×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشکلی به نام دلالان و لزوم حذف واسطه گری از بازار گیاهان دارویی

برداشت گل گاوزبان

برداشت گل گاوزبان

شهرستان نکا در شرق استان مازندران به دلیل داشتن اقلیم خاص دارای تنوع گیاهان دارویی فراوانی در استان مازندران است و با توجه به شرایط آب و هوایی سازگاری مختلفی با انواع گیاهان و حتی گیاهان دارویی غیربومی دارد که این مسئله لزوم توجه به کشت این محصولات و توجه به توسعه آن را افزایش می‌دهد.

گیاهان دارویی دارای ظرفیتی منحصر به فرد و بی‌نظیر بوده که باید از این ظرفیت عظیم استفاده لازم انجام شود و در این راستا شهرستان نکا به دلیل داشتن اقلیم متنوع و جغرافیای مناسب بستری مناسب برای تراکم بسیاری از گیاهان دارویی در شهرستان است که احیاء و توسعه آن می‌تواند سهم مهمی در اشتغال‌زایی، درآمدزایی و حفظ عرصه‌های منابع طبیعی داشته باشد.

براساس اعلام کارشناسان تنوع گیاهان دارویی در ایران با کل قاره اروپا برابری می‌کند و تنوع طبیعت در اقلیم ایران بسیار منحصر به فرد است و در جهان کمتر کشوری یافت می‌شود که چنین خاستگاهی برای گیاهان دارویی باشد و در واقع می‌توان با استفاده از این تنوع بزرگ گیاهی در بخش اقتصاد و اشتغال بهره برد.

معاون طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی البرز اوایل بهمن‌ماه امسال در نخستین گردهمایی انجمن‌های گیاهان دارویی کشور در مشهد زیرساخت‌های طبیعی حوزه داروهای گیاهی را در کشور خوب ارزیابی کرد که در این‌ ارتباط همانند سایر پیشرفت‌هایی که در جهان رخ‌ داده نیازمند هماهنگی بین بخشی و دستگاهی برای افزایش تولیدات و در نهایت صادرات گیاهان دارویی هستیم.

محمد پناهی با اعلام اینکه امروزه گردشگری سلامت در جهان ۱۰۰ میلیارد گردش مالی دارد، معتقد است: کشور ایران اسلامی می‌تواند از آن استفاده لازم را ببرد از طرفی نیز امروز گردش مالی گیاهان دارویی در جهان نیز ۱۰۰ میلیارد دلار است و این نشان از اهمیت و جایگاه گیاهان دارویی در نقاط مختلف جهان است.

وی میزان صادرات گیاهان دارویی در ایران را کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد در حالی که می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق این رقم را گسترش داد تا ایران به یکی از صادرکنندگان اصلی گیاهان دارویی در جهان تبدیل شود.

دغدغه بازاریابی و فروش محصولات تولیدکنندگان گیاهان دارویی

دغدغه بازاریابی و فروش محصولات تولیدکنندگان گیاهان دارویی از جمله مسائل مهمی است که افراد شاغل در این بخش با آن مواجه‌اند و در این راستا “قاسم محمدی” یکی از تولیدکنندگان گیاهان دارویی در منطقه به خبرنگار فارس می‌گوید: منطقه بالادست نکا سرشار از گیاهان دارویی خودرو است که در منطقه می‌روید و در سال‌های اخیر نیز با همکاری مسئولان برخی گیاهان دارویی از مناطق مختلف دیگر نیز در این مناطق کشت شده که منبع مهم درآمدی مردم منطقه است، اما در بخش فروش محصولات در بازار با مشکل مواجه هستیم.

وی معتقد است که گیاهان دارویی کمتر از نصف قیمت بازارفروش از کشاورزان و تولیدکنندگان منطقه خریداری و با قیمت بیشتری فروخته می‌شود که امیدواریم با دوراندیشی مسئولان در این راستا چاره‌اندیشی شده و با قطع دستان واسطه‌گران، محصولات از کشاورزان به طور مستقیم خریداری و به بازار عرضه شود.

فاطمه احمدی که سال‌هاست به کشت گیاهان دارویی در منطقه می‌پردازد معتقد است با توجه خواص درمانی گیاهان دارویی و اینکه کشت قالب در برخی از روستاهای منطقه از گیاهان دارویی است توجه به کارآفرینی جوانان در این منطقه از مسائل مهمی است که با توجه به اینکه سال‌های متمادی است که قول تاسیس کارخانه داده شده اما عملیاتی نشده است.

وی همچنین وجود قیمت‌های متفاوت خرید و فروش گیاهان دارویی را از جمله دغدغه‌های کشاورزان عنوان می‌کند و می‌گوید: کشاورز با هزاران زحمت گل‌گاوزبان را که یکی از محصولات گیاهان دارویی در منطقه است با شرایط سخت برداشت می‌کند، اما خریدار این گل‌گاوزبان را از ما به قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان خریداری و در بازار با قیمت ۱۰۰ هزارتومان به فروش می‌رساند که این اجحاف در حق کشاورز است و باید این سیستم واسطه‌گری از بین برود.

کشت ۵۰ درصد گیاهان دارویی مازندران در نکا

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نکا نیز با بیان اینکه ۵۰ درصد گیاهان دارویی مازندران در نکا کشت می‌شود، به خبرنگار فارس در شهرستان نکا می‌گوید: داشتن شرایط آب و هوایی مساعد و برخورداری از خاک حاصل‌خیز، نیمی از گیاهان دارویی در روستاهای هزارجریب و مناطق بالادست شهرستان نکا کشت می‌شود که همین مسئله موجب کسب رتبه نخست شهرستان در بحث گیاهان دارویی در استان مازندارن شد.

علی طاهری‌امیری معتقد است با توسعه کشت گیاهان دارویی در منطقه، بستر اشتغال پایدار برای روستاییان و مردم نواحی مختلف این شهرستان فراهم شده است که امیدواریم با کمک رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود تا ضمن بیان خواص گیاهان دارویی که به صورت خودرو در منطقه رشد می‌کند؛ زمینه اشتغال جوانان نیز فراهم شود.

فرآوری گیاهان دارویی در نکا ساماندهی می‌شود

فرماندار نکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان نکا با اشاره به در دست اقدام بودن فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان نکا می‌گوید: با حضور مهندسان و کارشناسان دانشگاه بقیه‌الله(عج) تهران در این رابطه، زمینه کاشت، داشت و خرید برای این دانشگاه فراهم است که در راستای اشتغال‌زایی و درآمدزایی در منطقه هزارجریب نکا گام‌های اساسی برداشته می‌شود.

جعفر احمدی در رابطه زمین اختصاص یافته برای راه‌اندازی و ساخت این کارخانه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی می‌گوید: در سال‌های گذشته سایتی برای بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان راه‌اندازی شد که زمین ۶ هکتاری در نظر گرفته شد که به عنوان پایلوت است و به تبع آن شرکت‌های دانش‌بنیان در روستاهای مختلف مستقر می‌شوند که به این ترتیب بستر کار و فعالیت فراهم می‌شود و درآمدزایی مناسبی ایجاد شده و رونق اقتصادی در روستاها اتفاق می‌افتد.

وی معتقد است توسعه کشت گیاهان دارویی منبع مهمی برای افزایش درآمد در مناطق روستای است که در همین راستا با توجه به اینکه ۵۰ درصد تولید گیاهان دارویی استان مازندران متعلق به شهرستان نکا است و هماهنگی اولیه با دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله‌اعظم جهت تهیه طرح در سطح ۲۰ هزار هکتار با هدف نظارت فنی بر کشت، داشت و برداشت و همچنین فرآوری تا مرحله اسانس‌گیری انجام شده است که در دست بررسی و مطالعه است و امیدواریم با ادامه این روند شاهد توسعه کشت گیاهان دارویی و رونق اقتصاد در منطقه باشیم.

بخشدار هزارجریب نکا نیز با اشاره به ایجاد اشتغال در مناطق روستایی معتقد است: وجود گیاهان دارویی خودرو با ظرفیت بالا از جمله نعمت‌های الهی برای برخورداری روستاییان هزارجریب از این نعمت است که کشت این محصولات در روستاهای مختلف می‌تواند اولویت طرح‌های اشتغال‌زایی منطقه باشد.

محمد محمدیان می‌گوید: در بخش گیاهان دارویی بیش از ۲۷ نوع گیاه دارویی در طبیعت هزارجریب نکا شامل بنفشه، اشکو، گل‌گاوزبان، گزینه، مریم گلی، زاغ زاغی، و… وجود دارد که منبع کسب درآمد است و در این راستا با همکاری دانشگاه بقیه‌الله کارهای تحقیقاتی انجام شده تا با ساخت صنایع بسته‌بندی در این منطقه، در ایجاد اشتغال مناسب برای روستاییان تلاش شود.

ضرورت تحول در توسعه کشت سالم و صنعت کشت گیاهان دارویی به عنوان منابع خدادادی طبیعی در شهرستان نکا از مسائل مهم و اساسی برای رونق اقتصادی و افزایش اشتغال جوانان است که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در زمینه کاشت، فرآوری، ساماندهی و نیز توسعه گیاهان دارویی و ایجاد شبکه بازاریابی مناسب بتواند علاوه بر سودآوری و رونق اقتصادی شهرستان، زمینه‌ساز کاهش بیکاری و همچنین ایجاد اشتغال در این زمینه باشد که نیازمند فرهنگ‌سازی و تامین منابع مالی توسط مسئولان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.