×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیشگیری و درمان علائم آنفولانزا با داروهای گیاهی

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا نوعی سرماخوردگی شدید است که توسط ویروسهای بیماریزا ایجاد می شود. ویروس آنفولانزا معمولا در طول زمان دچار تغییر و تحولات فراوانی می شود و شاید یکی از دلایل عدم امکان کنترل کامل آن نیز همین تغییراتی باشد که در ویروس ایجاد کننده این بیماری ایجاد می شود.

علائم آنفولانزا را بشناسید:

آنفولانزا با تب، سرفه، احساس سردی همراه با لرز، کوفتگی و درد در بدن، سر درد و خستگی همراه است. این نشانه‌ها به طور معمول ۳ تا ۴ روز ادامه دارند و پس از آن ممکن است بیمار برای یک هفته‌ی دیگر یا بیش‌تر، سرفه‌های خشک، آب‌ریزش بینی و گلودرد داشته باشد. دوره‌ی کمون(شکل‌گیری)، یعنی زمانی که فرد در معرض ویروس آنفولانزا قرار می‌گیرد تا زمانی که نشانه‌های بیماری را بروز می‌دهد، ۱ تا ۴ روز است.

اگرچه مردم اغلب واژه‌ی آنفولانزا را برای هر نوع بیماری به کار می‌برند که نشانه‌هایی مانند آنفولانزا دارد( مانند سرماخوردگی معمولی یا ویروس معده)، آنفولانزا یک بیماری ویروسی مجزا با نشانه‌های ویژه‌ی خود است و به‌طور معمول در زمان‌های ویژه‌ای از سال، پایان پاییز و طی زمستان، رخ می‌دهد.

داروهای گیاهی آنفولانزا:

شاید بتوان گفت که بهترین و مؤثرترین دارو برای درمان آنفولانزا، استراحت است. اما در کنار آن می توان از برخی گیاهان دارویی برای پیشگیری و درمان آنفولانزا استفاده کرد.

در زیر به چند نمونه از گیاهانی که می توانند برای این منظور به کار روند اشاره شده است:

گیاه دارویی آقطی Sambucus spp

گیاه دارویی آقطی Sambucus nigra

آقطی Sambucus nigra:

دمکرده ی گل آقطی با از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و مقابله با عفونت، یک نوشیدنی خوب و خنک کننده (از بین برنده ی تب) برای سرماخوردگی و آنفولانزا به حساب می آید. ترکیب گل اقطی با بومادران (Achillea millefolium) نتیجه ی خوبی به دست می دهد. دمکرده ی گل آقطی را به صورت داغ و شیرین شده با عسل بنوشید. میوه های رسیده ی آقطی حاوی سطوح بالایی از ویتامین C و مواد آنتی اکسیدان هستند.

شربت آقطی را می توانید برای درمان عفونت ها و تسریع بهبود بیماریها استفاده کنید. یکی از تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره آقطی می تواند مدت زمان لازم برای بهبودی بیماری را در بیماران مبتلا به آنفولانزا کوتاهتر کند.

میوه ی آقطی می تواند هم به منظور افزایش مقاومت بدن به عفونت و هم به منظور پیشگیری از سرماخوردگی، گلودرد و سرفه های عود کننده استفاده شود. عصاره آقطی در بعضی کشورها به صورت فرآوری شده موجود است و می توان آن را بدون دغدغه به کودکان داد.

بومادران Achillea millefolium

بومادران Achillea millefolium

بومادران Achillea mellifolium:

بومادران معمولاً به صورت چای برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، کنترل تب های همراه با بیماری و تسریع در بهبودی استفاده می شود. این چای را به صورت داغ بنوشید، چرا که تعرق را زیاد کرده و موجب خنک شدن بدن می شود. افزایش تعرق می تواند به کاهش  تب کمک کرده و منجر به پاکسازی مواد بیماریزا و زاید از بدن گردد. بومادران معمولا به صورت مخلوط با آقطی (Sambucus nigra) به کار می رود.

سیر Garlic

سیر

سیر Allium sativum:

قبل از اینکه آنتی بیوتیکهای مدرن در جامعه بصورت فراوان قابل دسترس باشند، سیر یکی از شایعترین داروها برای درمان عفونتها بود. امروزه نیز اگرچه آنتی بیوتیکهای قویتری در دسترس ماست، اما سیر هنوز هم در درمان عفونتها کاربرد دارد. سیر یک داروی عالی برای تمام انواع عفونتهای تنفسی ازجمله سینوزیت، سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، سرفه و بویژه برونشیت است. خوردن یک سیرچه بصورت کامل یا خردشده همراه با غذا و یا به صورت قرص، توانایی بدن برای مبارزه با عفونت و تسریع در بهبودی را بالا می برد.

لیمو

لیمو

لیمو Citrus lemon:

لیمو یکی از درمانهای رایج خانگی است که طیفی از بیماریها و ناراحتی ها را درمان می کند. یک نوشیدنی سنتی که از لیمو و عسل تهیه شده و اندکی زنجفیل و سیر نیزبه آن اضافه شده است، می تواند داروی  بسیار مناسبی برای درمان آنفولانزا، سرماخوردگی، سرفه و مشکلات گوارشی باشد. بطور کلی، میوه لیموترش مقاومت بدن به عفونت را افزایش می دهد.

سرخارگل اکیناسه

سرخارگل (اکیناسه)

سرخارگل Echinacea purpurea:

سرخارگل به صورت تنطور، قرص و کپسول برای تسریع بهبود بیماریهایی مثل سرماخوردگی، گلودرد و عفونت سینه کاربرد دارد. شاخ و برگ گیاه به عنوان دارویی برای کسانی که مستعد سرماخوردگی های مکرر هستند و یا در شرایطی که علائمی شبیه آنفولانزا در بدن باقی مانده اند کاربرد دارد. سرخارگل در ترکیب با گل و میوه ی آقطی (Sambucus nigra) به خوبی می تواند اثر خود را بروز دهد. البته با توجه به اینکه این گیاه در ایران رویش طبیعی ندارد، شاید پیدا کردن آن در عطاری ها برای شما سخت باشد. برای این منظور می توانید از شربت اکیناسه که توسط شرکت اهورادارو ساخته شده و در داروخانه ها موجود است استفاده کنید.

نعناع قمی اسپرمینت Spearmint

نعناع

نعناع معمولی Mentha spicata یا نعناع فلفلی Mentha piperita

ترکیب نعناع با آقطی (Sambucus nigra) یک داروی مؤثر برای درمان سرماخوردگی، تب، زکام و عفونت های معدی است. چای داغ نعناع بدن را تحریک به عرق کردن می کند و تب را از بین می برد.

دمنوش زنجبیل چای

دمنوش چای زنجبیل

زنجبیل Zingiber officinale:

زنجبیل با طعم گرم و شناخته شده ی خود یکی از مهمترین و همه کاره ترین ادویه های دنیا است که می توان آن را به هر دمکرده ی گیاهی برای بهتر کردن طعم افزود. زنجبیل به تنهایی می تواند گردش خون به سطح پوست را تحریک کند، موجب افزایش تعریق شده و حالت تهوع را نیز تسکین دهد. ترکیب ریشه ی تازه ی زنجبیل با سیر و عسل یک داروی سریع برای سرماخوردگی و آنفولانزا بوده و ناراحتی معده را نیز از بین می برد.

وقتی که سرما خوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینه به وجود می آید، چای ریشه ی زنجبیل تازه می تواند مقاومت بدن به بیماری را بالا برده و احساس بهبودی را به بیمار ببخشد. تهیه ی چای ترکیبی زنجبیل با گیاهانی مثل دارچین، سیر و شیرین بیان می تواند اثر بهتری داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.