×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاهان دارویی در گلدانهای خانگی

اسحاق اسماعیلی کارشناس کشاورزی گفت: گیاهان دارویی معمولاً به مراقبت کمی نیاز دارند و در مقابل دائمی هستند. از این‌رو در صورتی که با روش مصرف این دست از گیاهان آشنایی داشته باشیم، می‌توانیم با مشورت پزشک یا متخصصان، آن‌ها را در موارد لزوم و در طول سال مصرف کنیم. این در حالی است که خوشبختانه امروزه در برخی استان‌ها صنایع تولید گیاهان دارویی ایجاد شده و کارخانجات تولیدی معمولاً آمادگی دارند تا برگ‌ها، گل‌ها و ساقه‌های گیاهان تولید شده را خریداری کنند. این مسأله نیز به نوبه خود می‌تواند در مناطق روستایی منبع درآمد خانواده و کمک‌هزینه باشد.

این کارشناس ادامه داد: به‌عنوان مثال، «همیشه بهار» گیاهی کوتاه و با گل‌های نارنجی است که به‌وسیله‌ی کاشت بذر تکثیر می‌شود. همچنین جزو گیاهان نشایی بوده و از برگ‌ها و گل‌هایش در صنعت داروسازی استفاده می‌شود. علاوه‌بر این «لادن» گیاهی است گلدار که برگ‌هایش گرد و پهن بوده و گل‌هایش مصرف دارویی دارند. در واقع آخرین روزهای زمستان زمان مناسبی برای کاشت لادن محسوب شده و موجب می‌شود ساقه‌هایش خوب رشد کنند.

وی افزود: در این میان «اکلیل کوهی» گیاهی است که گل‌ها و برگ‌هایش مصرف دارویی داشته و از سرشاخه‌های جوان آن نیز برای تولید داروهای ضد رماتیسم استفاده می‌شود، به‌صورت گلدانی به فروش می‌رسد و روش ازدیاد آن به صورت قلمه‌های ساقه است. در واقع اگر یک اکلیل کوهی را در باغچه یا گلدان بکاریم سال‌های سال صاحب آن خواهیم بود، چون علاوه‌بر خواص دارویی زینت‌بخش بوده و خزان نمی‌کند، در برخی کشورها نیز از برگ‌های خشک شده آن به صورت ادویه استفاده می‌کنند.

اسماعیلی با بیان این‌که «اسطوخودوس» هم شبیه اکلیل کوهی است، تصریح کرد: می‌توانیم گوشه و کنار باغچه خانه‌مان را به این گیاه اختصاص دهیم و مطمئن باشیم خزان‌ناپذیر بوده و در همه فصول سال سبز خواهد بود.

این کارشناس گفت: شمعدانی عطری نیز مانند شمعدانی‌های دیگر از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود ولی از پودر برگ‌های معطر این گیاه اگر در گلدان کشت شود می‌توان در فصول سرد سال دم‌نوش و چای طعم‌دار تهیه کرد. «سنبل‌الطیب» نیز به‌عنوان گیاه زینتی و دارویی می‌تواند داخل گلدان و از طریق بذر ازدیاد یابد، ریشه آن خواص دارویی گرم داشته و در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری بسیار سفارش شده است.

اسماعیلی یادآور شد: خوشبختانه این چند گیاه به راحتی در خاک استان زنجان رشد می‌کنند و از آن‌جایی که امروزه در سراسر دنیا کشت گیاهان دارویی رو به افزایش است می‌توان با کمی مطالعه و داخل گلدان و حتی در حد رفع نیاز برای کاشت انواع آن در همه فصول سال اقدام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.