×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

121658_757بیشتر گیاهان دارویی از کشور خارج می‌شود، به‌صورت قاچاق یا با قیمت‌های کم گیاه ایرانی را به کشورهای دیگر می‌فروشند و عطاران باید از کشورهای دیگر این گیاهان را وارد کنند که خود از دلایل گرانی گیاهان دارویی نیز محسوب می‌شود.

امروزه انسان سالم به‌عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه شناخته شده است و علوم سلامت، حاصل قرن‏‌ها تلاش بشر، براى تحقق حیات طیبه و شرط وجود انسان سالم و توسعه پایدار است.

دنیا به این حقیقت مهم پى برده است که براى تحقق سلامت باید از تمامى ظرفیت‏‌هاى مبتنى بر تجربه و عقل بهره‏‌گیرى کند که این مستلزم داشتن برنامه‌ای منسجم و هدفدار است.

ساماندهى و به‌کارگیرى روزافزون مکاتب و علوم پزشکى مختلف در نظام سلامت کشورهاى جهان نیز با همین هدف انجام مى‏‌شود. براساس شواهد، انسان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید به‌اقتضاى عقل، راه متعادل را که همانا بهره‏‌مندى از نقاط قوت مکاتب مختلف پزشکى در دنیاست، طی کنند.

به‌دنبال این حقیقت و با اقبال مراجع بین‏ المللى پزشکى دنیا نظیر سازمان جهانى بهداشت و شکل‏‌گیرى رویکردهاى جدید نظام سلامت، موجی به راه افتاده است که از نشانه‏‌هاى این تحول مى‏‌توان به شکل‏‌گیرى حرکت‏‌ها و رویکردهاى طبى در دنیا تحت عناوین طب مکمل، طب جایگزین، طب سنتى یا طب کل‏‌نگر و فراگیر و توجه ویژه به داروها و فرآورده‏‌هاى طبیعى و به‌خصوص گیاهان دارویى اشاره کرد.

به‌دلیل اهمیت طب سنتى ایران که از غنی‌ترین مکاتب پزشکى دنیا است و ریشه عمیق در تمدن عظیم ایرانى و اسلامى دارد و گیاهان دارویى که داراى تنوع و پراکندگى وسیع در کشور و موجب ممتاز شدن ایران در دنیا شده است؛ هماهنگ با اکثر کشورهاى دنیا، توجه همه ‌جانبه به این موضوعات در سطوح مختلف کشور مبذول شده است.

ایران یکی از کشور‌هایی است که در اقلیم معتدل قرار دارد و به‌واسطه آب و هوایی که دارد, تنوع گیاهی در آن زیاد است.

مناطق مختلف ایران دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های فراوانی است که باید شناسایی و در زمینه‌های مناسب بهره برداری‌ از آنها فراهم شود.

البته جای تأسف دارد با وجود اینکه ایران کشوری غنی از حیث گیاهان دارویی و معطر دنیا محسوب می‌شود ولی سهم ما در فرآوری‌, تولید و تجارت گیاهان دارویی بسیار ناچیز است.

یکی از مشکلاتی که در زمینه گیاهان دارویی وجود دارد این است که بیشتر گیاهان دارویی از کشور خارج می‌شود. اکثر گیاهان دارویی ایران به‌صورت قاچاق یا با قیمت‌های کم به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود و همان کشورها گیاهان دارویی کشورمان را با قیمت‌های بالا به خودمان می‌فروشند.

تا زمانی که فرهنگ کاشت گیاهان دارویی در کشور ایجاد نشود، قیمت گیاهان دارویی بی‌رویه افزایش پیدا می‌کند چرا که مرجع قیمت گذاری مشخصی برای گیاهان دارویی وجود ندارد.

فرهنگ کاشت گیاهان دارویی در کشور جا نیفتاده است و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد گیاهان دارویی از طبیعت جمع‌آوری می‌شود که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند؛ برداشت غیراصولی از مراتع خود عامل انهدام گیاهان دارویی است و افراد سودجو به مراتع آسیب فراوان وارد می‌کنند.

گیاه ایرانی را به کشورهای دیگر می‌فروشند و عطاران باید از کشورهای دیگر این گیاهان را وارد کنند که خودش از دلایل گرانی دارو محسوب می‌شود و اکثر به‌صورت غیرمجاز از کشور خارج می‌شود و تاکنون اتاق بازرگانی قیمت صادرات گیاهان دارویی را اعلام نکرده است.

انهدام پوشش گیاهی, هدر رفتن آب, بهره برداری غیراصولی گیاهان دارویی از مراتع خود از جمله مشکلاتی است که در این زمینه با آن روبه‌رو هستیم.

از مهمترین علت مشکلات در زمینه گیاهان دارویی نبود متخصصان مجرب گیاهان دارویی در کشور و در نتیجه عدم اطلاع رسانی و شناسایی این گیاهان است، اگرچه در سال‌های گذشته در این زمینه کارهای صورت گرفته است ولی همچنان در این حوزه ضعف وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.