×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۳ برابری سطح زیرکشت گیاهان دارویی تا سال ۱۴۰۴

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، فاطمه سفیدکن افزود: جمع آوری بذر گیاهان دارویی از سراسر کشور و نگهداری و حفاظت از آنها در بانک ژن منابع طبیعی یکی دیگر از دستاوردهای تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور است.
وی اظهار داشت: نزدیک ۲۰ هزار نمونه بذر از حدود ۱۴۰۰ گونه گیاه دارویی در بانک ژن منابع طبیعی کشور موجود است که گنجینه ارزشمندی از ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی محسوب می شود.
وی با اشاره به برنامه تدوین استاندارد برای اسانس ها و گیاهان دارویی، افزود: هر اسانس و عرقیاتی که در کشور تهیه می شود باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشد که متاسفانه در حال حاضر استاندارد اجباری برای آن وجود ندارد و استاندارد تدوین شده هم به اندازه کافی در کشور نداریم.

** ضرورت فراوری گیاهان دارویی بومی در داخل کشور
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، گفت: حدود ۸ هزار گونه گیاه در کشورمان داریم و بیش از ۲ هزار نوع آن خواص دارویی دارد، تعداد قابل توجهی از این دو هزار گونه، گیاهان بومی و انحصاری کشور ماست.
سفیدکن گفت: تمرکز بر توسعه گیاهان بومی انحصاری کشور، جلوگیری از صادرات مواد خام و کشت و فرآوری انواع گیاهان دارویی می تواند موجب ارتقای جایگاه اقتصادی کشورمان شود تا محصولاتی به دنیا صادر کنیم که هیچ رقیبی برای آنها وجود ندارد.
وی، ارزش اقتصادی فرآوری داخلی گیاهان دارویی را بسیار بالا دانست و افزود: این گیاهان انحصاری کشور ماست و وقتی در دنیا محصولی از آنها معرفی می کنیم منحصر به فرد می شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بخش عمده ای از انواع گیاهان دارویی، کم توقع هستند و با توجه به شرایط کم آبی در کشور نیاز آبی و تغذیه ای بالایی ندارند بنابراین می توانند به عنوان یک کشت جایگزین برای بسیاری از گیاهانی که در حال حاضر به حالت زراعی کاشته شده و مصرف آب بالایی دارند، معرفی شوند.
وی خاطرنشان کرد: در وزارت جهادکشاورزی پیش بینی شده؛ با وجود پتانسیل بالای گیاهان دارویی سطح وسیعی از کشت دیم را در حدود ۵۰۰ هزار هکتار را تا افق ۱۴۰۴ به این بخش اختصاص دهند که بیش از سه برابر سطح کشت فعلی خواهد بود.
وی افزود: همچنین با فرآوری و تهیه محصولات استاندارد ارزش افزوده بالایی ایجاد می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.