×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
خواص فراوان «تره» در احادیث و روایات

تره Allium ampeloprasum ssp. persicum

تره Allium ampeloprasum ssp. persicum

تره با نام علمی Allium ampeloprasum ssp. persicum گیاهی است از خانواده پیاز که در سفره ایرانی ها به عنوان یک سبزی خوردن مورد استفاده قرار می گیرد.

تره حاویِ کاروتن ، ویتامین B1, B2, C و املاح معدنی از جمله کلسیم و آهن است. این ماده غذایی به علت داشتن منیزیم از بیماری سرطان جلوگیری و خواص پنی سیلین آن برای دستگاه ریوی سودمند است. انواع تره فشار خون را پایین می آورد و خوردن آن برای معالجه عفونت ها سودمند است. خوردن آن بعد از غذا، مانع از ترش کردن می شود. تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبیه سیر و پیاز است.

تره دهان را خوشبو، برای رفع یبوست دائمی، رفع چاقی، تسکین درد مفاصل و نقرس بکار رفته، میل جنسی را تحریک، خون قاعدگی را افزایش، ادرار آور، رنگ چهره را باز و بر زیبایی و لطافت پوست می افزاید. امروزِ در سایه علم و دانش معلوم شده است این گیاه خوراکی، گنجى از املاح و ویتامین در خود نهفته دارد چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) به کررات پرداخته شده است.

در این باره از سهل بن زیاد نقل شده است که: «غلام حضرت ابوالحسن (ع) به ایشان مداوایی برای درد طحال درخواست نمود. پس حضرت فرمودند: «به وی سه بار در روز تره بخورانید» غلام گفت: «به وی خوراندیم و خون فرو نشست و سپس بهبود یافت».

همچنین روایت شده است که از امام صادق (ع) سؤال شد از خواص تره. پس ایشان فرمودند: «از آن بخورید که در آن ۴ خصلت است: ۱- پاک کننده نفس است. ۲- دور کننده بادهاست. ۳- قطع کننده بواسیر است. ۴- امان از جذام است»؛ و نیز نقل شده است که سلمه گفت: از ضعف شکایت کردم در مدینه به حضرت ابوالحسن (ع)، پس به من فرمود: «تو را زرد روی می بینم» گفتم: بلی. فرمودند: «تره بخور» پس چون خوردم بهبودی یافتم.

همچنین از امام صادق (ع) در باب جایگاه این گیاه خوراکی نقل شده است که ایشان بیان داشته اند: نزد رسول خدا (ص) از سبزی سخن به میان آمد. پس حضرت (ص) فرمودند: «تره بخورید چراکه مَثَل آن در سبزیجات مثل نان با سایر غذاهاست».

با وجود خواص های فراوانی که این گیاهِ خوراکی در خود دارد باید به این موضوع توجه داشت که تره به واسطه ی داشتن سلولز، نفخ آور است. لذا برای اشخاصی که مبتلا به اختلالات روده می باشند، توصیه نمی شود. همچنین زیاده روی در مصرفِ آن باعث خواب های آشفته، التهاب لثه و تا حدی کم شدن دید چشم می شود .

منابع:

۱-کلینی، فروع کافی، ج ۹: ۳۶۵٫

۲-برقی، المحاسن: ۵۱۱٫

۳-صدوق، خصال، ج۱: ۱۱۹٫

۴-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد ۱۶-۱۷ وسایل الشیعه): ۱۴۷-۱۴۸٫

گردآوری: مصطفی لعل شاطری، قدس آنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.