×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بحثی پیرامون دمنوش های گیاهی و صنعت تولید دمنوش – بخش چهارم

دمنوش گیاهیفاکتورهای کلیدی در صنعت دمنوش های گیاهی:

در هر صنعتی، تکنولوژی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که قرار گرفتن این تکنولوژی ها در کنار هم می تواند زنجیره تولید آن صنعت را فراهم آورد. در صنعت تولید دمنوش های گیاهی، گستره وسیعی از تکنولوژی های مختلف به کار گرفته می شود که از بیولوژی و کشاورزی شروع و تا صنایع بسته بندی ادامه می یابد.

۳- فرمولاسیون دمنوش های گیاهی:

شامل: تأمین عطر، طعم و رنگ مناسب دمنوش تولیدی در کنار توجه دقیق به اثرات دارویی محصول و اثرات متقابل گیاهان دارویی ترکیب شده با یکدیگر

شاید بتوان یکی از دلایل اصلی رویگردانی مردم از مصرف گیاهان دارویی در دهه های گذشته را عدم وجود طعم و عطر مطلوب در محصولات دم کردنی و جوشاندنی از این گیاهان دانست.

به همین دلیل، صنایع فعال در زمینه داروهای گیاهی می بایست دقت نظر فراوانی در تأمین سه فاکتور مهم شامل طعم، عطر، رنگ در کنار اثر دارویی دمنوش به خرج دهند.

ایجاد فرمولاسیونی که بتواند از یک سو تمام موارد فوق (عطر، طعم، رنگ) را مد نظر قرار دهد و از طرفی گیاهان بکار برده شده در این فرمولاسیون، اثرات دارویی یکدیگر را تکمیل، تعدیل و یا حتی تقویت نمایند، یکی از وظایف مهم واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) شرکت های تولیدکننده دمنوش های گیاهی می باشد. چرا که در صورت عدم وجود شرایط مذکور، اقبال عمومی جامعه مجددا نسبت به دمنوش های گیاهی کمرنگ خواهد شد.

آشنایی با اصول طب سنتی و استفاده از مشاوران علمی خبره در این زمینه الزامی بوده و در هر صنعت تولید دمنوش گیاهی می بایست حداقل یک متخصص طب سنتی به عنوان مشاور جهت ارائه پیشنهادات علمی به منظور اصلاح اثرات دارویی فرمولاسیون های ارائه شده بر مبنای اصول طب سنتی و طبع و مزاج شناسی و بررسی اثرات دارویی دمنوش ها و جلوگیری از ترکیب گیاهان مختلف با یکدیگر به نحوی که ترکیب مذکور غیرمفید و یا حتی مضر باشد فعالیت نماید.

۴- مواد افزودنی:

شامل: عدم استفاده از هرگونه مواد افزودنی و طعم دهنده و رنگ دهنده و استفاده از گیاهان بعنوان جایگزین آن

با توجه به اینکه دمنوش های گیاهی به عنوان محصولات طبیعی به جامعه ارائه می شوند، استفاده از مواد افزودنی شیمیایی به طور کامل ممنوع می باشد. در این صنعت، تولید عطر و طعم و رنگ همگی می بایست با استفاده از گیاهان –با رعایت اثرات هم کاهی و هم افزایی گیاهان- صورت پذیرد که این امر در واحدهای تحقیق و توسعه این صنایع انجام می پذیرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.