×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز کشت گیاهان دارویی در اراضی کم‌بازده

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، میترا مجدزاده اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را کشت گیاهان دارویی در اراضی کم‌بازده و شیب‌دار عنوان کرد و افزود: در یک برنامه ۱۰ ساله در نظر است ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار به گیاهان دارویی و ۵۰۰ هزار هکتار از آن به کشت گل‌محمدی اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی که بیشترین مصرف را در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی دارند و همچنین گیاهانی که ارزش صادراتی بالایی داشته باشند، در اولویت تولید قرار دارند و در این زمینه می‌توان به کشت زیره سبز، گشنیز، حنا، وسمه، رازیانه، مورد، آویشن، آلوئه‌ورا، کدوی تخم کاغذی، اسطوخودوس و رزماری اشاره کرد.

مجدزاده مقاومت مناسب گیاهان دارویی به خشکی و امکان کشت دیم آنها را یکی دیگر از دلایل انتخابشان برای کاشت عنوان کرد و ادامه داد: با وجود بحران آبی پیش رو، اولویت کشت در کشور گیاهان دارویی است و آینده‌ای روشن برای این گیاهان دیده می‌شود.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی، برنامه‌های ترویجی در استان‌ها و تدوین دستورالعمل‌های کاشت این گیاهان در راستای ترویج گیاهان دارویی خبر داد و تصریح کرد: تنها توصیه ما این است که تولیدکنندگان پیش از شروع فعالیتشان، بازار فروش خود را پیدا کنند.

مجدزاده یادآور شد: در معاونت باغبانی اطلاعاتی از شرکت‌های بزرگ فرآوری گیاهان دارویی گرفته‌ایم و فهرست گیاهان مورد نیازشان را به استان‌ها اعلام کرده‌اند، تولیدکنندگان می‌توانند با اعلام آمادگی برای تولید گیاه مورد نظر شرکت‌ها پیش از شروع کشت، قرارداد فروش خود را نیز منعقد کنند.

وی تأکید کرد: بر اساس سند ملی گیاهان دارویی کشور که در سال ۱۳۹۲ خورشیدی در ستاد راهبردی علمی فناوری ریاست جمهوری تصویب شد کشت گیاهان دارویی تا سطح ۵۰۰ هزار هکتار در یک افق ۱۰ ساله و تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی پیش‌بینی شده است.

تقلب در تولید زعفران

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره ادعای تقلبات صورت‌گرفته در زعفران فروش این محصول ارزشمند با مخلوطی از حنا اظهار داشت: تقلباتی که در زعفران وجود دارد، شامل طیف گسترده‌ای است که در میان آنها شاید بتوان حنا را از تقبلات قابل چشم‌پوشی در این عرصه عنوان کرد.

مجدزاده همچنین گفت: عطر ناب زعفران، بو و عطر موادی را که با آن مخلوط می‌شوند تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و مانع از تشخیص زعفران تقلبی برای مردم عادی می‌شود.

وی با بیان اینکه مواد تقلبی استفاده‌شده می‌توانند طبیعی یا شیمیایی باشند، افزود: کلاله زعفران قرمزرنگ و قسمت خامه آن سفیدرنگ است، مخلوط زعفران با هر ماده‌ای که رنگی مشابه زعفران داشته باشد باعث می‌شود قسمت سفیدرنگ نیز قرمز شود و این تقلب در بسته‌بندی در حجم زیاد قابل تشخیص نیست.

مجدزاده خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم با برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان و تولیدکنندگان و نظارت جلوی برخی از تقلبات را بگیریم، اما در نهایت کنترل کیفیت مواد غذایی بر عهده وزارت بهداشت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.