×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت زعفران از مزارع شهرستان خاش آغاز شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از عصر هامون،امان الله طوقی اظهار کرد: زعفران گیاهی نیمه گرمسیری است و در مناطق دارای زمستانی ملایم و تابستانی گرم و خشک به خوبی رشد می کند.
وی با بیان اینکه کار برداشت زعفران از سطح ۵ هکتار از اراضی روستاهای حاشیه تفتان خاش آغاز شده است، افزود: برداشت زعفران در این شهرستان تا اواسط آذر ماه ادامه خواهد داشت.
طوقی گفت: با توجه به نیاز کم زعفران به آب، در فصل رویش فقط ۲ تا ۳ بار نیاز به آبیاری دارد و در تابستان چون دوره استراحت گیاه است بطور کلی نیاز به آبیاری زعفران نیست.
وی تصریح کرد: این گیاه با ارزش اقتصادی که کشت آن چند سالی است در شهرستان خاش متداول شده می تواند جایگزین خوبی جهت محصولاتی است که مصرف آبی زیادی دارند.
وی بهترین زمان برداشت زعفران را از طلوع فجر تا نیم ساعت بعد از طلوع خورشید دانست و تاکید گرد: تابش نور خورشید علاوه بر تغییر رنگ زعفران از کیفیت و عطر آن می کاهد.
طوقی با بیان اینکه شهرستان خاش به ویژه دامنه های کوه تفتان اقلیم مناسبی جهت کشت زعفران است، خاطرنشان کرد: زعفران در این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و زمستانهای معتدل زعفران این منطقه بسیار با کیفیت بوده و از نظر عطر و رنگ نسبت به زعفران استانهای خراسان جنوبی و شمالی مرغوب تر است.
وی اذعان کرد: به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت این محصول با ارزش، جهاد کشاورزی شهرستان خاش ۵۰ درصد از هزینه خرید پیاز زعفران را بعنوان یارانه به کشاورزان پرداخت خواهد کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش با پیش بینی اینکه امسال بیش از ۳۵ کیلو زعفران به ارزش ریالی ۲ میلیارد و پانصد میلیون ریال در شهرستان خاش تولید خواهد شد، گفت: در طول دوره پانزده روزه برداشت زعفران بیش از یکصد نفر در این مزارع مشغول به کار هستند.
وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۵، سطح زیر کشت زعفران شهرستان خاش از ۵ هکتار به ۱۰ هکتار افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: پیاز زعفران تا ۷ سال قادر به تولید محصول است و پس از این مدت، می توان پیاز را از زمین خارج و مجدداً در زمین دیگری کشت کرد.
وی با بیان اینکه محصول زعفران ازجمله محصولات کشاورزی و شاخص شهرستان خاش است، اذعان کرد: محصول زعفران اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه دارد به همین دلیل جا دارد که از طرف مسئولان و متولیان موردحمایت قرار گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش با اشاره به کمبود آب در منطقه و روی آوردن کشاورزان به کشت محصول زعفران راه‌اندازی شرکت تعاونی بسته‌بندی زعفران را ضروری دانست و در این راستا قول همکاری داد.
طوقی گفت: زعفران محصول آسیب پذیر است که گل تازه آن به محض برداشت باید تمیز و سرگل آن جدا شود که وجود صنایع فرآوری و تبدیلی برای جلوگیری از آسیب به این محصول و حفظ دسترنج کشاورزان ضروری است.
وی افزود: زعفران که جنبه تجاری و ارز آوری دارد گیاهی است چندساله و کم توقع به آب و حاصل خیزی خاک که می تواند بعد از کاشت حدود ۱۲- ۱۰ سال به رشد و نمو خود ادامه داده محصول مطلوبی تولید کند.
طوقی اظهارکرد: با توجه به گسترش زراعت زعفران در شهرستان خاش، همه ساله به سطح زیر کشت این محصول با ارزش افزوده می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.