×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رفع نشدن تحریمها، مشکل اصلی در صادرات گیاهان دارویی

صادرات گیاهان دارویی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی می گوید علیرغم تبلیغات فراوان لغو تحریمها، هنوز مشکل تحریمها پابرجاست و صادرکنندگان با مشکلات فراوانی در این زمینه روبرو هستند.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، ایران یکی از بکرترین و مستعدترین مناطق برای پرورش و تولید انواع گیاهان دارویی است به طوری که تولید و عرضه گیاهان دارویی به شکل سنتی سابقه ای طولانی دارد و بخش صنعتی آن بسیار نوپا و جوان است.

طی چند سال گذشته کشت، پرورش و تولید اقلام دارویی، بهداشتی و آرایشی، مکمل های دارویی و خوراکی رشد چشمگیری داشته و شرکت های داروسازی به این سمت گرایش پیدا کرده اند و این درحالی است که تقاضا در بازار و سطح فرآوری از مهم ترین شاخص‌های سنجش اقتصادی یک گیاه دارویی به شمار می‌رود.

متکی بودن ایران بر درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری آن از مسائل سیاسی و اقتصادی، باعث آسیب‌پذیر شدن اقتصاد کشور می‌شود که یکی از راه‌های مقابله با این چالش، تولید محصولاتی است که کشور پتاسیل کشت آن را در حجم بالا داشته باشد.

از جمله محصولاتی که ایران پتانسیل بالایی در کشت و پرورش آن دارد، گیاهان دارویی کم‌یاب و با ارزشی است که شاید برخی از نمونه‌ها تنها در ایران به صورت خود رو قابلیت رشد داشته باشد.

برخی آمارها حاکی از آن است که سازمان خواربار جهانی، ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی را درحال حاضر حدود ۱۰۰میلیارد دلار اعلام کرده و پیش‌بینی می‌کند در سال۲۰۵۰ میلادی به رقم ۵هزار میلیارد دلاری برسد.

در همین راستا جلیل مغازه‌ای رئیس اتحادیه صادر کنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی ایران در خصوص وضعیت تولید و صادرات گیاهان دارویی به خبرنگار میزان گفت: برخی از گیاهان دارویی در مزارع و حجم عظیمی در گلخانه‌ها کشت می‌شود که مقدار زیادی در داخل کشور به واسطه عطاری‌ها به‌فروش می‌رسد و صادرات گیاهان دارویی بیشتر به کشورهای همسایه و خاور دور انجام می‌شود.

وی با بیان پتانسیل بالا کشور در تولید انواع گیاهان دارویی کمیاب اظهار کرد: درحال حاضر صادرات به کشورهای آمریکایی و اروپایی با مشکل روبرو است و بیشتر تولیدات گیاهان دارویی به کشورهای همسایه و یا به صورت چمدانی از کشور خارج می‌شود که به ضرر اقتصاد کشور است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی ایران تولید برخی از گیاهان دارویی در داخل کشور را بالا دانست و گفت: درحال حاضر کشت گل گاوزبان، آویشن، زیره سبز در کشور به صورت گلخانه‌ای و در حجم بالا صورت می‌گیرد و تنها مشکل بر سر راه تولیدکنندگان نبود بازارهای جهانی گسترده به واسطه رفع نشدن کامل تحریم های مالی است.

وی افزود: صادرات داروهای گیاهی به کشورهای مختلف انجام می‌شود اما به واسطه وجود برخی تحریم‌های مالی میزان صادرات نسبت به تولید بالای کشور بسیار ناچیز است و درحالی که بسیاری از کشورهای جهان خواهان گیاهان دارویی کم‌یاب و با ارزش هستند، کم‌رنگ شدن صادرات گیاهان دارویی از ایران باوجود پتانسیل تولید بالا به ضرر اقتصاد کشور است.

مغازه‌ای در انتها به ممنوعیت فروش برخی از گیاهان دارویی از جمله ریشه ختمی و ریشه ریواس در عطاری‌ها اشاره کرد و گفت: تمام محصولات موجود در عطاری‌ها مجوز فروش را ندارند و برخی نیز مجاز مشروط هستند و افراد در خرید برخی از گیاهان دارویی باید احتیاط کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.