×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر رضا تحویلیان متخصص فارما سیوتیکس در مورد این گیاه و خواص آن اظهار کرد: بالنگ گیاهی از خانواده مرکبات (Rutaceae) است که نام علمی آن L.‌Citrus Medica ‌بوده و در کتب طب سنتی از آن به عنوان «اترج کبیر» نام برده شده است.

وی تصریح کرد: میوه این گیاه را به فارسی بالنگ می‌گویند و از نظر گیاه شناسی گونه‌ای از بادرنگ محسوب می‌شود.

تحویلیان افزود: بادرنگ دارای درختچه‌ای است به شکل نامنظم و برگ‌های آن با کمی اختلاف شبیه سایر انواع مرکبات است.

این متخصص فارما سیوتیکس در خصوص خواص دارویی این گیاه اظهار کرد: بالنگ طبق نظر حکمای طب سنتی دارای خواص متعددی است که بر حسب عضو مورد استفاده متغیر است.

به گفته تحویلیان، از بالنگ می‌توان جهت تقویت جگر، معده و جهت تسکین حرارت احشاء و تشنگی و اسهال صفراوی و کبدی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: جوشانده پوست خشک بالنگ نیز مسکن قوی صفراوی است و جویدن آن نیز موجب خوشبو شدن بوی دهان می‌شود.

تحویلیان پوست زرد بالنگ را برای تقویت قلب، مغز، کبد، معده و احشای داخل شکم مفید دانست و اظهار کرد: مربای آن نیز به همراه عسل برای نفخ و کمک به هضم غذا موثر است.

وی خاطر نشان کرد: پوست بالنگ بیشتر جهت تهیه مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عنوان ضدعفونی کننده و صفرابر نیز مصرف سنتی دارد.

این متخصص فارما سیوتیکس به خواص روغن بالنگ نیز اشاره و تصریح کرد: روغن بالنگ برای رفع بی‌حسی، فلجی، لقوه، رعشه و درد مفاصل سیاتیک، درد کلیه، مثانه و خوشبویی عرق نافع است.

وی تصیرح کرد: همچنین آب قسمت مغز ترش مزه بالنگ اگر با غذا خورده شود، برای مالیخولیای حاصل از سودا نافع است که باید با شکر و قند شیرین شده باشد.

تحویلیان همچنین ریشه گیاه بالنگ را در درمان برخی امراض مفید دانست و اظهار کرد: در کشور هند از ریشه بالنگ به عنوان ضد یبوست مزاج استفاده می‌شود و معتقدند که برای سنگ مثانه نیز مفید است.

وی تصریح کرد: همچنین در کشور چین از جوشانده ریشه و پوست بالنگ به عنوان ضدسرفه، نرم کننده سینه و رفع ناراحتی لومباگو (کمر درد) استفاده می‌شود.

این متخصص فارماسیوتیکس افزود: همچنین دم کرده سر شاخه‌های تازه سبز و جوان بالنگ در شبه جزیره مالایا به عنوان اشتها آور و معالجه شکم مصرف می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تحقیقات صورت گرفته بر روی گیاه بالنگ اشاره و تصریح کرد: بر اساس تحقیقات جدید اثرات ضد التهابی و کم کنندگی قند خون در گیاه بالنگ تایید شده‌ که این امر نشان از تاثیر این گیاه در درمان مرض قند (دیابت) و آلزایمر است.

وی افزود: همچنین در تحقیقات جدیدتر مشاهده شده که می‌توان از اثرات ضد التهابی آن برای کنترل درد استفاده کرد.

تحویلیان به موارد احتیاط استفاده از این نوع گیاه در طب سنتی نیز اشاره کرد و افزود: در طب سنتی بالنگ مضر جگر و مغز گرم مزاجان تشخیص داده شده که باعث ایجاد سردرد در آنان می شود و مصلح آن این است که این گیاه با عسل و بنفشه ‌یا با گوشت و مغز استفاده شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از بالنگ جهت تقویت قلب، کبد و درمان نفخ شکم، درد مفاصل و نقرص نیز استفاده می‌شود.

وی تصیرح کرد: همچنین از این گیاه در درمان بیماری‌های ریوی و گوارشی، اسهال، کاهش اسید معده، تحریک فعالیت کبد و درمان نفخ و تهوع نیز استفاده می‌شود.

این متخصص فارماسیوتیکس اظهار کرد: در برخی از منابع علمی نیز به اثر این گیاه در درمان سردرد بویژه سردردهای میگرنی اشاره شده است.

تحویلیان در پایان هشدار داد: با توجه به اینکه برخی از گیاهان می‌توانند با داروها واکنش‌های ناخواسته‌ای ایجاد کنند، پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف این گیاه جهت هر نوع بیماری با پزشک مشورت شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.