×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مروری بر وضعیت گیاهان دارویی استان یزد

شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی / گیاهان دارویی در استان یزد نه تنها به صنعت دارویی کشور کمک شایانی کرده بلکه نقش بسزایی نیز در کمک به توسعه اقتصاد پایدار و به نوعی اقتصاد مقاومتی نموده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید : اگر چه استان یزد از لحاظ منابع آبی و کشاورزی غرق آبی و دیمی در مضیقه است ولی این استان استعداد آن را دارد تا با مساعدت همه جانبه دستگاههای ذیربط در تولید و پرورش گیاهان دارویی نقش بسزایی داشته باشد .

سجادی پور می گوید : استان یزد با دارا بودن بیش از یک میلیون هکتار از منبع طبیعی بکر و حاوی گونه های گیاهی متنوع می تواند در صنعت دارویی کشور نقش بسزایی ایفا کند.

وی می افزاید : اگر چه یکی از مشکلاتی صادر کنندگان گیاهان دارویی در یزد نبود شرایط فراوری این محصول و سیر طولانی صدور مجوز برای صادرات این کالاست ولی مرتع داران یزدی توانسته اند با بکارگیری شیوه های نوین در بهبود و نگهداری این گونه های طبیعی تا حدودی به اقتصاد مقاومتی کمک نمایند .

بگفته محمدی یکی از مرتعداران استان یزد گونه های موجود در مراتع استان حاوی مواد مرغوب بوده بطوری که این گیاهان خودرو و دارویی در اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای منطقه مشتریان زیادی به خود جلب کرده است.

وی می گوید : بسیاری از افراد که در استان یزد و سایر استانها از استفاده داروهای شیمیایی و نوین نا امید شده اند به این داروهای گیاهی و سنتی روی آورده و از آن استفاده می کنند و روز بروز بر استفاده کنندگان و مشتاقان این گیاهان افزایش می یابد.

وی برداشت غیر مجاز و غیر اصولی از این گیاهان ، عدم وجود تحقیقات علمی کافی در نحوه برداشت گیاهان دارویی و روش های احیاء آنها و نبود نقشه پراکندگی گیاهان دارویی در استان را از جمله مشکلات مرتعداران بیابانی در این بخش اعلام می کند

کارشناس می گویند : تهیه نقشه پراکندگی گیاهان دارویی در استان یزد ، شناسایی دقیق ، محدوده یابی گیاهان طبیعی قابل برداشت ، همکاری اداره منابع طبیعی با بخش تحقیقات برای یافتن راه های برداشت صحیح این نعمت رایگان خدادای ، تشکیل کلاس های آموزش و ترویج برای بهره برداران ، همکاری تمام ارگان ها به ویژه نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان و تهیه طرح های بهره برداری و انعقاد قرارداد با بهره برداران را راهکارهایی برای رفع مشکلات مرتعداران گیاهان دارویی بر شمرد.

یکی از فعالان حوزه کشت و برداشت گیاهان دارویی در یزد هم مهمترین مشکل این حوزه را نبود قانون مدون و بلاصاحب بودن این مراتع می داند و می افزاید : اگر مسئولان ، قانونی هماهنگ و مدون برای حفظ و مراقبت و برداشت گیاهان دارویی در کشور و استان یزد ارائه نمایند می توان به نحو مطلوب از این گیاهان استفاده کرده و به اقتصاد مقاومتی کمک نماید.

آقای صادقی دیگر برداشت کننده داروهای گیاهی در استان یزد نیز می افزاید : پراکنده بودن مراتع حاوی گیاهان دارویی ، افزایش هزینه های برداشت ، عدم شناخت مرتعداران ، و رها بودن جانوران بیابانی و از بین برنده این نوع گیاهان ، ایجاد چراگاههای فصلی و موسمی و استفاده این گیاهان برای چرای دامها عمده مشکلات این بخش بشمار می رود.

وی می افزود : اعتماد سازی در بین روستاییان و کشاورزان برای توسعه این نوع گیاهان ، خرید محصولات برداشت شده ، ایجاد زمینه ای برای بهره وری و دادن تسهیلات به آنها در جهت نگهداری و برداشت در این زمینه باعث دلگرمی کشاورزان ومرتعداران گیاهان دارویی و در نتیجه توسعه و پیشرفت در این عرصه خواهد شد.

مسئول دبیرخانه کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان یزد نیز می گوید برخی از گونه های گیاهی کمیاب یزد بدون فرآوری با قیمت ارزان و ناچیزی به خارج از کشور صادر می شود و در آنجا با بهره مندی از دانش و فناوری ، فرآوری شده و با قیمت های گزافی دوباره به کشور صادر می شود.

افتخاری می افزاید اقداماتی نظیر تشکیل تیم های تخصصی برای بررسی تولید دارو از گیاهان دارویی یزد ، شناسایی نهادهای حمایتی برای تامین مالی طرح ها ، ایجاد هماهنگی در حوزه گیاهان دارویی در سطح استان ، شناسایی طرح های موجود و انجام اقدامات لازم برای تسهیل تجاری سازی در این زمینه از مهمترین اولیویت های بهره وری و بهر برداری از گیاهان دارویی در یزد است .

مسئول دبیرخانه کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به لزوم توسعه تجاری سازی گیاهان دارویی و جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی گفت : آموزش کشاورزان در شناخت داروهای گیاهی ، تشویق برای استفاده از این نوع گیاهان ، فرآوری محصولات با درصد خلوص مطابق با خواسته ونیاز کشورهای مورد هدف ، بسته بندی مناسب و توجه به نیاز بازار راه کاری برای اشتغال زایی و کمک به اقتصاد مقاومتی در این زمینه برشمرد.

  1. لیلا

    سلام و خسته نباشید
    مطالب سایت شما بسیار جالب و اموزنده است . از اینکه مشترک خبرنامه های این سایت هستم بسیار خوشحالم .

    موفق باشید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.