×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهرستان اسدآباد قطب تولید و فرآوری موسیر می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، گیاه موسیر از جمله گیاهان خودرو بوده که طی چند سال اخیر کشت آن توسط برخی کشاورزان با برنامه‌های آموزشی و ترویجی جهادکشاورزی قابل توجه بوده است.

روستای حبشی در شهرستان اسدآباد تنها روستایی است که به صورت گسترده در این شهرستان در راستای فرآوری و اخیرا کشت موسیر فعالیت دارد. بیشتر مردم و خانوارهای روستای حبشی از طریق فرآوری موسیر در حال ارتزاق هستند.

اما نبود صنایع‌تبدیلی و صنایع فرآوری و بسته‌بندی لازم موجب شده تا در فرآوری این محصول ارزنده و اقتصادی این روستا هنوز به صورت سنتی در این راستا نسبت به خشک کردن موسیر اقدام و به صورت فله‌ای این محصول را به بازار فروش شهرستان، استان و استان‌های دیگر و حتی کشورهای مرزی همچون عراق صادر کند و در این بین هدررفت بخشی از محصول و تحمیل هزینه‌های سنگین حمل و نقل مشکلاتی را برای اهالی این روستا به وجود آورد.

با توجه به شرایط خاص اقلیمی این روستا در رابطه با کشت موسیر و فرآوری صنعتی این محصول گرانبها با حمایت مسئولان و همکاری اهالی روستا می‌توان نسبت به تبدیل این روستای گردشگری به قطب تولید و فرآوری موسیر اقدام کرد.

برداشت ۱۰ تن موسیر از اراضی روستای حبشی

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، از برداشت ١٠ تن موسیر تازه از اراضی کشاورزی روستای حبشی این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: براساس آمار و بررسی‌های انجام شده امسال ٢ هکتار از اراضی کشاورزی روستای حبشی اسدآباد به صورت پراکنده به کشت موسیر اختصاص یافته است.

سقراط بیرنگ با بیان اینکه در شهرستان تنها در روستای حبشی کشت موسیر طی چند سال متوالی انجام گرفته است، افزود: موسیر یک گیاه خودرو است که با توجه به صرفه اقتصادی و بازدهی مناسب و کم‌آب‌بر بودن، جهادکشاورزی سعی برآن دارد تا کشت این محصول را در بین کشاورزان این شهرستان ترویج دهد.

وی با اشاره به ترویج و توسعه کشت مزارع دیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده‌ترین کشت‌کار موسیر در روستای حبشی، تنها ۵ هزار متر کشت موسیر امسال در اراضی کشاورزی خود انجام داد.

بیرنگ با بیان اینکه از هر هکتار کشت موسیر ۵ تن موسیر تازه برداشت می‌شود، تصریح کرد: از هر تن موسیر تازه ٢۵٠ کیلو پودر موسیر خشک به دست می‌آید.

وی در ادامه گفت: روستای حبشی به علت نبود صنایع تبدیلی و فرآوری لازم موسیر تازه را به صورت پودر خشک به عطاری‌ها و لبنیاتی‌های سطح شهر تحویل و به استان همدان و استان‌های دیگر و کشور عراق ارسال می‌کنند.

بیرنگ با بیان اینکه موسیر جزء خانواده سیر و پیاز بوده و برگ‌های آن بلند و میان‌تهی و گل‌هایش به رنگ سرخ یا بنفش است، خاطرنشان کرد: موسیر سرشار از ویتامین C، پتاسیم، فیبر، اسیدفولیک، کلسیم و آهن است و منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود و در طب سنتی از آن برای تقویت معده، هضم غذا، حذف سموم از بدن و ترمیم زخم‌ها استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نیاز آبی کم موسیر و به منظور کاهش خسارت به مراتع، اقدام به کاشت این گیاه می‌تواند از سودآوری مطلوبی برای کشاورزان برخوردار باشد.

جذب سرمایه‌گذار نسبت به راه‌اندازی بسته‌بندی موسیر

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بالقوه روستاهای شهرستان به بالفعل تبدیل و در راستای اشتغال و تولید روستاها استفاده خواهد شد، گفت: در همین راستا موقعیت اشتغالزایی لازم را در روستاهای اسدآباد فراهم خواهیم کرد.

اکبر رنجبرزاده ادامه داد: روستاها می‌توانند نقش محکمی با اقتصاد مقاومتی داشته باشند و این می‌طلبد ما توجه بیشتر به توسعه پایدار روستاها در این شهرستان داشته باشیم.

وی افزود: در روستاها باید طوری بسترسازی شود که شاهد ماندگاری ساکنان و حتی مهاجرت معکوس و همچنین رونق روستاها باشیم.

رنجبرزاده با تأکید بر برگزاری کلاس‌های آموزشی در روستاها خاطرنشان کرد: در همین راستا آموزش‌های لازم در هر روستا با توجه به پتانسیل‌های بالقوه هر روستا در راستای ایجاد اشتغال و تأمین معیشت مدیریت خواهد شد.

وی استفاده بهینه از پتانسیل‌های روستایی را گامی موثر در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و یادآور شد: از حمایت‌های دولت با پرداخت تسهیلات لازم در رابطه با اقتصاد مقاومتی به روستائیان می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی و کاربردی در زمینه‌های مختلف اشتغالزایی روستاها استفاده کرد.

وی با اشاره به روستای حبشی در امر فرآوری محصول موسیر بیان کرد: در تلاش هستیم تا با جذب سرمایه‌گذار نسبت به راه‌اندازی بسته‌بندی موسیر در این روستا اقدام شود.

رنجبرزاده گفت: مبل‌سازی و منبت، کارگاه‌های کوچک تولیدی و صنایع‌دستی از دیگر اشتغال‌هایی خواهد بود که با توجه به پتانسیل برخی دیگر از روستاها نسبت به آن اقدام خواهد شد.

راه‌اندازی قطب خشک‌کن موسیر در آینده نزدیک در روستای حبشی

فرمانده سپاه پاسداران شهرستان اسدآباد نیز از راه‌اندازی قطب خشک‌کن موسیر در آینده نزدیک در روستای حبشی خبر داد و گفت: با ارائه تسهیلات لازم در امر اقتصاد مقاومتی به اهالی روستای حبشی برای خرید دستگاه‌های خشک‌کن موسیر و میوه در آینده نزدیک در روستای حبشی اقدام می‌شود.

سرهنگ حسن مرادی خاطرنشان کرد: تا کنون ٨٠ نفرمتقاضی از روستای حبشی برای اخذ تسهیلات دستگاه خشک‌کن و فرآوری موسیر و میوه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات سپاه پاسداران در راستای اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال تا کنون نیز اظهار کرد: سهم تخصیص اعتبار شهرستان اسدآباد در راستای اقتصاد مقاومتی اعتباری افزون بر یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان بوده که تا کنون ۶٠٠ میلیون تومان به ٣٧ نفر از متقاضیان طرح فوق پرداخت شده است.

مرادی ١٧ طرح زنبورداری، ۴ طرح پرورش قارچ، ۴ طرح پرورش زعفران، یک طرح گیاهان دارویی و ٣ طرح صنایع‌دستی را از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد که به این طرح‌ها تسهیلات پرداخت شده و برای ١٣۶ نفر اشتغالزایی کرده است.

فرمانده سپاه پاسداران شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: در راستای صنایع‌تبدیلی در بحث ترشیجات ٣٠ میلیون تومان اعتبار واگذار شده است.

استقرار دستگاه بسته‌بندی موسیر در بخش پیرسلمان

بخشدار پیرسلمان نیز در رابطه با فرآوری صنعتی موسیر در تنها روستای شهرستان اسدآباد اظهار کرد: شرکت تعاونی دهیاران بخش پیرسلمان طرحی را در زمینه بسته‌بندی موسیر و بازارایابی آن با حذف واسطه‌ها ارائه و آمادگی خود را اعلام کرده است.

یزدان آزرمی با بیان اینکه دستگاه بسته‌بندی توسط شرکت دهیاران در بخش پیرسلمان مستقر خواهد شد، گفت: این شرکت علاوه بر بسته‌بندی موسیر، تولید ظروف یک‌بار مصرف را نیز در برنامه دارد.

وی همچنین با اشاره به شرکت توانمندان جلگه خاطرنشان کرد: شرکت توانمندان مستقر در قاسم‌آباد لک‌لک شامل تعدادی از افراد معلول بوده که در امر تولید بطری‌های نوشیدنی هستند و قصد دارند نسبت به تولید ظروف یک‌بار مصرف و بسته‌بندی موسیر روستای حبشی نیز با ارتقاء و توسعه کاری خود اقدام کنند.

آزرمی با بیان اینکه هر دو شرکت طرح‌های خود را ارائه کرده‌اند، افزود: بخشداری پیرسلمان از طرح این دو شرکت به نحواحسن حمایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروزه تبلیغات و بسته‌بندی در عرضه محصولات حرف اول را در دنیا دارد، عنوان کرد: هر کس از فرصت تبلیغات با بهره‌گیری از تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی و تبلیغات بر روی بسته‌بندی‌ها در عرضه محصولات استفاده کند به اهداف مطلوب اقتصادی در اشتغال خود خواهد رسید.

آزرمی تصریح کرد: قطع به یقین فرآوری موسیر روستای حبشی به صورت صنعتی و بسته‌بندی محصول موسیر این روستا در معرفی «موسیر حبشی» از نقش موثری برخوردار بوده و به تبع آن اشتغال پایدار مناسبی را برای جوانان این روستا و حتی منطقه ایجاد خواهد کرد.

۹۰ درصد خانوارهای روستای حبشی از طریق موسیر ارتزاق می‌کنند

دهیار روستای حبشی نیز به ایسنا گفت: در حال حاضر ٩٠ درصد خانوارهای روستای حبشی از طریق موسیر ارتزاق و تأمین معیشت می‌کنند.

حسین عزیزی افزود: برای ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی در راستای راه‌اندازی قطب خشک‌کن موسیر در روستای حبشی ٨٠ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد افراد متقاضی بیش از این آمار بوده و اکثریت خانوارها از ثبت‌نام در این راستا جامانده‌اند که نیازمند بازنگری مجدد سپاه در این امر است.

وی اضافه کرد: به طور متوسط ۶٠ تا ٧٠ تن موسیر در روستای حبشی توسط اهالی فرآوری و به استان‌هایی همچون تهران و اصفهان و کشورهای مرزی نظیر عراق صادر می‌شود.

عزیزی تصریح کرد: علاوه بر خودرو بودن گیاه موسیر، با توجه به شرایط اقلیمی خاص حبشی طی سال‌های اخیر مردم روستا به کشت این گیاه ارزشمند نیز روی آورده‌اند.

وی بیان کرد: برنامه‌های آموزشی و ترویجی جهادکشاورزی شهرستان هم از نقش بسزایی در افزایش کشت موسیر در این روستا برخوردار خواهد بود.

عزیزی یادآور شد: ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی در بحث فرآوری موسیر به صورت صنعتی در روستای حبشی از هدررفت بخش اعظم این گیاه ارزشمند جلوگیری کرده و در مرتفع کردن بسیاری از مشکلات روستا از جمله اشتغالزایی، کاهش مهاجرت، ارتقاء معیشت و اقتصاد روستا موثر خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.