×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کدسازی طب سنتی ایران در دنیا

مدیر تعالی دفتر طب سنتی ایرانی ــ اسلامی وزارت بهداشت با اشاره به معرفی و کدسازی طب سنتی ایران در دنیا گفت: اگر این کار را نکنیم بلایی که بر سر کره‌ای‌ها آمد بر سر طب ایرانی می‌آید مثلاً مردم نمی‌دانند «طب سوزنی» چینی نیست! زیرا این طب کره ای است.

طب سنتی ایران

طب سنتی ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی،علیرضا عباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، با تشریح دستاوردهای کارگاه «مدرن‌سازی فرآورده‌های گیاهی و طب سنتی» در کره جنوبی اظهار داشت: اهمیتی که این برنامه برای ما داشت این است که ما باید هر چه بیشتر بتوانیم طب سنتی ایرانی را در دنیا کدسازی و معرفی کنیم تا بلای که بر سر برخی طب‌های مکمل آمد بر سر طب ایرانی نیایید.

وی با اشاره به مصادیقی در ادامه توضیحات خود عنوان کرد: شاید مردم ندانند که مثلاً طب سوزنی برای چینی‌ها نیست زیرا همیشه شنیدند طب سوزنی چینی! درحالیکه طب سوزنی برای چینی‌ها نیست و این واقعیت تلخ را کره ای‌ها به ما گفتند که طب سوزنی برای کشور کره است ولی چینی‌ها آنقدر خوب و گسترده در دنیا طب سوزنی را تبلیغ کردند که همه دنیا طب سوزنی را به نام چین می‌شناسند درحالیکه این طب برای کره ای‌ها است بنابراین کره ای‌ها عنوان کردند که با فیلم سازی‌های سریالی بار دیگر در تلاش هستند تا به دنیا اعلام کنند که طب سوزنی برای آنها است کما اینکه کار بسیار سختی است.

مدیر تعالی دفتر طب سنتی ایرانی ــ اسلامی وزارت بهداشت تصریح کرد: بنابراین ما نیز باید در دنیا طب سنتی ایرانی را معرفی کنیم تا بلای که بر سر طب سوزنی کره ای ها آمد بر سر طب ایرانی ما نیایید که در این کارگاه توانستیم این آگاهی را به مسئولان رده بالای کشورهای کره، چین و تایوان ارائه کنیم که دستاورد بزرگی بود زیرا تایوانی‌ها اصلاً با این پتانسیل طب سنتی ایرانی آشنا نبودند و کره ای‌ها نیز به طور کامل پذیرایی طب سنتی ایرانی شدند،

عباسیان با اشاره به مصداقی دیگر عنوان کرد: مثلاً شرکت ایران خودرو تا زمانی که خودرو براساس نیازهای وطنی می‌سازد کیفیت خودروها بالا نمی رود بنابراین ما نیز باید دارو و طب سنتی ایرانی را در سطح کیفیت بین المللی و برای کشورهای دنیا تهیه و معرفی کنیم که اگر در این سطح جهانی کار کنیم مسلماً فواید آن برای مردم خودمان بیشتر هم خواهد شد که براین اساس تاکنون و پس از مدت‌ها، سخنرانی‌های متعددی در نشست‌های مهم سازمان بهداشت جهانی در حوزه معرفی طب ایرانی انجام دادیم.

ظرفیت‌های طب ایرانی، تحسین نمایندگان طب سنتی دیگر کشورها را برانگیخت

در این راستا امیرهومن کاظمی – مشاور بین‌الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، نیز عنوان کرد: در کارگاه «مدرن‌سازی فرآورده‌های گیاهی و طب سنتی» که با حضور نمایندگان دانشگاهی از کشورهای ایران، کره جنوبی، چین، ژاپن و تایوان برگزار شد، نمایندگان ایران، به بیان تاریخچه طب سنتی ایرانی و تشابه و تفاوت‌های آن با طب سنتی چینی، برای حاضران پرداختند.

وی افزود: ظرفیت‌های طب ایرانی در ارائه خدمات درمانی، آموزشی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در سطوح بین‌المللی نیز برای نمایندگان دانشگاهی حاضر در این کارگاه علمی یک‌روزه، تشریح شد.

معاون بین‌الملل دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران سپس گفت: اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه طب سنتی و مکمل، جایگاه آکادمیک طب سنتی در ایران، دستاوردهای دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و دانشکده‌های طب سنتی، توانمندی‌های ایران در حوزه گیاهان دارویی و استانداردسازی فرآورده‌های طبیعی، از دیگر بحث‌های مطرح شده در کارگاه «مدرن‌سازی فرآورده‌های گیاهی و طب سنتی» بود که تحسین شرکت‌کنندگان را برانگیخت.

وی افزود: در ادامه این کارگاه نمایندگان دیگر کشورها، به معرفی و بحث و تبادل نظر در خصوص جایگاه طب سنتی در کشور خود و چالش‌های صنعتی‌سازی داروهای گیاهی و فرآوردههای طبیعی پرداختند.

مشاور بین‌الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه این گردهمایی فرصت خوبی برای معرفی توانمندی‌های علمی و پژوهشی طب سنتی ایرانی به ویژه در حوزه گیاهان دارویی بود، گفت: امید است با شرکت فعال در این‌گونه همایش‌های علمی، به جهانی کردن طب سنتی ایرانی کمک کنیم.

کاظمی با اشاره به نشست‌ها و بازدیدهای انجام شده بعد از برگزاری کارگاه که از یک مرکز و شرکت تحقیقات کاربردی دانشگاهی و بزرگترین کارخانه تولید داروهای طبیعی کره جنوبی صورت گرفت، گفت: با توجه به علاقه مندی طرف‌های کره‌ای به محصولات مبتنی بر طب ایرانی، تفاهم اولیه برای بررسی ظرفیتهای موجود در ایران و انجام تحقیق و توسعه در خصوص داروهای ایرانی به منظور ورود به بازار جهانی صورت گرفت.

به گزارش وزارت بهداشت کارگاه «مدرن‌سازی فرآورده‌های گیاهی و طب سنتی» با حضور فعال نمایندگان ایران و معرفی توانمندی‌های علمی و پژوهشی طب سنتی ایرانی به ویژه در حوزه گیاهان دارویی، در دانشگاه ملی شهر سئول، پایتخت کره جنوبی برگزار شد. در این کارگاه، دکتر علیرضا عباسیان، معاون تعالی دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، دکتر حسین رضایی‌زاده، رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر آرمان زرگران، مسئول کمیته ثبت ملی و بین‌المللی مولفه‌های طب ایرانی در یونسکو در دفتر طب سنتی وزارت بهداشت نیز حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.