×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از ایرنا، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌ زند که در حال حاضر ۸۰ درصد جمعیت جهان یعنی حدودچهار میلیارد نفر از طب گیاهی در درمان بیماری ‌ها استفاده می‌ کنند.

این موضوع سبب شده است تحقیقات گسترده ‌ای از سوی شرکت‌ های داروسازی روی خواص درمانی گیاهان مناطق مختلف جهان انجام گیرد.

متاسفانه تصوری که به اشتباه بین مردم رایج است، این است که داروی گیاهی اگر فایده نداشته باشد، ضرر هم ندارد در واقع طبیعی بودن دارو را دلیلی برای بی‌ ضرر بودن آن می ‌دانند اما واقعیت این است که مصرف داروهای گیاهی به ‌تنهایی یا همراه با داروهای شیمیایی می ‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

برخی گیاهان دارویی باید به صورت استاندارد شده مصرف شوند و مصرف مستقیم آن ها بعضا باعث بروز مسمومیت‌‌ های شدید و گاهی مرگ می ‌‌شود.

البته این حقیقت را نیز باید مدنظر داشت که عوارض داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای شیمیایی کمتر است، ولی مطلق نیست و تمام داروهای گیاهی بی ‌ضرر نیستند، ولی عوارض آن قابل کنترل است.

با توجه به شرایط موجود نمی ‌توان داروهای گیاهی را در تمام موارد جایگزین داروهای شیمیایی کرد، اما می‌ توان به عنوان طب مکمل و همراه دیگر داروهای شیمیایی استفاده و به این ترتیب بخشی از مصرف داروهای شیمیایی را کم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:گیاهان دارویی تنها با انجام مراحل علمی و تحقیقات لازم می توانند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد.

دکترˈفاطمه زراعتیˈافزود: گیاهان دارویی ازمنابع مهم تولید دارو درجهان می باشند و درایران نیز امروزه بیشتر از گذشته به استفاده ازاین منبع توجه می شود .

استاد فارماکولوژی و داروشناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت:گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی اگربه میزان مناسب و درافراد واجد شرایط تجویز نشوند می توانند عارضه هایی را به دنبال داشته باشند.

وی ادامه داد: در صورت استفاده صحیح از داروهای گیاهی به دلیل منابع عظیمی که از این گیاهان در کشور وجود دارد می توان به راحتی این داروها را تهیه کرد ولی این داروها بدون انجام مراحل علمی مزیتی بر داروهای شیمیایی که این مراحل را گذرانده اند ندارند.

وی با بیان اینکه درهر گیاه یک یا چند ماده موثره وجود دارد که منجر به ایجاد اثر درمانی می شود گفت:داروهای گیاهی نیز باید به اندازه معین و دوز مشخصی تجویز شوند تا بتوانند اثر لازم را ایجاد کنند .

وی عنوان کرد:اگر بدون انجام بررسی های لازم این گیاهان مورد استفاده قرار گیرند ممکن است مقادیر لازم تجویز نشده یا بیش از نیاز استفاده شود که اثرات جانبی ومضری ایجاد خواهدکرد.

وی تصریح کرد:این گیاهان در صورتی می توانند جایگزین داروهای شیمیایی شوند که تمامی مراحل تولید دارو را گذرانده و اثرات آنها از نظر علمی ثابت و دوز مورد نیاز مشخص شده باشد.

وی افزود: در جهان و پا به پای آن در ایران توجه به گیاهان دارویی هر روز بیشتر از گذشته می شود و تعداد مقالات در این زمینه و ورود فرآورده های گیاهی به قفسه داروخانه ها نیز در حال افزایش است.

دکتر زراعتی ادامه داد: استان همدان به دلیل دارا بودن آب وهوای ویژه و تنوع بالای گیاهان دارویی در زمینه تولید و استفاده از این گیاهان موقعیت بسیار خوبی دارد.

وی افزود:دانشگاه علوم پزشکی همدان به دنبال ایجاد و ساخت کارخانه گیاهان دارویی در استان همدان است که با احداث این کارخانه بسیاری ازسرمایه های گیاهی و دارویی استان حفظ خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.