×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت آزمایشی گیاه دارویی کور برای نخستین بار در گرمسار

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از اجرای طرح کاشت گیاه ” کور “برای نخستین بار بصورت پایلوت در گرمسار خبر داد.

علی نقی حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان در گرمسار، گفت: طرح کاشت این گیاه که برای اولین برای در کشور صورت می‌گیرد به صورت پایلوت در گرمسار و توسط یکی از تعاونی‌های روستایی فعال در این بخش در حال اجراست.

وی با بیان این‌که این گیاه دارای خواص دارویی فراوان است، اظهار کرد: با توجه به مشکل کمبود منابع آبی در استان کشت این گیاه که نیاز آبی بسیار کمی نیز دارد می‌تواند به اقتصاد روستاییان کمک کند.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این‌که کشت این گیاه در ۴٫۵ هکتار آغاز شده افزود: تعاونی روستایی زنان رامه که از سال ۷۸ با هدف توانمندسازی و ایجاد معیشت پایدار و جلوگیری از تخریب سرزمین و با حدود ۵۰ نفر عضو شروع به کار کرده اجرای این طرح را به عهده دارد.

حیدریان با اشاره به این‌که گیاه کبر یا هندوانه کوهی بومی مناطق گرمسیری غرب و مرکز آسیاست، تصریح کرد: پراکندگی آن از اقیانوس اطلس، مراکش، تونس تا دریای سیاه، ارمنستان، نواحی شرقی دریای خزر تا افغانستان و هند امتداد دارد.

وی گفت: کبر گیاهی بوته مانند است و دارای شاخه‌های چوبی باریک و دراز است که شاخه‌های کهنسال آن بی برگ ولی شاخه‌های جوان آن دارای برگ‌های کوچک، باریک و به درازای ۱۲ تا ۴ میلیمتر و منتهی به نوک خار مانند است، هم‌چنین گل‌های این گیاه دارویی که بیشتر بر روی شاخه‌های مسن و یا کوتاه و جانبی ظاهر می‌شود، رنگ قرمز و حالت مجتمع دارد.

حیدریان یادآوری کرد، این گیاه ریشه بسیار سخت و بلند با پوست کلفتی دارد که پس از خشک شدن از مغز چوبی آن جدا می‌شود.

حیدریان با اشاره به این‌که گیاه کبر ممکن است تا ۳۰ سال عمر کند، خاطرنشان کرد: میوه این گیاه کروی شکل و به درشتی یک گیلاس و به رنگ سبز با خطوط موازی سبز و یا زرد کمرنگ است. هم‌چنین گوشت درون میوه قرمز و پر از دانه‌های کوچک و لزج است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم‌چنین گفت: زمان برداشت گونه وحشی این گیاه دارویی حد فاصل اردیبهشت تا پایان مردادماه است.

وی با بیان این مطلب که گیاه کبر خواص متعدد و فراوانی دارد، اضافه کرد: این گیاه دارویی اغلب به صورت جوشانده مورد استفاده قرار می‌گیرد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.