×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی افزایش دهنده شیر مادر کدامند؟

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، مریم نواب زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شیرمادر بهترین غذا برای کودک و باعث تقویت اعضاء اصلی، فربهی و تنومندی کودک می‌شود.

وی افزود: شیر خوب شیری است که معتدل القوام باشد به این ترتیب که قطره‌ای از شیر را بر ناخن چکانده، اگر جاری شد، شیر رقیق است، اگر ثابت ماند، شیر غلیظ بوده و اگر میل به جاری شدن داشت و توقف کرد، معتدل است.

پزشک و محقق طب سنتی با بیان اینکه شیر مادر باید معتدل المقدار، سفیدرنگ، خوشبو، طعم آن شیرین و کف زیادی نداشته باشد، اظهار کرد: گندم، برنج، ذرت، گوشت‌بره، ماهی‌تازه، ماش، کاهو، اسفناج، بادام و فندق از غذاهای مناسب مادر شیرده در دوران شیردهی است.

نواب‌زاده ادامه داد: براساس طب‌ سنتی، در دوران شیردهی، گیاهان دارویی با سه هدف افزایش ترشح شیرمادر و غنی و مغذی‌تر شدن آن، بهبود التهابات و شقاق پستان ناشی از مکیدن نوزاد و درمان اسپاسم و دل‌پیچه نوزادان مصرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: دانه «خار مریم» از دیرباز در طب سنتی سرزمین‌های مختلف به منظور افزایش شیر مادران استفاده می‌شده است، بدین ترتیب که یک قاشق چایخوری از دانه‌ها را در یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و آب حاصل از آن مصرف می‌شود. دانه‌های کنجد نیز براساس منابع سنتی یکی از گیاهان موثر در افزایش ترشح شیر است و علاوه بر این، دانه‌های کنجد به افزایش ارزش غذایی شیر مادر نیز کمک می‌کند.

نواب زاده عنوان کرد: زیره سیاه و زیره سبز قابلیت افزایش ترشح شیر از غدد سازنده آن را در مادران شیرده دارند. این گیاه در بهبود اسپاسم و کولیک مادر و نوزاد نیز مفید است. عرق یا اسانس این گیاه در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

وی با اشاره به اینکه دانه‌های شنبلیله نیز یکی از بهترین گیاهان دارویی برای افزایش شیرمادر است، گفت: دانه‌های این گیاه سرشار از ترکیبات فیتواستروژن بوده که باعث تحریک غدد شیری و تولید بیشتر شیر مادر می‌شود. برای استفاده از این گیاه باید یک قاشق چایخوری از دانه‌های آسیاب شده این گیاه را در یک فنجان آب، دم کرده و بعد از غذا میل کرد.

نواب زاده ادامه داد: تخم رازیانه یکی دیگر از معروف‌ترین داروهای طبیعی به منظور افزایش شیرمادران است. گندم به خصوص جوانه آن، اسفناج، حریره بادام و جو، نارگیل و فندق برای مغذی‌تر شدن و افزایش حجم شیرمادر مفید است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.