×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
غفلت از تولید درآمدزاترین محصول گل‌محمدی(ص)/ گلاب ۲ دلاری را به تولید اسانس ۱۰ هزار دلاری ترجیح داده‌ایم

برداشت گل محمدی

برداشت گل محمدی(ص)

میترا مجدزاده مدیرکل دفتر گلخانه ها و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران از طرح کشت بافت گل محمدی(ص) در شهرکرد خبر داد و گفت: سطح زیر کشت گل محمدی(ص) در ایران حدود ۱۵ هزار هکتار است و با توجه به سطح ۲۰ هزار هکتاری کشت این گیاه در تمام دنیا ، سه چهارم سطح کشت گل محمدی(ص) در دنیا به ایران تعلق دارد.

وی گفت: بیشترین کشت گل محمدی(ص) در ایران به استان‌های فارس، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی تعلق دارد که در برخی از این مناطق این استان‌ها کشت گل محمدی(ص) به صورت کشت بافت انجام می‌شود

مجدزاده تصریح کرد:کشت گل محمدی(ص) در استان‌ چهار محال و بختیاری شرایط خوبی دارد زیرا این استان در ارتفاعات واقع شده است و شرایط آب و هوایی برای کشت این گیاه وضعیت خوبی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: به تازگی شیوه کشت بافت گل محمدی(ص) در این استان‌ها آغاز شده است.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ به روش‌های کشت گل محمدی(ص) اشاره کرد و بیان داشت: در گذشته برای کشت گل محمدی(ص) از نهال پاجوش استفاده می‌شد که توصیه ما استفاده از نهال‌های ریشه‌دار بود اما اخیراً روش کشت بافت روش مناسب جایگزین برای دو روش مذکور است.

مجدزاده با بیان اینکه نهال‌های ریشه‌دار گل‌محمدی(ص) در سطح کشور کم است، گفت: بنابراین با توجه به امکان تولید بیشتر نهال از روش کشت بافت می‌توان می‌توان استفاده کرد و به این روش به توسعه تولید گل محمدی(ص) در کشور امیدوار بود.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ با بیان اینکه روش کشت بافت نسبت به روش‌های دیگر مقرون به صرفه‌تر است، گفت: بیشترین فرآورده تولیدی ما از گل‌محمدی(ص) گل‌برگ گل خشک و گلاب است.

وی افزود: ایران رتبه اول تولید گلبرگ گل خشک و گلاب را در دنیا دارد.

مجدزاد با اشاره به تولید  ۱۰ میلیون لیتر گلاب در سال۹۴  تصریح کرد: طبق آمار غیررسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان تولید اسانس گل محمدی(ص) در کشور پایین و حدود ۴ تن بوده است.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ اظهار داشت: بر اساس این آمار بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ لیتر از این محصول صادر شده است.

وی بیان داشت:  گلاب تولید ایران به کشورهای عربی و همچنین برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و این محصول ایرانی در دنیا کاملا شناخته شده است.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ گفت: علیرغم اینکه ایران بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی(ص) در دنیا به ایران اختصاص دارد، اما بزرگترین تولیدکننده اسانس گل محمدی(ص) در دنیا بلغارستان است.

مجدزاده به ارزش صادراتی اسانس گل محمدی(ص) اشاره کرد و گفت: قیمت جهانی هر لیتر اسانس گل محمدی(ص) بین ۴ تا ۱۰ هزار دلار است در حالی که هر لیتر گلاب بین ۲ تا ۲٫۵ دلار ارزش صادراتی دارد.

وی اظهار داشت : البته هر لیتر اسانس گل محمدی(ص) ایران با قیمت ۵ هزار تا ۵ هزار و ۲۰۰ دلار در بازارهای جهانی عرضه شده است.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ با ابراز امیدواری از توسعه سطح زیر کشت گل محمدی(ص) و شناسایی فنوتیپ‌های برتر، گفت: با بهره‌گیری از کشت فنوتیپ‌های برتر گل محمدی(ص) می‌توان در زمینه افزایش تولید اسانس و صادرات آن پیشرفت خوبی داشت.

وی تصریح کرد: بعد از ایران کشورهای بلغارستان، ترکیه، سوریه و چند کشور اروپایی گل محمدی(ص) تولید می‌کنند.

مجدزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کشت گل محمدی(ص) در اراضی شیب‌دار چیست؟، گفت: این گیاه در ارتفاعات بهترین عملکرد را دارد و بنابراین وزارت جهاد هم توسعه کشت آن در مناطق شیب‌دار و کم‌بازده را دنبال می‌کند.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ با بیان اینکه این گیاه جزو گیاهان چند مصرف آب است، گفت: با توجه به شرایط کم‌ آبی کشور گل محمدی(ص) می‌تواند جایگزین کشت برخی گیاهان پرمصرف آب شود.

وی بیان داشت: این گیاه قابلیت کشت دیم با یک بار آبیاری تکمیلی را هم دارد.

مجدزاده در پاسخ به فارس، با اشاره به اینکه در برنامه ششم و هفتم توسعه کشت گل محمدی(ص) مدنظر است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مطابق سند گیاهان دارویی امیدواریم کشت این گیاه تا پایان برنامه ششم توسعه به ۵۰ هزار هکتار برسد.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ افزود: پیش‌بینی ما برای کشت گل محمدی(ص) آبی، دیم و گیاهان دارویی تا پایان برنامه ششم ۱۷۰ هزار هکتار است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر  اینکه چرا علیرغم بیشترین سطح زیر کشت این گیاه در دنیا در تولید اسانس گل محمدی(ص) موفق عمل نشده است، گفت: به دلیل فرهنگ سنتی بیشتر روی موضوع تولید و صادرات گلاب کار شده است.

مجدزاده با بیان اینکه سایر کشورهای تولیدکننده گل محمدی(ص) از همان ابتدا به کار روی اسانس‌سازی برای کاربرد در صنایع مختلف از جمله عطرسازی کار کرده‌اند، بیان داشت: در ایران برای تهیه ماشین‌آلات موردنیاز برای تولید اسانس کار زیادی انجام نشده است.

وی افزود: در سالهای اخیر وزارت جهاد کشاورزی با توسعه تولید این گیاه در زنجیره کشت و صنعت به تهیه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز اسانس‌گیری هم توجه بیشتری داشته و حمایت‌های خوبی برای فراهم‌سازی آن با همکاری دفتر توسعه تجارت و معاونت باغبانی صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ با بیان اینکه کشت بافت گل محمدی(ص) در کشور از دو سال پیش آغاز شده است، گفت: بیشترین سطح زیر کشت این گیاه با مساحت ۷ هزار هکتار به استان فارس تعلق دارد.

وی عملکرد تولید گل محمدی(ص) در کشورمان را ۱٫۸ تا ۲ تن در هکتار عنوان کرد و گفت: عملکرد تولید در بلغارستان بسیار بیشتر از ایران است.

مجدزاده با اشاره به اقداماتی برای شناسایی فنوتیپ و ژنوتیپ‌های جدید، اظهار داشت: با شناسایی فنوتیپ و ژنوتیپ‌های جدید و بهره‌گیری از کشت بافت گل محمدی(ص) قطعاً در سال‌های آتی عملکرد تولید این گیاه افزایش می‌یابد.

در ادامه عبدالرضا کاوند معاون تحقیقات معاونت تحقیقات کنترل و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفت: تکنیک کشت بافت گل محمدی(ص) نسبت به روش‌های قبلی از جمله پاجوش برتری‌های بیشتری دارد به طوری که در این روش می‌توان گل محمدی(ص) را به تعداد بی‌نهایت تکثیر کرد.

وی افزود: در این روش امکان شناسایی ارقام و ژنوتیپ‌های برتر و مقاوم به خشکی و شوری و همچنین مقاوم به آفات و بیماری‌ها قابل شناسایی و تکثیر است.

کاوند با بیان اینکه در این روش گیاه در آزمایشگاه و شرایط استریل تولید می‌شود، اظهار داشت: در این روش گیاه عاری از عوامل آلوده‌کننده و بیماری است.

مجدزاده اظهار داشت: در مجموع عدم محدودیت در تولید، تولید گیاهان یکنواخت، عاری بودن گیاه از عوامل آلوده‌کننده و انتقال مزیت‌های برتر گیاه مادری به گیاه تولیدشده از جمله خصوصیات روش کشت بافت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.