×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از کرد تودی، استان کردستان بویژه شهرستان بیجار از ظرفیت بسیار بالایی جهت کشت و صادرات گیاهان دارویی به خارج از کشور برخوردار است اما این مهم تاکنون به دلیل برخی سهل انگاری ها از سوی متولیان امر محقق نشده است.

کشت گیاهان دارویی در یک نقطه از کشور، بهره برداری و صادرات آن به سایر نقاط، می تواند نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی آن منطقه داشته باشد. استان کردستان بویژه شهرستان بیجار با دارا بودن تنوع بسیار بالای گیاهان دارویی، از ظرفیت عظیمی برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی برخوردار است اما متاسفانه به دلیل سهل انگاری و نادیده گرفتن این نعمت بزرگ الهی توسط متولیان امر، تاکنون هیچ اقدامی در راستای بهره گیری از ظرفیت گسترده گیاهان دارویی صورت نگرفته است.

تک محصولی بودن اقتصاد ایران و وابستگی آن به صادرات نفتی، ضربات جبران ناپذیری را در سالیان اخیر به بدنه اقتصادی کشور وارد آورده که این امر می تواند تلنگری باشد تا با نگاهی عمیق تر به ظرفیت های طبیعی موجود در اطرافمان بنگریم.

بیجار به عنوان شهری با دارا بودن بیش از ۲۲۰ نوع گیاه دارویی این ظرفیت را دارد که با حمایت مسئولان در راستای ایجاد صنعت کشت، برداشت و صادرات فرآورده های گیاهی در داخل و خارج کشور گامی بلند جهت رشد اقتصادی منطقه بردارد.

حمایت جهاد کشاورزی بیجار از سرمایه گذاران حوزه گیاهان دارویی

صحبت الله عفیفی رئیس جهاد کشاورزی بیجار در گفت و گو با خبرنگار کردتودی با اشاره به ظرفیت بالای پرورش گیاهان دارویی با توجه متنوع بودن گونه های آن در بیجار اظهار کرد: گیاهان دارویی در مراتع این شهرستان به وفور یافت می شود اما متاسفانه کسی به این ظرفیت عظیم توجه چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه تا کنون کسی در بیجار به صورت صنعتی اقدام به کشت و برداشت گیاهان دارویی نکرده است، گفت: تخریب مراتع توسط دام و انسان صدمه بسیاری بر بدنه این صنعت وارد آورده است و با توجه به محدود بودن منابع آبی و تعداد بسیار زیاد دام در بیجار بیشتر زمین های کشاورزی زیر کشت علوفه جهت تامین غذای دام قرار گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی بیجار با تاکید بر غنی بودن مراتع بیجار در زمینه گیاهان دارویی، خاطر نشان کرد: کشت گیاهان دارویی به صورت گسترده یک امر تخصصی است و نیاز به بازاریابی در حوزه های مختلف دارد.

وی از استقبال جهاد کشاورزی بیجار از افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه کشت گیاهان دارویی به صورت صنعتی در بیجار خبر داد و گفت: بسیاری از نقاط استان کردستان زمین های بسیار خوب و غنی ای برای کشت گیاهان دارویی دارد به عنوان مثال منطقه شهرک در حسن آباد یاسوکند بیجار بهترین مکان برای پرورش گیاهان دارویی است.

داروهای شیمیایی تیغ های دو لبه هستند

علیرضا پیران محقق گیاهان دارویی بیجار در گفت وگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به نقش و اهمیت استفاده از گیاهان دارویی در زندگی بسیاری از مردم، اظهار کرد: اهمیت مصرف داروهای گیاهی به حدی است که برای ترویج آن دانشکده طب سنتی در کشور راه اندازی شده است.

وی از داروهای شیمیایی به عنوان تیغ دو لبه نام برد و گفت: مصرف داروهای شیمیایی با درمان موقت بخشی از بیماری در بدن انسان منجر به ظهور عوارض در قسمت دیگر بدن می شود اما داروهای گیاهی اگر تاثیر مثبتی هم در روند درمان نداشته باشند، لااقل عوارض بدی هم ندارند.

این محقق گیاهان دارویی با تاکید بر اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه ها جهت نهادینه کردن فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری، تصریح کرد: مردم باید با کسب اطلاعات صحیح از متخصصان این رشته، شناخت کاملی از نحوه استفاده گیاهان دارویی و موارد مورد استفاده آن کسب کنند تا به جای تسریع در روند بهبودی، به بیماری خود دامن نزنند.

وی با بیان اینکه در شهرستان بیجار بیش از ۲۲۰ گونه داروهای گیاهی وجود دارد، گفت: این مسئله ظرفیت عظیمی را به این شهرستان بخشیده است که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان استانی و شهرستانی قرار بگیرد چرا که این امر می تواند منجر به اشتغالزایی جوانان و رشد اقتصادی بیجار شود.

رسانه ها جهت نهادینه کردن فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی و معرفی آن به پا خیزند

علی اصغر شریفی یکی از فروشندگان داروهای گیاهی در گفت و گو با خبرنگار کردتودی با انتقاد از رشد قارچ گونه عطاری ها در بیجار، اظهار کرد: مجوز عطاری باید برای افرادی صادر شود که در تشخیص و نوع کاربرد داروهای گیاهی سر رشته داشته باشند.

وی با بیان اینکه شغل عطاری را از آبا و اجدادش به ارث برده است، گفت: این مغازه ۱۳۰ سال قدمت دارد و از زمان آغاز به کارش تنها رنگ دارو و عرقیات گیاهی را به خود دیده است.

این فروشنده داروهای گیاهی با بیان اینکه شهرستان بیجار دارای مراتع غنی گیاهی است، خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل سختی کشت و برداشت این گیاهان، کسی در بیجار اقدام به این کار نمی کند و تنها افراد کمی هستند که به صورت تفریحی در این راستا فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر گیاهان و عرقیات دارویی موجود در عطاری اش را از سایر شهرهای کشور خریداری می کند، گفت: بیجار با وجود دارا بودن مراتع غنی گیاهان دارویی، مورد اجحاف و بی توجهی مسئولان قرار گرفته و باید در این زمینه تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

شریفی بر اطلاع رسانی گسترده از طرق مختلف بویژه صدا و سیما در حوزه گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: رسانه ملی به دلیل چند رسانه ای بودن، نقش بی بدیلی در معرفی انواع گیاهان دارویی به مردم دارد و باید به طور مداوم و با دعوت از کارشناسان و صاحب نظران این رشته طبیعی در راستای احیای مجدد و ترویج فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی تلاش نماید.

وی برپایی نمایشگاه های متعدد و توزیع بروشور را از دیگر راه های سوق دادن مردم به سمت مصرف داروها و عرقیات گیاهی عنوان کرد و گفت: استان کردستان از نظر دارا بودن پوشش گیاهان دارویی بسیار غنی است و با زیر کشت بردن مراتع به صورت صنعتی، ساخت کارخانه و کارگاه های فرآوری گیاهان دارویی می تواند علاوه بر ایجاد شغل برای جوانان سبب رشد اقتصادی منطقه نیز شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.