکوسیستم به دست سودجویان، شیادان و نااهلان بیفتد برای آن برنامهریزی، قاعدهگذاری و ریلگذاری کنند. با توجه به فضای استارتاپی که در سالهای اخیر در کشور شکل گرفته است، به نظر میرسد که طب سنتی نیز لاجرم وارد این ماجرا خواهد شد و مقابله با این جریان نیز با توجه به فرصتهای فراوانی که در آن وجود دارد چندان معقول به نظر نمیرسد. بلکه باید سعی شود که این فضا به بهترین نحو مدیریت شود و از این جریان در جهت تحقق اهداف طب سنتی استفاده شود. البته لازم به ذکر است که تصدیگری بخش دولتی و حاکمیتی نیز در این موضوع مفید نخواهد بود، بلکه کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت نقش حمایتی، سیاستگذاری و برنامهریزی برای آن داشته باشد.
اکثر مواردی که در بالا به عنوان اجزای یک اکوسیستم استارتاپی ذکر شد، معانی آشنایی دارند. اما به نظر میرسد لازم است چند نمونه از «رویدادهای استارتاپی» جهت تقریب به ذهن بیان نماییم. البته لازم به ذکر است که رویدادهای استارتاپی نیز باید برای طب سنتی به صورت ویژه و با در نظر گرفتن هویت اسلامی و ایرانی آن طراحی شود و کپیکاری و گرتهبرداری در این حوزه نیز مشکلات خاص خودش را خواهد داشت و میتواند جریان طب سنتی را از ماهیت اصیل آن خارج کند. اما برخی از مهمترین رویدادهای استارتاپی که در عرصه بین المللی کارآفرینی نیز کاملا شناخته شدهاند و شاید مدل آنها برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی طب سنتی نیز قابل اقتباس باشد به ترتیب زیر است:
- استارتاپ میتاپ (Startup Meetup): برای آغاز ارتباطات اولیه شبکه کارآفرینان طب سنتی (۲ ساعت، با حضور حدود ۲۰-۳۰ نفر)
- استارتاپ گرایند (Startup Grind): برای آشنایی افرادِ بالقوه کارآفرین (دانشجویان، دانش آموزان و …) با طب سنتی و کار در طب سنتی، و همچنین تقویت ارتباطات بین اجزای مختلف جامعه کارآفرینی طب سنتی (۳ ساعت، با حضور حدود ۵۰-۷۰ نفر)
- استارتاپ ویکند (Startup Weekend): برای شکلگیری تیمهای مرکب از افراد با توانمندیهای مختلف علاقهمند به کار در طب سنتی (۳ روز، با حضور حداکثر ۱۰۰ نفر)
- استارتاپ نکست (Startup Weekend NEXT): برای ارائه آموزشهای ویژه به تیمهای شکلگرفته جهت آمادگی ورود به شتابدهنده (۵ هفته، با حضور حدود ۴-۵ تیم)
اثرات ایجاد موج استارتاپی در حوزه طب سنتی
طب سنتی ایران در سالهای اخیر مورد استقبال بی نظیر اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است. این استقبال در برابر قدمت چند هزار ساله طب سنتی ما و همچنین قابلیتهای فراوان و نیز منابع غنی موجود آن چندان عجیب و غیر قابل انتظار نیست. این افزایش گرایش عمومی را میتوان در شاخصهای گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط مشاهده کرد: افزایش بیسابقه تعداد عطاریها در شهرهای مختلف کشور، افزایش تولید محصولات مرتبط با طب سنتی، سر بر آوردن مطبهای فراوان مدعی طب سنتی، پخش برنامههای با موضوع طب سنتی در صدا و سیما، گرایش مردم به استفاده از راهکارهای درمانی طب سنتی، راه اندازی سایتها و وبلاگهای گوناگون با موضوع طب سنتی، برگزاری دورههای آموزش نظری و عملی طب سنتی توسط گروههای مختلف داعیه دار طب سنتی، انتشار کتابها و لوحهای فشرده با عنوان طب سنتی، راهاندازی فروشگاههای مختلف عرضه محصولات طبیعی و … .
و …
https://medplant.ir/?p=28026