×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازدید استاد دانشگاه توکیو از مزارع زعفران استان خراسان رضوی

نخستین گروه گردشگران خارجی و ایرانی در سال جاری ، سه شنبه از کشتزارهای زعفران شهرستان های تربت حیدریه و زاوه دیدن کردند.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، در این گروه پروفسور ‘یاشی هارو فوجی’ مدیر روابط بین الملل دانشگاه توکیو و متخصص علم ‘آللوپاتی'(دگرآسیبی) و خانم ‘النا کازان سوا’ دانشجوی دوره دکتری گیاه شناسی دانشگاه مسکو به همراه ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری رشته گیاهان دارویی دانشگاه فردوسی مشهد از مجموعه پرورش غزال ایرانی در مجاورت کارخانه سیمان زاوه نیز بازدید کردند.
رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه در حاشیه این برنامه به خبرنگار ایرنا گفت: این تور گردشگری با همکاری یک شرکت گردشگری که توسط این پژوهشکده، به عنوان نخستین شرکت فعال در حوزه گردشگری تخصصی زعفران در کشور راه اندازی شده، برنامه ریزی شده است.
احمد احمدیان افزود: فعالیت شرکت همزمان با آغاز فصل برداشت زعفران شروع شده و تا پایان زمان برداشت ادامه خواهد داشت که سفر این گروه، نخستین سفر تخصصی در سال جاری است.
رئیس واحد فضای سبز و محیط زیست کارخانه سیمان زاوه نیز گفت: مرکز تحقیقات غزال ایرانی فعالیت خود را با ۶ راس آهوی نر و ماده آغاز کرد و اکنون در آن ۳۰ راس قوچ و میش و ۲۵ راس آهو زیست می کنند.
مهدی حقدادی افزود: مجوز ایجاد این مجموعه در سال ۸۵ صادر و عملیات ساخت آن در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت پنج هزار هکتار، در منطقه شکارممنوع گلسرا آغاز شد که مساحت ایستگاه تحقیقاتی ۲۰ هکتار است و با دیواره ای به طول ۲۱۰۰ متر محصور شده است.
به گفته وی در داخل محوطه این مرکز یک هکتار کاشت یونجه و گراس صورت گرفته و ۲ استخر ذخیره آب به صورت برکه، با استفاده از مصالح طبیعی، برای شرب حیوانات و پرندگان ساخته شده است و علاوه بر آن ۱۵۰ اصله درخت در سایت کاشته شده که با شبکه قطره ای آبیاری می شود.
حقدادی گفت: به منظور انجام امور تحقیقاتی یک دستگاه دوربین که با انرژی خورشیدی کار می کند، به صورت بی سیم تصاویر مربوط را از فاصله سه کیلومتری برای مطالعه بر روی گونه های مرکز به دفتر محیط زیست ارسال می کند.
وی گفت: به منظور تکمیل فلور جانوری سایت، علاوه بر کاشت انواع گیاهان در داخل سایت، تعداد زیادی پرنده و حیوانات سازگار با آهوان نیز در داخل این مرکز رهاسازی شده است.
کارخانه سیمان زاوه از سال ۸۷ آغاز به کار کرده که اکنون با تولید روزانه ۳۵۰۰تن سیمان برای ۲۳۵ نفر به صورت مستقیم و حدود ۶ هزار نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، ۱۱ هزار هکتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۷۲هزار نفری زاوه در ۱۷۶ مشهد واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.