×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جای خالی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در اقتصاد سلامت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان داروئی، سلیمان عباسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بر ضرورت بهبود وضعیت تولید گیاهان دارویی درکشور تاکید کرد وافزود: ایران از لحاظ شرایط اقلیمی، تنوع گونه‌ای و تولید طبیعی گیاهان دارویی رقبای چندانی در دنیا ندارد که در همین راستا می توان سهم مناسبی از بازار جهانی در تولید داروهای گیاهی را به خود اختصاص داد؛ البته تولید انبوه داروهای گیاهی منوط به استفاده بهینه از گیاهان دارویی است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: لازم است نشست مشترکی با محوریت بهبود و رونق تولید داروهای گیاهی، میان وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده و شرایط گیاهان دارویی کشور بر اساس وضعیت آب وهوایی، اقلیمی، نوع کشت و نحوه نگهداری در اختیار پژوهشگران قرار گیرد تا بتوان از این طریق گام های موثری برای افزایش کشت گیاهان دارویی برداشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر تولیدات دارویی کشور با استفاده از گیاهان دارویی است، البته کشت گیاهان دارویی بر اساس شرایط اقلیمی انجام می شود در حالی که اگر اقدام به کشت این گیاهان کنیم به طور قطع کیفیت گیاه طبیعی را نخواهد داشت.

عباسی ارزیابی شرایط اقلیمی کشور را در افزایش تولید داروهای گیاهی موثر خواند وگفت: گیاهان دارویی در شرایط اقلیمی خاصی رشد می کنند که با ارزیابی شرایط رشد آنها می توان تولید داروهای گیاهی را افزایش داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره وضعیت تولید داروهای گیاهی در کشور، گفت: با وجود تنوع زیاد گیاهان دارویی در کشور هنوز نتوانستیم سهم مناسبی از بازار تولید داروهای گیاهی را به خود اختصاص دهیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه زمینه صادرات تجاری داروهای گیاهی باید فراهم شود، تصریح کرد: بهره وری مناسب از گیاهان دارویی راهی برای افزایش سرمایه، صادرات انبوه، ارز آوری و رونق اقتصاد سلامت است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: با توجه به اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت بر اقتصاد مقاومتی بوده لذا بهتر است با برنامه ریزی منسجم در افزایش تولید داروهای گیاهی، خودکفا و از واردات دارو جلوگیری شود؛ البته گیاهان دارویی هر کشور جزو ذخایر و منابع طبیعی آن کشور محسوب می‌شوند که می‌تواند برای افراد جامعه از نظر مصرف و بازار سرمایه مهم تلقی شود.

عباسی با یادآوری عرضه و فروش داروهای گیاهی در برخی عطاری ها، گفت: ارائه مجوز فروش داروهای گیاهی به افرادی که اطلاعات کافی از نحوه مصرف این داروها ندارند اقدام مناسبی نیست و باید مجوزها بر حسب میزان اطلاعات داده شود.

نماینده مردم گنبدکاووس بر ضرورت اطلاع رسانی مناسب در مورد خواص داروهای گیاهی به افراد تاکید کرد و افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا ودارو باید نظارت بیشتری بر عرضه کنندگان داروهای گیاهی داشته باشند تا بدون مجوز و اطلاعات کافی اقدام به فروش داروهای گیاهی نکنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته چنانچه افرادی اقدام به فروش و عرضه داروهای گیاهی کنند و مجوزهای لازم و اطلاعات کافی را از نحوه مصرف داروهای گیاهی نداشته باشد باید طبق قانون با آنها برخورد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.