×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گام های روبه جلو برای رونق دوباره بازار آلوئه ورای استان بوشهر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، بازار آلوئه ورای استان بوشهر با ورود شرکت های دارویی به استان و برنامه ریزی برای کاشت و فراوری این محصول ارزشمند، میرود تا دوباره به عنوان اولین استان در کاشت این گیاه درمانگر عرض اندام کند.
کهزاد سرطاوی کارشناس ارشد علوم گیاهی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان می گوید: ورود آلوئه ورا گلخانه ای یکی از مهم ترین عوامل بی رونقی بازار الوئه ورا استان بوشهر بود این آلوئه وراها در اندازه های کوچک و چند برگی تولید می شوند و از نظر وزنی برای مشتری مقرون به صرفه و ارزانتر هستند اما به هیچ وجه از نظر ارزش دارویی با آلوئه ورا تولیدی در استان قابل مقایسه نیستند زیرا الوئه ورا بوشهر در مزارع باز کاشته می شود و با توجه به فراهم بودن شرایط محیطی و طبیعی دارای ماده موثره بالا از نظر درمانی است.
سرطاوی همچنین عواملی از جمله نبود بازارهای ثابت فروش ، زیاد بودن دست واسطه برای خرید محصول که موجب تفاوت قیمت بالا می شود و از همه مهم تر نبود کارخانه های فراوری محصول در استان را ازجمله دلایل بی رغبتی کشاورزان برای کاشت این گیاه عنوان کرد.
این کارشناس ارشد علوم گیاهی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان می گوید: برای بهبود و ساماندهی وضعیت تولید و عرضه این گیاه ارزشمند با شرکت دارویی شیرین داروی استان فارس صحبت کرده ایم و قرار است آلوئه ورا تولیدی برای فراوری به این شرکت تحویل شود والبته شرکت های دارویی دیگر از جمله بهنوش ، عطر اگین و باریج اسانس نیز برای خریداری آلوئه ورا بوشهر اعلام آمادگی کرده اند.
سرطاوی در مورد افزایش سطح زیر کشت و توسعه آن می گوید: ما محدودیتی در این زمینه نداریم و این موضوع بسته به شرایط بازار و عرضه و تقاضا دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید: در حال حاضر در ۱۰۵ هکتار از زمین های استان آلوئه ورا کاشته شده که از این میزان ۸۹ هکتار بارور است.
عمرانی با بیان اینکه از هر هکتار ۲۰ تن محصول برداشت می شود ، افزود : سالانه هزار و ۷۹۰ تن آلوئه ورا در استان تولید می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این محصول هر کیلو ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان توسط کشاورز به کارخانه فروخته می شود ، گفت : مشکلات بازار فروش و نبود صنایع فراوری در استان موجب شده تا کشاورزان برای کاشت این گیاه مانند گذشته تمایلی نداشته باشند.
وی با اشاره به اینکه تنها یک کارخانه فراوری آلوئه ورا در استان وجود دارد می گوید: این کارخانه نیز کم و بیش فعال است اما برای رونق بازار این گیاه ارزشمند لازم است با ایجاد صنایع فراوری و بازارهای مناسب و مطمئن فروش در کشاورزان رغبت و تمایل ایجاد کنیم که البته با ورود برخی شرکت های دارویی به استان قدم هایی در این زمینه برداشت شده است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز با اشاره به اینکه استان بوشهر از اولین استان هایی است که آلوئه ورا تولیدی ان به کشور معرفی شد می گوید: شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش این گیاه موجب شده تا استان بوشهر به عنوان یکی از استان های برتر در زمینه تولید این گیاه مطرح باشد.
خادمی با اشاره به اینکه آلوئه ورا یک گیاه صنعتی است می گوید: برای سود اوری از این محصول باید کارخانه های فراوری مستقل در استان ایجاد و بازار یابی مناسب صورت گیرد.
فاطمه غلامیان کارشناس ارشد علوم گیاهی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز می گوید: این گیاه به تنهایی یک داروخانه کامل است و مصارف گسترده ای در زمینه های بهداشتی و زیبایی ,شوینده ها ,دارویی و خوراکی دارد و البته نوع تولیدی آن در استان بوشهر به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی بسیار پر خاصیت و از نظر مواد موجود با ارزش است.
یک کشاورز تولید کننده آلوئه ورا استان نیز می گوید :کاشت این گیاه به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب استان و نیاز بسیار کم به آب و رشد سریع بسیار با صرفه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.