×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بحثی پیرامون دمنوش های گیاهی و صنعت تولید دمنوش – بخش پنجم(پایانی)

دمنوش گیاهی

فاکتورهای کلیدی در صنعت دمنوش های گیاهی:

در هر صنعتی، تکنولوژی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که قرار گرفتن این تکنولوژی ها در کنار هم می تواند زنجیره تولید آن صنعت را فراهم آورد. در صنعت تولید دمنوش های گیاهی، گستره وسیعی از تکنولوژی های مختلف به کار گرفته می شود که از بیولوژی و کشاورزی شروع و تا صنایع بسته بندی ادامه می یابد.

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

۵- تولید دمنوش کیسه ای:

شامل: تنظیم دوز مصرفی فرمولاسیون تولیدی در هر تی بگ و همچنین کیفیت فیلتر (کیسه) دمنوش

تنظیم دوز مصرفی دمنوش های گیاهی می بایست دقیق و کنترل شده باشد. گیاهان دارای اثرات شدید که می تواند منجر به ایجاد برخی عوارض جانبی گردد، نباید به عنوان دمنوش به کار برده شوند و همچنین دوز مصرف هر دمنوش می بایست توسط یک متخصص طب سنتی تعیین شود تا علاوه بر درج در بروشورهای راهنمای محصولات، وزن گیاه موجود در هر کیسه نیز به طور دقیق تعیین گردد.

این امر با محاسبه میزان مواد مؤثره موجود در هر گرم از فرمولاسیون تولید شده و مطابقت آن با منابع معتبر پزشکی و طب سنتی و ارائه دقیق مقدار مصرف مجاز روزانه (ADV)  بر اساس وزن بدن مصرف کننده صورت می پذیرد.

تولید دمنوش به صورت کیسه ای، شامل اختلاط گیاهان موجود در فرمولاسیون و تبدیل این فرمولاسیون به یک کیسه چای (تی بگ) است. از مهمترین مواردی که می بایست در این مرحله توسط صنایع تولیدکننده دمنوش های گیاهی مورد استفاده قرار گیرد، کیفیت فیلتر (کیسه) دمنوش است.

جنس این فیلترها به طور معمول از الیاف سلولزی همراه با برخی ترکیبات شیمیایی می باشد که می بایست به دقت مورد تجزیه شیمیایی و کنترل کیفی قرار گیرد.

وجود برخی مواد کارسینوژن در فیلترهای بی کیفیت و نامرغوب همچون پنتاکلروفنل (موضوع استاندارد ملی شماره ۲۵۰۶) باید به دقت رصد شده و حتی الامکان از فیلترهای با بهترین کیفیت موجود استفاده شود.

 

نمای کلی صنعت تولید دمنوش های گیاهی:

با توجه به کلیه موارد مذکور در فوق، در صنعت تولید دمنوش های گیاهی می بایست از تخصص های مختلف کشاورزی، مکانیزاسیون کشاورزی و صنعتی، صنایع غذایی، طب سنتی و گیاهان دارویی بهره برد.

لازمه این مهم، تشکیل تیم های علمی قوی در واحدهای تحقیق و توسعه این شرکتها می باشد تا در نهایت بتوان محصولی با کیفیت مطلوب و دارای اثر مناسب مد نظر به جامعه ارائه نمود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.