×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مصاحبه اختصاصی شبکه خبری گیاهان دارویی با مدیرعامل شرکت داروسازی باریج‌اسانس

خانم لاله حجازی باریج اسانس

.

مصادف با افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران در روز دوشنبه مورخ ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۵ با سرکار خانم لاله حجازی، مدیرعامل محترم شرکت داروسازی باریج‌اسانس، درباره تولیدات دارویی این شرکت دیدار و درباره بحث مهم “داروخانه‌های گیاهی” گفتگویی داشتیم. خانم مهندس لاله حجازی که اکنون یکی از کارآفرینان موفق و پیشرو در عرصه داروهای گیاهی در ایران هستند، در پاسخ به سوال میترا زمانی خبرنگار شبکه خبری گیاهان دارویی ایران درباره تاسیس داروخانه های گیاهی در کشور چنین توضیح داد:
هم‌اکنون صحبت از تاسیس داروخانه‌های گیاهی در کنار داروخانه‌های کنونی بسیار می‌شود و البته دوگانگی نظرات مسؤولان در ارتباط با این مبحث نیز وجود دارد. برخی با تشکیل داروخانه‌های گیاهی و ارائه داروهای گیاهی به طور مستقیم موافقند و برخی هم، با این نظر مخالفند. مطمئناً ما تولیدکنندگان داروهای گیاهی داخلی با تشکیل این داروخانه ها صد درصد موافق هستیم و از این موضوع حمایت می‌کنیم. اگر ما بخواهیم فرهنگ داروهای گیاهی در کشور جا بیفتد باید این محصولات را در دسترس مردم قرار دهیم. هر چقدر مردم از وجود این داروها و اثرات آنها بیشتر مطلع باشند قدرت انتخاب بیشتری پیدا می‌کنند. چیدمان داروخانه‌های فعلی به گونه‌ای است که داروهای گیاهی آن طور که باید در دسترس مردم نیستند و مردم از وجود این داروها آگاهی کافی ندارند. بنابراین مشتری نمی‌تواند تک‌تک داروها را ببیند و اطلاعات آنها را جویا شود و به علت عدم آشنایی با داروهای گیاهی‌عرضه‌شده در داروخانه‌ها، دست مردم از این داروها نسبت به داروهای شیمیایی کوتاهتر می‌شود. همچنین با توجه به این که توزیع و پخش دارو در عطاریها هم غیرقانونی است مردم نمی‌توانند به راحتی با داروهای گیاهی تولیدشده داخلی آشنا شوند. اما اگر داروخانه‌های گیاهی تشکیل شوند مردم اطلاعات کافی راجع به داروهای گیاهی به دست خواهند آورد و مسؤولین فنی چنین داروخانه‌هایی تنها روی فروارده‌های گیاهی تمرکز خواهند داشت. انجمن گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در این زمینه پیگیریهایی را صورت داده است اما این مساله ریشه‌ای است. باید این موضوع در جلسات مقامات بالاتر کشور بررسی شود. اقدامات و بحثهایی هم در این زمینه انجام شده است ولی همواره در همه جا عده‌ای هستند که با تغییرات مخالفند و درباره داروخانه‌های گیاهی هم این مساله وجود دارد. به نظر من به عنوان یک تولیدکننده داروهای گیاهی باید داروخانه‌های گیاهی تشکیل شوند تا فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی در کشور جا بیفتد.
سرکار خانم مهندس حجازی درباره تولید داروهای گیاهی شرکت باریج اسانس افزودند: برنامه شرکت باریج‌اسانس درباره تولیدات دارویی، به این گونه است که ما علاقمندیم تا سبد دارویی کاملی داشته باشیم. درست است که یک سری بیماریهای خاص وجود دارد و باید روی آنها تمرکز کرد تا داروی مناسب آنها تولید و عرضه شود ولی این مساله  به این معنا نیست که بیماریهای ساده‌تر اهمیت نداشته باشند و به آنها پرداخته نشود. مشتری ما دوست دارد تا برای تمام مشکلات و امراضش محصول دارویی موجود باشد. به این خاطر ما از قدیم یک واحد تحقیق و توسعه قوی تشکیل داده‌ایم تا این واحد مشکلات و بیماریها را شناسایی کنند. با توجه به فعالیت خوب و رو به جلو، این واحد اکنون به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شده است که از طرف وزارت علوم دارای مجوز تحقیقاتی است. این مرکز تحقیقات که تحت عنوان “مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باریج” فعالیت می‌کند روی بیماریها و شناسایی آنها تلاش گسترده‌ای دارد. هم اکنون تعدادی از بیماریهای خاص مثل سرطانها، بیماری ام. اس.، سالک و … در دستور کار هستند و آزمایشاتی روی آنها در حال انجام و پیگیری است. اما باید این نکته را در نظر داشت که هنوز داروهای شیمیایی نیز به طور کامل موفق به درمان این بیماریها نشده‌اند و ما هم انتظار نداریم تا به سرعت بتوان داروی مناسب درمان این گروه از بیماریها را تولید و به بازار عرضه کنیم. در کنار این تحقیقات، ما روی بیماریهای رایج هم کار می‌کنیم و دائماً در حال کامل‌کردن محصولات شرکت هستیم. به عبارت دیگر ما برای بیماریهای ساده و فراگیر محصولات موثری داریم و اعتقاد داریم سبد دارویی ما در این زمینه بسیار غنی است اما به آینده و به درمان بیماریهای دشوار نیز فکر می‌کنیم و در آزمایشگاههای خود برای درمان این بیماریها تحقیقات گسترده‌ای را در دست انجام داریم.
ایشان درباره صادرات محصولات دارویی باریج‌اسانس چنین عنوان کردند: ما به صورت جدی از چهار تا پنج سال پیش کار صادرات را آغاز کرده‌ایم. در نخستین گام در کشور تاجیکستان شرکتی را تاسیس و به ثبت رساندیم. حتی ما در اندیشه استفاده از گیاهان دارویی منطقه تاجیکستان هم بودیم. به هرحال تاجیکستان زمانی جزیی از کشور گسترده ایران عزیز به حساب می‌آمده است و دارای گیاهان دارویی ارزشمندی نیز هست. بعد از تاجیکستان با سایر کشورها ارتباط برقرار کردیم. به کشور چین داروهای گیاهی ارسال کردیم. همچنین قراردادی را با کشور گرجستان نهایی و فروش محصولاتمان رابه این کشور قطعی نمودیم. همچنین به اربیل عراق صادرات داشته و داریم. در حال حاضر در حال رایزنی بیشتر با کشورهای بزرگی چون روسیه  هستیم. بهتر است به این نکته اشاره کنم که شرکت باریج‌اسانس دارای گواهی‌نامه جی. ام. پی. کشور کانادا است. این گواهینامه، استاندارد اصول اصلی داروسازی به حساب می‌آید. همچنین یکی از محصولات ما که شربت “برونکوباریج” است در کشور کانادا به ثبت رسیده است.
در ادامه مدیرعامل شرکت داروسازی باریج‌اسانس درباره نحوه تهیه گیاهان دارویی برای تهیه و تولید داروهای این شرکت به خبرنگار شبکه خبری گیاهان دارویی گفت: با توجه به عقیده بنیانگذار شرکت، مرحوم مهندس حسین حجازی، که اصرار به استفاده از گیاهان دارویی بومی ایران و تهیه دارو از گیاهان کشور داشتند ما نیز همچنان این مساله را هدف خود قرار داده‌ایم. مرحوم مهندس حجازی دلایل زیادی در این باره داشتند. ایشان معتقد بودند این امر به اشتغال‌زایی کمک زیادی می‌کند. همچنین گیاهان دارویی بومی از ارزش و کیفیت بالایی برخوردار هستند. غنی‌بودن ایران از لحاظ ارزش دارویی گیاهانش در جهان تایید شده است. از طرفی این نکته هم حائز اهمیت است که عصاره بدست آمده از گیاه دارویی دقیقاً چیزی باشد که مدنظر است. وقتی گیاه دارویی را خودمان فرآوری می‌کنیم در این مورد یقین وجود دارد اما وقتی عصاره‌ای مثلاً از خارج از کشور خریداری شود، با وجود آزمونهایی که صورت می گیرد، این اطمینان به طور کامل وجود نخواهد داشت. به همین دلیل است که ما به گیاهان دارویی بومی کشور خود تکیه داریم. سرکار خانم مهندس لاله حجازی درباره واردات گیاهان دارویی و یا محصولات خام دارویی افزودند: همانطور که گفتم ما گرایشمان به استفاده از گیاهان دارویی بومی  کشور است. ما قبل از اینکه فرمولی را برای تولید یک دارو تایید کنیم، انتخابی را ملاک قرار می‌دهیم که از گیاهان بومی ایران ساخته می شود.

 

تهیه و تنظیم: مهندس میترا زمانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.