×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صنعت گیاهان دارویی: چالش ها و فرصتها

امروزه استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در سطح جامعه به صورت روز افزون در حال گسترش است. در بسیاری از محصولات کارخانه ای، از عصاره یا مواد مؤثره گیاهان دارویی استفاده می‌شود امری که مورد انتقاد برخی از فعالان و حتی متخصصان طب سنتی است.

برخی افراد معتقدند در شاکله کلی گیاهان دارویی، ترکیبات و کمپلکس هایی وجود دارند که یا نقش درمانی دارند و یا برخی از عوارض ناخواسته گیاهان دارویی را کنترل می‌کنند لذا ترجیح می‌دهند به جای استفاده از عصاره خالص سازی شده گیاه، از کل گیاه دارویی به صورت دست نخورده استفاده کنند.

در این دیدگاه هر فرآیند صنعتی و یا مداخله شیمیایی، از عصاره گیری تا جداسازی برخی اجزا می‌تواند اثربخشی طبیعی یک گیاه را دستخوش تغییر کند.

از دیگر سو برخی معتقدند در هر گیاه یک یا چند جزء مؤثر وجود دارد که منشأ اثر دارد و سایر مواد، نقش درمانی و یا بالینی چندانی ندارند لذا جدا کردن آن ماده مؤثره هم بازدهی گیاه را افزایش می‌دهد، هم عوارض جانبی را کاهش داده و هم کنترل دُوز دارو را دقیق تر می‌کند.

عدم وجود یک بازار مطمئن از اساسی ترین مشکلات صنعت گیاهان دارویی است

یکی از مشکلات اساسی در صنعت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی، پیدا کردن یک بازار مطمئن است، بازاری که در آن اثر بخشی دارو حرف اصلی و محوری را می‌زند.

اثر بخشی دارو فرآیندی است که از مسیر پژوهش و کار گروهی می‌گذرد. در این فرآیند تحقیقات آزمایشگاهی در کنار مطالعات حیوانی و بالینی اثربخشی یک گیاه یا فرآورده را به اثبات می‌رساند.

در این فرآیند تجربیات بالینی و سنتی چند دهه و یا چند سده گذشته نقشی بسیار مهم دارند و این تجربیات، مسیر پر فراز و نشیب دستیابی به یک فرمول مؤثر را کوتاه خواهند کرد در این جاست که تجارب گذشتگان و مصرف بالینی یک فرآورده سنتی، نقش مهم خود را ایفا می‌کند.

شاید مهم ترین گام در طراحی و معرفی یک فرآورده طبیعی و یا سنتی، دستیابی به یک فرمولاسیون مناسب باشد که در این مرحله منابع طب سنتی نقشی بسیار مهمی را ایفا خواهند کرد.

شرکت‌های دانش بنیان طب و داروسازی سنتی، مناسب ترین بستر صنعتی سازی ایده‌های دارویی هستند، جایی که صاحبان اندیشه و دانشگاهیان می‌توانند در کنار فن آوران, صنعتگران و سیاست گذاران و مدیران اجرایی کشور قرار بگیرند و در نهایت از نیازهای مصرف کنندگان اطلاع یابند.

در بسیاری از کشورهای جهان رویکرد جدی به سوی استفاده از داروهایی با منشاء طبیعی و محصولاتی که از طبیعت به دست می‌آید، شکل گرفته است که در چند دهه اخیر موجب توسعه روزافزون فرآوری گیاهان دارویی و به دست آوردن فرمولاسیون‌های جددید داروهای گیاهی و تجارت آنها در سطح بسیار وسیع شده است.

چین و هند تأمین کننده‌های اصلی گیاهان دارویی محسوب می‌شوند

به گونه ای که برخی از کشورهای آسیایی به خصوص چین و هند به دلیل تنوع آب و هوایی و پوشش متنوع گیاهی، تأمین کننده‌های اصلی گیاهان دارویی محسوب می شوند.

از سوی دیگر، طی چند سال اخیر کشورهای اروپایی, امریکایی و البته برخی از کشورهای آسیایی تولید فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی را سرلوحه اقدام‌های بهداشتی و صنعتی خود قرار داده‌اند.

فعالیت اقتصادی و تجاری در زمینه فرآوری گیاهان دارویی به اندازه ای مهم و گسترده شده است که در ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی، کانادا فقط از محل صادرات گیاه جین سینگ که گیاه بومی و اختصاصی کشور کره جنوبی است، نزدیک به ۶۰ میلیون دلار درآمد داشته است.

توجه کردن به اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی نیازمند معرفی، گستردگی و اهمیت این صنعت است

توجه کردن به اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی نیازمند معرفی، گستردگی و اهمیت این صنعت است. با درک کامل این اهمیت، لزوم ایجاد یک شبکه بازاریابی و بحث پیرامون اهمیت تغییر شرایط نیازمند حضور صاحب نظران و فعالان عرصه تجاری سازی و البته مدیران دولتی دست اندرکار در این بخش است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.