×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طرح استراتژیک صنعت زعفران اروپا

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ توسط اتحادیه اروپا انجام شده به بررسی مشکلات صنعت زعفران اروپا پرداخته و استراتژی هایی را برای بهبود کیفیت زعفران و همچنین افزایش رقابت پذیری محصولات تولیدی در بازار جهانی ارائه داده است. در این برنامه آمده است که یکی از راه های مقابله با تهدیدها و مشکلات پیش روی صنعت زعفران اروپا، طراحی یک برنامه استراتژیک مناسب است که بتواند تمام جوانب کار از کشت و تولید گرفته تا بازاریابی و فروش را پوشش دهد. یکی از اجزای اصلی این طرح تجاری سازی یا فروش این محصول است که شاید بتوان ادعا کرد مهمترین کارکرد و جزء این برنامه است، جان بخشیدن دوباره به فرایند تجاری سازی و فروش زعفران با کیفیت اروپایی هدف بزرگ و مهمی است که به دنبال خود کاشت و تولید این محصول را در قاره سبز رونق خواهد داد. هدف اصلی در این برنامه استراتژیک عبارت است از دسترسی آسان تر تولیدکنندگان و فعالان تجاری زعفران به بازارهای داخلی و خارجی. سایر اهداف این برنامه عبارتند از:

– ترفیع و ترویج زعفران تولید و فرآوری شده در اروپا

– بهبود مواد غذایی با کیفیت

– ترویج ایجاد و استفاده از برندهای زعفران

– حمایت و پشتیبانی از آموزش منابع انسانی و ارتقاء تخصص در حوزه بازاریابی و تکنولوژی غذایی

– تشویق تشکیل شرکت های سهامی بزرگ تولیدکننده زعفران

– تشویق و بسترسازی برای تجاری سازی و بین المللی کردن شرکتها و محصولات

– جمع آوری اطلاعات مربوط به مصرف کنندگان و اطلاع رسانی برای آنها

– اطلاع رسانی و آموزش به شرکت های توزیع کننده کوچک و متوسط و نیز برای خرده فروشان

– آموزش توزیع کنندگان به منظور آشنا شدن با روشهای واردات زنجیره های بزرگ تجاری

.

در حال حاضر صنعت زعفران اروپا وارد مرحله جدیدی از یک رقابت شدید در عرصه جهانی می شود، عرصه ای که در آن مدیریت و توانایی فروش تبدیل به امری دشوار گردیده است. افق چندان رو به رشدی در بخش زعفران وجود ندارد. در اروپا این روزها هدف اصلی تولیدکنندگان صرفاً این است که با تولید انبوه زعفران با زعفران های وارداتی ارزان قیمت کشورهای دیگر بتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند. عموم مصرف کنندگان اروپایی آگاه تر و دارای توان خرید بیشتری نسبت به سایرین هستند. وقتی که این مصرف کننده در معرض محصولات غذایی متعدد و زیادی قرار بگیرد، معمولاً به جای تکیه بر کمیت، کیفیت را بر می گزیند. هدف نهایی عبارت است از فروش محصول با قیمت مناسب، چنان که این اتفاق برای زعفران ساردینیا افتاده است. برای تحقق این هدف شرکت ها باید سعی کنند یک محصول متمایز را با کیفیت بالا و با ثبات تولید کنند و آن را در یک فرایند توزیع سریع در دسترس مصرف کنندگان قرار دهند. این همان جایی است که نام ها و برندها می توانند نقش مهمی ایفاء کنند. برخی از روش هایی که در این برنامه جهت ایجاد یک برند شناخته شده زعفران اروپایی پیشنهاد شده عبارتند از: داشتن یک برند؛ داشتن مجموعه ای از برندها؛ داشتن برچسب ضمانت؛ داشتن نشان جغرافیایی.

.

منبع: معصوم زاده زواره، ابوالفضل.، ابراهیمی، ابوالقاسم.، شمسی، جعفر.، دهنوی، خلیل. ۱۳۹۲٫ برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران. نشریه زراعت و فناوری زعفران. ۲: ۶۸-۳۹٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.