×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، شرایط اقلیمی کشور را برای افزایش صادرات گیاهان دارویی مطلوب خواند و تصریح کرد: میزان صادرات اسانس گل محمدی زیر ۱۰ درصد است در حالیکه می توان با استفاده درست از ظرفیت موجود در کشور، صادرات اسانس این نوع گل را افزایش داد؛ ضروری است در تولید و صادرات گیاهان دارویی در مسیر علمی حرکت کنیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران جزء ۱۰کشور برتر از نظر تنوع گیاهان دارویی است، تصریح کرد: متاسفانه نتوانستیم از این شرایط برای بهبود تولید و افزایش صادرات گیاهان دارویی استفاده کنیم؛ البته علت عمده بی توجهی به افزایش صادرات، اکتفا به درآمدهای نفتی است که در همین راستا به محل های دیگر برای کسب درآمد و اشتغال زایی بی توجهی می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: نیاز است از شرایط اقلیمی و تنوع گیاهان دارویی برای اداره هوشمندانه و بهبود شرایط اقتصادی کشور بهره برد زیرا با توجه به تنوع اقلیمی مناسبی که در کشور وجود دارد، از نظر تولید و صادرات گیاهان دارویی تا نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه برخی از عطاری ها از اقدامات غیرحرفه ای برای فروش گیاهان دارویی استفاده می کنند، تصریح کرد: این کار باعث می شود جایگاه اصلی گیاهان دارویی شکل نگیرد در حالی که جلوگیری از چنین تخلفاتی نیازمند تشدید نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تا عرضه کنندگان به صورت کاملا حرفه ای، اطلاعات درست و مناسبی را از نحوه استفاده گیاهان دارویی به مشتریان ارائه کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم از نظارت ضعیف مسئولان بر عملکرد عطاری ها انتقاد کرد و گفت: افرادی که اقدام به عرضه گیاهان دارویی می کنند باید اطلاعات لازم را از مقدار و میزان دوز این داروها داشته و همچنین برای بهبود شرایط فروش گیاهان دارویی باید آموزش های مناسبی به عرضه کنندگان ارائه و نظارت وزارت بهداشت بر عملکرد عطاری ها نیز تشدید شود.

وی با بیان اینکه برخی با نگاه های غیرعلمی و عدم آگاهی کافی، به طب سنتی آسیب می زنند، تصریح کرد: برخی عطاری ها به صورت غیرعلمی و فله ای اقدام به عرضه گیاهان دارویی می کنند در حالی که این داروها باید در بسته بندی و دوز مناسب عرضه شوند.

رستمیان ادامه داد: متاسفانه برخی از افرادی که در عطاری ها مشغول هستند سواد و اطلاعات کافی از نحوه مصرف گیاهان دارویی ندارند و ممکن است با ارائه اطلاعات اشتباه به افراد، بیماری آنها را تشدید و آثار سوئی بر آنها به جا بگذارند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، افزود: مثلا افرادی که به بیماری لوپوس مبتلا هستند نباید از گیاهان دارویی حاوی استروژن استفاده کنند؛ البته اگر عطاری ها به صورت علمی اقدام به تجویز این گیاهان کنند و از دوز و میزان آنها اطلاعات درستی داشته باشند تجویز این گیاهان ایرادی ندارد؛ ولی متاسفانه در حال حاضر به فاکتورهای مناسب برای فروش گیاهان دارویی بی توجهی می شود.

نایب رییس کمسییون بهداشت و درمان مجلس، استفاده از شرایط اقلیمی گیاهان دارویی را فرصتی استثنایی برای بهبود اشتغال و افزایش ثروت ملی کشور دانست و تصریح کرد: استفاده درست از فرصت های موجود در کشور نیازمند برنامه ریزی صحیح و منسجم است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.