×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نظارت بیشتر وزارت بهداشت بر عطاریها ضروری است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر یعقوب امن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز نگرانی از عدم آگاهی برخی عطاری‌ها درباره شناخت از خواص گیاهان، گفت: متاسفانه این قبیل عطارها مشکل بیمار را تشخیص می‌دهند و دارو نیز تجویز می‌کنند. این درحالیست که برای تجویز هر نوع داروی گیاهی، لازم است ویژگی‌های خاص هر بیمار، شرایط جسمی و بیماری‌های دیگر فرد کاملا در نظر گرفته شود تا عوارض دارو به کمترین حد برسد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی، با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از بیماران به طور خودسرانه، گیاهان دارویی مصرف می‌کنند، گفت: گیاهان دارویی موجود در عطاری‌ها کیفیت لازم را ندارند و بیشتر فروشندگان عطاری‌ها گیاهان را نمی‌شناسند و به طور تجربی به این کار اشتغال دارند؛ بطوری که بیمار را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری در حوزه طب سنتی داشته باشد، افزود: وزارت بهداشت باید گیاهان دارویی را به شکل دارو عرضه کند اما به دلیل اینکه در عطاری‌ها گیاهان تحت عنوان دارو نیستند، وزرات بهداشت دخالتی در این موضوع ندارد.

امن‌زاده با اشاره به اینکه متاسفانه در تلویزیون همه چیز صرفا جنبه تبلیغات به خود گرفته است، گفت: در رسانه‌ها دادن اطلاعات خاص در مورد یک گیاه کار درستی نیست و تبلیغات در این زمینه باید به گونه‌ای صورت گیرد که افراد تنها بتوانند از خواص مفید گیاه استفاده کنند.

وی با بیان این مطلب که عامه مردم، تصور می‌کنند گیاهان دارویی مواد طبیعی هستند، کاملا بی‌خطر بوده و برای مصرف آنها نیازی به مشورت با پزشک نیست، اظهار کرد: گرفتن شرح حال از بیمارانی که داروهای رایج شیمیایی مصرف می‌کنند، نزد پزشکان متداول است اما، متاسفانه اخذ شرح حال بالینی در زمینه مصرف گیاهان دارویی چندان مرسوم نیست. بنابراین در برخی مواقع مکانیسم اثر دارو و گیاه مشابه یکدیگر بوده و در نتیجه اثر مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند دچار اشکال شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.