×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زعفران؛ جایگزین مناسب برای کشت در حوزه دریاچه ارومیه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران، شکوری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کاشت و تولید زعفران در مناطق خشک و کم باران به خصوص درحوزه آبریز دریاچه اورمیه با توجه به نیاز کم زعفران به آب و سازگاری با شرایط آب و هوایی استان دارای اهمیت بسیاری است و جایگزین مناسبی با محصولات آبی برای کشاورزان است.

وی گفت: زعفران به عنوان یک محصول منحصر‌بفرد، در آذربایجان شرقی به جهت سازگاری در برخی مناطق با نیاز آبی کم، نیروی انسانی فعال و سخت کوش، خاک های زراعی وسیع و آهکی، مناطق آفتابگیر و با همکاری کارشناسان بخش کشاورزی می تواند در شرایط بحران کم آبی موجود در استان جایگزین مناسبی برای کشت در مزارع استان باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: زعفران گیاهی است چند ساله در نقاطی که دارای زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک دارد بخوبی رشد کرده و در مقابل سرما مقاوم است .

شکوری در خصوص سازگاری زعفران با شرایط اقلیمی استان، افزود: زعفران از معدود گیاهانی است که به دلیل خواب و استراحت آن در تابستان ( از اواخر اردیبهشت ماه تا آخر شهریور ) به آب کمتری نیاز داشته و سهم عمدهنیاز آبی آن توسط نزولات جوی تامین می شود و از نظر غذایی نیز جزء گیاهان کم توقع بوده و در خاک های نسبتاً مرغوب نیز محصول قابل توجهی دارد.

وی یادآور شد:حداکثر دمای قابل تحمل این گیاه بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد و در ارتفاع بین هزار و۳۰۰ تا دوهزار و۳۰۰متر از سطح دریا عملکرد خوبی را نشان داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سالیانه نزدیک به ۲۵۰ تن زعفران در دنیا تولید می شود که، ایران با تولید ۹۰ درصد زعفران دنیا،مقام اول را از نظر کمیت و کیفیت به خود اختصاص داده است که بیشترین سطح زیرکشت زعفران در ایران به استان خراسان رضوی اختصاص دارد.

شکوری به زمینهای زیرکشت زعفران در استان اشاره کرد و گفت: حدود ۱۴۰ هکتار از زمینهای کشاورزیشهرستانهای مرند،شبستر،آذرشهر،ورزقان،هشترود استانزیرکشت زعفران رفته و عملکرد متوسط استان ۴ کیلو گرم درهکتار می باشد که با توجه به سازگاری کشت زعفران در مناطق مستعدو اجرای عملیات زراعی و تکمیل دوره رشد مزارع جوان، می توان میانگین تولیدرا تا ۸ کیلو گرم در هکتار افزایش داد.

وی همچنین افزود:تعداد کشاورزان زعفران در استان ۱۳۹ نفراست که از این مقدار۸۵ کشاورز در شهرستان مرندبیشترین فعالیت در حوزه زعفران را به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: در صورت مدیریت وبرنامه ریزی مدون و مداوم متولیان بخش کشاورزی و توسعه کشت و تولید در استان،زعفران به عنوان یک محصول درآمدزا و اشتغال زا و در الگوی کشت و تناوب زراعی، جایگزین مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بالا است.

شکوری گفت: پایین بودن نیاز آبی زعفران به میزان ۳۰۰ – ۴۰۰ میلی متر و تامین سهم عمده آن توسط نزولات جوی ونیاز به آبیاری در فصول پائیز و بهارکه زمان آبیاری اکثر محصولات زراعی و باغی سپری شده و آب زیادی در اختیار کشاورز وجود دارد این شرایط ، کشت زعفران را در استان سازگار کرده است.

وی در ادامه به عوامل تاثیرگذار در کیفیت زعفران اشاره کرد و افزود: از نظرغذایی زعفران جزو گیاهان کم توقع بوده و در خاک های مرغوب و آهکی محصول قابل توجهی تولید می کند و کاربردهای فراوان زعفران می تواند آن را به عنوان یک محصول استراتژیک و ارزآور تبدیل کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: به دلیل دوره استراحت و خواب ،زعفران در اواخر بهار و تابستان، هزینه مبارزه با علف های هرز و آفات و امراض بسیار پائین است وبرداشت محصول در آبان ماه که سایر محصولات به مراقبت و عملیات خاصی نیاز ندارند، انجام می شود و کشاورزان از نظر تقسیم کار می توانند برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

شکوری درخصوص راحتی کشت زعفران و عدم وجود مشکلات نسبت به سایر محصولات گفت: راحتی کار، عدم طاقت فرسایی و ساده بودن کشت زعفران نسبت به محصولات دیگرسبب شده است قشرعظیمی از زنان، دختران و جوانان روستایی مشغول به کشت زعفران شوندو از این راه کمک موثری به اقتصاد خانواده کرده که این وضعیت عدم مهاجرت به شهرها رادر پی داشته است وهمچنین از نظرحمل و نقل و انبارداری زعفران به دلیل حجم کم محصول تولید، کم هزینه بوده و آسان تر است.

نگاهبانی، رئیس اداره برنامه ریزی و آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به سهم صادرات زعفران درسال جاری، گفت:کل زعفران صادراتی کشور با ارزش اقتصادی۱۰۰ میلیون دلار به کشورهای استرالیا، آمریکا، کانادا، آلمان، ترکیه صادر شده است که در گمرکات استان هیچ موردی برای صادرات و واردات این محصول ثبت نشده است.

قائم مقام معاون غذا و دارو و مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان آذربایجان شرقی نیز به خاصیت و ارزش غذایی زعفران اشاره کرد وافزود: زعفرانیک گیاه معطر حاوی دوز بالای رنگ خوراکی قابل استخراج است که ملقب به طلای سرخ می باشد که کلاله‌ی خشک شده‌ی گل آن به عنوان یک ادویه و گیاه دارویی ارزشمند در تغذیه انسان مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر نعمتی در خصوص زعفران تقلبی در بازار مصرف گفت:قیمت قابل توجه زعفران به عنوان یکی از گران‌ترین مواد غذایی همواره به عنوان یک عامل وسوسه کننده برای متقلبین بوده و انواع تقلبی آن همیشه امکان حضور در بازار مصرف را دارند.

قائم مقام معاونت غذا و دارو استان نیز به خطر ابتلا به سرطان در استفاده از زعفران مکه اشاره و هشدار داد: یکی از رایجترین تقلبات در مورد زعفران استفاده از نوعی رنگ مصنوعی معروف به زرد غروب آفتاب ( سان ست یلو) است که در بین مردم به زعفران مکه معروف بوده و خانم های خانه دار از آن زیاد استفاده می کنند این در حالیست که این رنگ هیچ ارتباطی با زعفران نداشته و استفاده بی رویه از این رنگ می تواند سبب مشکلات زیادی از جمله سرطان شود.

دکتر نعمتی همچنین در ادامه افزود: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن نظارت بر بسته بندی و عرضه زعفران و تولید محصولات زعفرانی همچون بستنی، پشمک و نبات، با همکار ی معاونت بهداشتی دانشگاه از فروشگاهها و مراکز عرضه زعفران نمونه برداری کرده و آزمونهای لازم برای تشخیص تقلبات احتمالی را انجام می دهد کهدر آزمایشات سال جاریدر بیش از نصف نمونه های مورد آزمایش تقلب از نوع رنگ های مصنوعی کشف و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.