×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش برداشت غیر اصولی سریش در خراسان‌شمالی

 به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد خبر استان خراسان شمالی، گیاه سریش (به زبان محلی چریش) یکی از روییدنی‌های خراسان‌شمالی است که با شروع فصل بهار در این استان می‌روید و با رویش آن تعداد زیادی از افراد اقدام به جمع‌آوری آن می‌کنند این درحالی‌ است که برداشت غیر اصولی آن توسط برخی از بهره‌برداران موجب آسیب رسیدن به پوشش این گیاه مرتعی می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه هم اکنون گیاه سریش در این استان روییده و در مغازه‌های سبزی و میوه فروشی نیز مشاهده می‌شود، گفت: متاسفانه برخی از افراد به این گیاه به عنوان یک تجارت نگاه می‌کنند و هیچ گونه توجهی به مقدار برداشت آن ندارند.

کامبیز انصاری افزود: از سوی دیگر برداشت غیر اصولی این گیاه توسط بهره برداران یکی دیگر از معضلات رویش این گیاه است که آن را در معرض انقراض قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سریش از گیاهان مرتعی است که در تمام نقاط کوهستانی استان رشد می کند، ادامه داد: اما برخی از بهره برداران به منظور سود بیشتر خود این گیاه را از ریشه کنده و تیشه بر ریشه این گیاه وارد کرده‌اند.

انصاری با تاکید بر اینکه هنگام برداشت، فقط باید برگ این گیاه جدا شود و از ریشه کندن آن خودداری شود، اظهار کرد: قطع گیاه سریش از ریشه موجب کاهش پراکنش آن می‌شود.

وی با بیان اینکه برای برداشت صحیح این گیاه باید فرهنگ‌سازی شود، تصریح کرد: سریش از جمله گیاهانی در این استان است که تاکنون برای آن طرح بهره‌برداری تهیه نشده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون طرحی برای این گیاه تهیه نشده است، بیان کرد: گیاهان دارویی شامل گیاهان ممنوع البرداشت، مجاز مشروط و یا اینکه بدون طرح می‌توان آن را برداشت کرد، می‌شود، که این گیاه نیز جزء دسته سوم قرار دارد.

وی بیان کرد: سریش در تثبیت خاک بسیار مؤثر است و از سوی دیگر این گیاه هنگام گل‌دهی چشم‌انداز زیبایی را خلق می‌کند که با شکفتن گل‌هایی با رنگ بنفش، زرد و سفید در اواخر خردادماه زیبایی خاصی را به رویشگاه‌ها می‌دهد.

وی در خصوص خواص اقتصادی سریش اظهار کرد: از قسمت غده این گیاه برای تولید دارو و همچنین تهیه رنگ و چسب استفاده می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی تصریح کرد: مبارزه با نوعی سرطان و همچنین جلوگیری از ‌جوش صورت از خواص گیاهی این گیاه با ارزش است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.