×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آذربایجان شرقی غنی ترین استان‌ در گیاهان دارویی

دشت بابونه استان فارس Chamomile plants in Iran - Fars province

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، ابوالفضل شکوری با بیان این مطلب گفت: از گونه‌های مهم و کمیاب گیاهان دارویی موجود در استان می‌توان به بابونه، مرزه، پونه، آویشن، کاکوتی، مریم گلی، خار مریم، علف چای، گل انگشتانه، پولک، علف مار و انواع گونه‌های درختچه‌ای و درختی قره قات، زغال اخته، نسترن وحشی، تمشک، بادام تلخ و سنجد تلخ و غیره اشاره کرد.

وی افزود: به طور کلی عدم شناسایی دقیق گیاهان، بزرگترین موانع در استفاده از آن‌هاست و در این راستا لازم است گردآوری گونه‌های مورد نظر براساس نقاط پراکنش آن‌ها انجام گیرد.

شکوری با اشاره به چالش‌های موجود در بخش گیاهان دارویی، گفت: کمبود دانش فنی کشت و تولید گیاهان دارویی، کمبود متخصصین در سطوح عالی و در سطح کارشناسی، فقدان بذر و نهال استاندارد، فقدان ماشین آلات برداشت و فرآوری گیاهان دارویی، عدم ریسک پذیری کشاورزان برای محصولات جدید و عدم تخصیص تسهیلات بانکی جهت توسعه گیاهان دارویی از جمله چالش های موجود در بخش کشاورزی گیاهان دارویی است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با توجه به بحران آب در منطقه و کم توقع بودن درختان پسته نسبت به مصرف آب و عملکرد خوب و رقابت‌پذیری با سایر محصولات باغی منطقه، شهرستان مرند در تولید محصول پسته و همچنین میزان سطح زیرکشت در استان آذربایجان‌شرقی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در شهرستان مرند حدود ۲۳۳ هکتار سطح زیر کشت باغات پسته وجود دارد که میزان باغات بارده حدود ۱۴۰ هکتار می‌باشد و پیش‌بینی می‌شود میزان محصول تر برداشتی از سطح باغات در سال ۹۶ به بیش از ۴۲۰ تن برسد.

شکوری در پایان سخنان خود تصریح کرد: بطور کلی افزایش تولید محصولات کشاورزی به دو طریق میسر می باشد، یکی از طریق افزایش سطح زیرکشت و دیگری افزایش عملکرد محصول در واحد سطح، روش اول بنا به دلایل فوق الذکر  با محدودیت هایی مواجه است ، لذا بایستی با استفاده از تکنولوژیهای جدید نسبت به افزایش میزان تولید در واحد سطح اقدام نمود تولید صیفی جات گلخانه ای یکی از مصادیق تولید بیشتر در سطح کمتر می باشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.