×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استفاده از ترکیبات کتیرا برای ارتقای کیفیت داروهای گیاهی دیابت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به گران بودن انسولین گفت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در این پژوهشکده، ایروژل صمغ کتیرا را می‌توان برای رسانش هدفمند و رهش کنترل شده داروهای تنظیم کننده قند خون در بیماران دیابتی به‌کار برد.

دکتر رسول کدخدایی با بیان این مطلب اظهار داشت: کنترل قند خون در بیماران دیابتی نقش حیاتی دارد که در حال حاضر نیاز این بیماران به انسولین از طریق تزریق زیر پوستی برآورده می شود که در برخی موارد به ایجاد حساسیت و عفونت منجر می گردد.

وی با بیان اینکه ساده ترین راه برای رفع این مشکل استفاده از انسولین خوراکی است، ادامه داد: مهمترین چالش انسولین خوراکی، کاهش دسترسی زیستی آن هنگام عبور از دستگاه گوارش است چراکه وجود موانع فیزیولوژیکی مانع از دسترسی بهینه بدن به انسولین می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات هیدروکلوئیدهای غذایی ایران با اشاره به گران بودن انسولین افزود: برای حل این مشکل ترکیبات دیگری نظیر سولفونیل اوره آزها و بیگوانیدها به صورت جایگزین استفاده می‌شوند که دارای اثرات جانبی سوء بر بدن انسان هستند.

کدخدایی به تحقیقات گسترده برای یافتن ترکیبات موثره ارزان و ایمن اشاره و بیان کرد: بهترین روش برای حل این مشکل استفاده از گیاهان دارویی است که به ضد دیابت شهرت دارند.

وی ادامه داد: این گیاهان حاوی گلیکوزیدها، فلاونوئیدها و کارتنوئیدها هستند که در صورت دستیابی به روش‌های موثر ریزپوشانی آنها افق تازه ای برای درمان بیماری دیابت گشوده خواهد شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به ترکیبات فلاونوئیدی گیاه بومی خار مریم که در مناطق شمال، غرب و جنوب ایران می‌روید اشاره کرد و افزود: این ترکیبات قادرند قند خون را در حیوانات آزمایشگاهی مبتلا به دیابت کاهش دهند اما از آنجایی که میزان جذب آنها در بدن پایین است از کارایی و اثربخشی ناچیزی برخور دارند.

به گزارش پژوهشکده علوم و صنایع غذایی،کدخدایی بیان کرد: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ساختارهای ایروژلی صمغ کتیرا می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته ایروژل‌های تولیدی با توجه به طبیعی بودن آنها می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی در تنظیم قند خون بیماران دیابتی و همراه با مواد غذایی شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.