×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، میرقسمت موسوی اصل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  درباره  صادرات گیاهان دارویی،گفت:صادرات  گیاهان  دارویی  برای اقتصاد ما ارزآوری  به همراه  خواهد داشت؛زیرا با توجه به تنوع گیاهان دارویی در کشور می توانیم  جوابگویی  بسیاری از  مشتریان  در داخل و خارج  کشور  باشیم،اما برای  عملیاتی شدن  این مهم باید تشکل های بخش خصوصی در این راستا  منسجم و فعال تر  عمل کنند.

 موسوی اصل ،افزود: استان  اردبیل  در دامنه ای  سبلان قرار گرفته و این امر به  این معنا است که این منطقه دارای  گیاهان  دارویی کمیاب و منحصر به فرد است و اگر تشکل ها وNGO ها  در راستای  تولید گیاهان  دارویی فعال تر عمل کنند،می توانیم  به سادگی در بازار جهانی  گیاهان دارویی به موفقیت های چشمگیری  برسیم.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،یادآورشد:با بهره گیری  از کارشناسان  و متخصصان گیاهان  دارویی  باید ظرفیت های دارویی کشور شناسایی شود تا بتوانیم  گیاهان دارویی  مورد نیاز  را  استخراج کنیم و این درحالی است که  دولت باید  با حمایت ویژه  از  بخش خصوصی،علاوه  بر ایجاد فرصت های اشتغال در این زمینه  مقدمات  ارزآوری را  نیز فراهم کند.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت ،استان اردبیل به دلیل تنوع آب و هوایی از قطب های مهم کشت گیاهان دارویی در کشور محسوب می شود و این در حالی است که  کشور ایران به عنوان کشوری چهار فصل دارای بیش از ۸ هزار گونه گیاهی است که استعدادهای آن را در بخش گیاهان دارویی بیش از پیش روشن می نماید در این میان استان اردبیل از استان های غنی در زمینه گیاهان دارویی است و مردم این استان از زمانهای قدیم برای درمان بیماری های خـود از این گیاهان شفا بخش استفاده می کرده اند.

 گفتنی  است،استان اردبیل محل رویش گیاهان دارویی همچون پاپاور، آویشن و بابونه ، به لیمو، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، مریم گلی، آویشن باغی، گل راعی و… است.

شناسایی بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در اردبیل

اسبقیان عضو شورای عالی پزشکی ایران گفت : بیش از ۴۰۰ گونه گیاهان دارویی در جنگل ها و مراتع استان اردبیل پراکنده است اما فقط ۱۳ گونه آن مورد استفاده اصولی و دارویی قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه افزود: درحال حاضر مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی برای نمونه برداری و کشت آزمایشی گیاهان دارویی و معطر گام هایی برداشته اند اما با توجه به گستره این نوع گیاهان در مناطق مختلف استان به نظر می رسد توجه به بخش خصوصی در این زمینه هم ضروری باشد.

وی خاطرنشان کرد : در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی می توان انواع گیاهان دارویی را در استان تولید ، بسته بندی و به استان ها و حتی کشورهای دیگر صادر کرد.

 همچنین رئیس جهاد کشارزی استان اردبیل گفت: ۷۰ گونه جدید گیاهان دارویی قابل کشت در سطح این استان اردبیل شناسایی شده است.

عدیل سروی افزود: این مهم با پژوهش های صورت گرفته در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اردبیل محقق شده است.

وی با بیان اینکه تا دو سال اخیر گونه گیاهان دارویی قابل کشت در این استان تنها ۵۵ گونه بوده است، ادامه داد: هم اکنون این تعداد به ۱۲۵ گونه با ویژگی های مناطق مختلف استان افزایش یافته است.

رئیس جهاد کشارزی استان کشت گیاهان دارویی را به عنوان یکی از استعدادهای کشاورزی منطقه مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: طی سال اخیر دستاوردهای خوبی در این زمینه ایجاد شده که به دنبال ترویج آن در بین کشاورزان استان هستیم.

وی توجه به کشت گیاهان دارویی را علاوه بر صرفه اقتصادی در بحث کشاورزی امروز، به لحاظ صرفه جویی در آب با توجه به کمبود آب در بیشتر مناطق استان دانست.

سروی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در طرح تغییر الگوی کشت در استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، متذکر شد: توجه به الگوی کشت با محوریت کاشت محصولات کم آب در قالب این طرح پیگیری می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در واقع به دنبال الگویی هستیم تا در قالب آن به دنبال کشت محصولات کم آب برویم و آن را در استان ترویج و فرهنگ سازی کنیم که در این راستا کشت گیاهان دارویی باید ترویج و مورد توجه قرار گیرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: فنون و ورش‌های صحیح جمع‌آوری گیاهان دارویی در بین فعالان این بخش در سطح استان اردبیل ترویج می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.