×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تلاش برای احیا گیاه باریجه در استان زنجان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، پرویز مرادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باریجه یکی از گیاهان مهم دارویی و صنعتی است که فقط در چند استان کشور از جمله خراسان، فارس، تهران، سمنان و زنجان رشد می‌کند این در حالی است که رویشگاه عمده آن در استان زنجان و روستاهای شیلاندار، گمان و چلگان از بخش تهم، روستای ماری از بخش قره‌پشتلو و علم‌کندی از منطقه ماه‌نشان است.

این مسئول ادامه داد: تولید چسب برای سنگ‌های قیمتی مانند الماس و استفاده به‌عنوان نگهدارنده در عطر و ادکلن علی‌الخصوص ادکلن‌های فرانسوی از کاربرد‌های صنعتی باریجه است، اما ایران تاکنون نتوانسته شیره این گیاه را استخراج و فرآوری کند. البته اخیراً دو شرکت دانش‌بنیان در استان خراسان راه‌اندازی شده‌ که امیدواریم بتوانند گام‌های موثری در این زمینه بردارند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر قاچاقچیان، عصاره گیاه را از منطقه جمع‌آوری کرده و از طریق واسطه‌ها به خریداران در دبی می‌فروشند. مشکل اصلی این است که طول دوره رشد باریجه هفت تا ۱۲ سال بوده و این گیاه فقط در طول سال آخر به گل‌دهی و بذر می‌نشیند، اما تیغ‌زنی قاچاقچیان برای خروج عصاره و جمع‌آوری آن موجب می‌شود پخش طبیعی بذرها مختل شده و گیاه جدید رشد نکند، به همین خاطر روز به روز شاهد کاهش پراکنش باریجه هستیم.

مرادی در خصوص رشد باریجه تصریح کرد: از ایراداتی که کشاورزان به کشت وسیع و صنعتی این گیاه وارد می‌کنند جوانه‌زنی سخت بذرها است در واقع بذر باریجه برای جوانه‌زنی به روش‌های مکانیکی و سرمادهی نیاز دارد، از این‌رو هر زارعی تمایل به کشت و تولید آن نشان نمی‌دهد در صورتی که توسعه رویشگاه‌های باریجه می‌تواند صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی در ادامه گفت: با کمک منابع‌ طبیعی و مشارکت روستاییان مقداری بذر خریداری کرده و در حال پرورش آن‌ها هستیم تا بعد از رسیدن به دو سالگی به مناطق قابل رشد استان انتقال دهیم چرا که احیای این مناطق فقط از طریق افزایش کشت نشاء و قرق آن‌ها توسط منابع طبیعی امکان‌پذیر است.

این مسئول با تاکید بر این‌ که بر بذرهای کشت شده سال آینده به رویشگاه‌های دایمی خود منتقل می‌شوند، خاطرنشان کرد: هدف اصلی از این اقدام احیای مراتع است، اما برای فرآوری عصاره و حذف افراد سودجو شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش پررنگی ایفا کنند، البته بازاریابی و فروش مستقیم به سایر کشورها از طریق حذف واسطه‌ها نیز به اقدامات موثر و اهتمام کسانی نیاز دارد که در این مسیر گام بر می‌دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.