×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پایش و ساماندهی کشت گیاهان دارویی در استانها

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمدباقر رضایی رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران در گفتگو با ایرنا گفت: پایش زراعت گیاهان دارویی کشور در حال انجام است تا هر استان متناسب با ظرفیت خود اقدام به کاشت تعداد محدودی گیاه دارویی کند.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی گفت: ساماندهی کشت، تولید گیاه با ماده موثره مناسب، اقتصادی شدن کاشت محصولات و در نهایت توسعه کشت مکانیزه از مهمترین اهداف این طرح است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزان هر نوع گیاه دارویی را در هر استانی کشت می کنند، اظهار کرد: هرچند توصیه مسوولان و دست اندکاران توسعه کشت گیاهان دارویی است اما متاسفانه این موضوع به شیوه های نامناسب و غلط درحال توسعه است که می تواند مشکلاتی را به بار آورد.

رضایی اظهار کرد: گیاهان دارویی مانند استویا، اویشن، آلوئه ورا، بابونه و نعناع در اغلب استان ها در حال تولید می باشد که این شیوه تولید باید تغییر یابد تا از ظرفیت های موجود به نحوه مطلوب استفاده شود.

وی بیان کرد: گیاه دارویی استویا به دلیل وجود تقاضا زیاد در استان هایی مانند مازندران، گلستان، اصفهان و شیراز در حد محدود کاشت می شود که این شیوه کاشت باید تغییر کند و همچنین بایستی بررسی شود که این گیاه در چه منطقه ای تولید شود تا ضمن اقتصادی بودن از ماده موثره مطلوبی برخوردار باشد.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: گیاهان دارویی برای مصرف مردم نیاز به داشتن ماده موثره مناسب نیست اما برای به منظور تولید داروهای گیاهی باید دارای ماده موثره مناسب باشد که در غیر اینصورت قابل استفاده نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه مشاوره لازم به بخش خصوصی برای کشت مناسب در هر استان ارایه می شود گفت: پس از ساماندهی این موضوع باید به دنبال کاشت مکانیزه گیاهان دارویی در سطح انبوه باشیم.

رضایی بر لزوم ساماندهی کشت گونه های اولویت دار و به خصوص در داروهای گیاهی با بهره گیری از توان متخصصان و تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: باید برنامه ریزی مناسب برای کاشت آنها در منطقه مناسب انجام گیرد تا بتوان نیاز داخلی را برطرف کرد.

وی گفت:درغیر این صورت تولیدکنندگان داروهای گیاهی مواد مورد نیاز خود را از خارج وارد می کنند و گیاهان دارویی تولید داخل دست تولیدکنندگان می ماند و آنها امکان فروش این محصولات را نخواهند داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.