×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقشه راه توسعه کشت گیاهان دارویی امسال نهایی می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، خانم فاطمه سفید کن معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت:‌ این سند همان نقشه راه و رویکردهای توسعه زراعت گیاهان دارویی با ملاحظات محدودیت منابع آبی خواهد بود و دیگر نهادهای مسئول هم وظایف خود را در این چارچوب هماهنگ خواهند کرد.

وی افزود:‌دستگاههای دیگر مانند صنایع تبدیلی و تجارت هم در این نقشه راه سهیم خواهند بود و آنها نیز محورهای مد نظر را تهیه خواهند کرد تا از کارهای موازی و همپوشانی فعالیتها پرهیز شود.
خانم سفید کن افزود: ‌قرار است کشت گیاهان دارویی از حدود ۲۰۰ هزار هکتار به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یابد و با توجه به اینکه بخشی از گیاهان دارویی به منابع آبی کمی نیاز دارد به راحتی می توان این نقشه راه را عملیاتی کرد.
وی اظهار داشت: اولویت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ، احیای رویشگاههای طبیعی گیاهان دارویی است و البته اولویت را باید به گونه هایی داد که ارزش افزوده زیادی دارد و در آینده باید از خام فروشی گیاهان دارویی جلوگیری کنیم که توسعه صنایع تبدیلی می تواند به تحقق این هدف کمک کند.
وی تصریح کرد : گیاهان دارویی جزء ذخایر و منابع طبیعی است که بسیاری از کشورها از چنین منابعی به عنوان سرمایه ملی برخوردارند و سهم ایران با بیش از ۲۰۰۰ گونه انحصاری قابل توجه است.
خانم سفید کن اظهار داشت : حدود ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که حدود ۲۰۰۰ گونه آن دارای خواص دارویی است و ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی محسوب می شود.
رویکرد جهانی به استفاده از گیاهان دارویی و ترکیب های طبیعی در صنایع دارویی، آرایشی – بهداشتی و غذایی و به دنبال آن توجه مردم، مسئولان و صنایع داخلی به استفاده از گیاهان دارویی و معطر ، تحقیقات پایه ای و کاربردی وسیعی را در این زمینه ضروری می کند.
گیاهان دارویی در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره برداری صحیح می تواند نقش مهمی در افزایش سلامت جامعه، اشتغالزایی و صادرات غیرنفتی داشته باشد.
تجارت جهانی گیاهان دارویی از ۶۰ میلیارد دلار در سال۱۹۹۶ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است و بر اساس پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به دهها برابر خواهد رسید.
ایران کشوری غنی از نظر تعداد گونه های گیاهی و به تناسب آن ظرفیت گیاهان دارویی بسیار بالایی است و در در دنیا گیاهان دارویی براساس رویکرد جدیدی که در حوزه سلامت ایجاد شده است ، استفاده از داروهای با منشاء طبیعی و گیاهی رونق پیدا می کند.
بحث مهمتر، حفظ منابع ژنتیکی کشور است واینها سرمایه ملی میلیون ها سال است که در کره زمین ایجاد شده است و ما با نگاه اقتصادی ارزش بیشتری به سرمایه ملی خود می دهیم تا بتوانیم ضمن حفظ، آنها را به عنوان سرمایه ملی به آینده بسپاریم.
در کنار بحث گردشگری و همچنین بحث ترانزیت کالا که ایران دارای ظرفیت بالایی است ، اقتصاد گیاهان دارویی می تواند موضوع جدی و با ارزش افزوده قابل توجهی باشد.خانم سفید کن جایگاه اقتصادی فرآوری داخلی گیاهان دارویی را بسیار بالا می داند و می افزاید: این گیاهان انحصاری ماست و وقتی در دنیا محصولی از آنها معرفی می کنیم منحصر بفرد می شود و در کنار آن خیلی از گیاهان دارویی انواع گیاهان کم توقعی از لحاظ اب است و با توجه به شرایط کم آبی در کشور نیاز آبی و تغذیه ایی بالایی ندارد و می تواند به عنوان یک کشت جایگزین برای بسیاری از گیاهانی استفاده شود که در حال حاضر به حالت زراعی کاشته می شود و مصرف آب بالایی دارد.

عرصه های وسیع میلیون هکتاری کشور می تواند تحت کشت گیاهان دارویی در شرایط دیم قرار گیرد و عملکرد اقتصادی دیم کاری نمایان می شود که البته این امر نیازمند آموزش روش های جدید و سرمایه گذاری های خصوصی و دولتی برای برداشت اقتصادی از مزارع زیر دیم وسیع کشور است.
در بحث صادرات نیز با اینکه سهم ایران در بازارهای جهانی در حد پتانسیل واقعی آن نیست اما می توان با اهلی و زراعی کردن گیاهان پر مصرف دارویی ، ایجاد شرایط یکنواخت و کنترل شده برای کشت ارگانیک ، جلوگیری از صادرات مواد خام گیاهی و فرآوری مواد خام گیاهان انحصاری و بومی در کشور ضمن ایجاد ارزش افزوده بالاتر به ایجاد شغل ،درآمد بالا و ارزآوری هم کمک کرد.
وی بیان کرد: پس از تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به دنبال عملیاتی کردن مصوبات آن در وزارت جهاد کشاورزی بودیم که با برخی از چالش ها و مشکلات اجرایی برخوردیم که اجازه نمی داد به راحتی در این زمینه حرکت کنیم.
برداشت بی رویه و عیراصولی گیاهان دارویی در کشور سبب تخریب منابع طبیعی و انقراض این گیاهان می شود.
سفیدکن، حفظ ظرفیت گیاهان دارویی کشور را یکی از مهمترین وظائف همه متولیان و دستگاه های این حوزه دانست و تاکید کرد: گونه های انحصاری گیاهان کشور که ارزش دارویی بالایی دارند، باید پس از فرآوری صادر شوند و جلوی صادرات خام آنها گرفته شود و بانک ژنتیک و اطلاعات کامل از گیاهان دارویی ایران هم تشکیل می شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.