×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با صنعت تولید دستگاه های فرآوری گیاهان دارویی در ایران

آشنایی با صنعت تولید دستگاه های فرآوری گیاهان دارویی در ایران

مصاحبه با جناب آقای مهندس سید عبداله حسینی، مدیرفنی شرکت بخار تقطیر

.

به نقل از مستند مکتوب دومین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران – ۷ تا ۱۰ مهرماه ۱۳۹۳

(به کوشش تیم پژوهشی شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی)

دانلود Download.

– لطفا ضمن معرفی خودتان، خلاصه ای از فعالیت های شرکت بخار تقطیر را بیان فرمایید.
بنده سید عبداله حسینی مدیرفنی و رئیس هیات مدیره شرکت بخار تقطیر می باشم. شرکت بخار تقطیر با برند “بوتاکو” بطور کلی متخصص تبدیل مایعات به پودر می باشد. در جهت تحقق این هدف، شرکت بخار تقطیر اقدام به طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی کلیه ماشین آلات مرتبط با این فرآیندها می نماید.

 – لطفا درباره فعالیت هایی که در حوزه گیاهان دارویی انجام می دهید، توضیحات بیشتری ارائه کنید.
در حوزه گیاهان دارویی، به ساخت تجهیزاتی می پردازیم که بتوانیم کلیه مواد موثره گیاه دارویی را استخراج و در فرم های قابل مصرف همانند گیاه خشک، روغن، اسانس، عصاره آبی و هیدرو الکلی، پودر گیاه و پودر عصاره تبدیل نماییم.

 – فعالیت شما از کجا شروع شد و چرا وارد حوزه تخصصی تولید ماشین آلات و دستگاه های مرتبط با فرآوری گیاهان دارویی شدید؟
با توجه به بستر مناسب پوشش گیاهی استان فارس و قدمت تولید عرقیات در این استان و نیازی که به تجهیزات جدید در فرآوری گیاهان دارویی احساس می شد، حدود ۱۵ سال پیش در قالب “شرکت ماشین سازی مهر جاودان” اقدام به ساخت دستگاه های صنعتی استحصال اسانس و عرقیات نمودیم. با توجه به نیاز و علاقه مندی مشتریان به دریافت کلیه خدمات، از ۱۰ سال پیش ارائه تجهیزات تاسیسات مکانیکی همانند تولید دیگ بخار، دیگ آب گرم و سایر تجهیزات مرتبط نیز به مجموعه خدمات اضافه گردید. نیاز روز افزون مشتریان و تقاضاهای جدید در فرآوری گیاهان دارویی، باعث گردید که با سرمایه گذاری بالا، مجموعه ای جدید با ۴۵۰۰ متر عرصه و ۲۴۰۰ متر زیر بنای تولیدی احداث و تمامی فعالیت های ماشین سازی در سال ۱۳۸۸ با عنوان شرکت بخار تقطیر با برند بوتاکو ادامه یابد.

 – فرایند طراحی یک دستگاه یا یک خط تولید توسط شما به چه صورت است؟ یعنی چطور نیاز به یک دستگاه احساس می شود، چطور طراحی صورت می¬گیرد، چطور نمونه تولید می شود و چگونه خط تولید واقعی احداث و نصب می گردد؟
فرآیند طراحی و ساخت یک دستگاه و یا فناوری از دو منشاء بوجود می آید: ۱) نیازی است که برای مشتریان موجود و در ارتباط با شرکت به دلیل برخورد با مشکلات و یا ایجاد بازاری جدید احساس می گردد. این نیاز به شرکت منتقل شده، با مشاوران تبادل نظر می گردد و با مراکز علمی ارتباط برقرار می شود و سپس توسط کارشناسان شرکت، طراحی فرآیند، طراحی اجزاء، شبیه سازی کامپیوتری و ساخت و نصب اجرا می گردد. ۲) نیازی است که شرکت در مسیر توسعه فعالیت های خود و ادامه بقای تجاری، لازم است داشته باشد تا بتواند در صحنه بازار بماند. اینکه این نیاز به پیشرفت در چه قالبی خودنمایی کند متاثر از شرایط محیطی همانند قوانین و مقررات، وجود منابع علمی کشور، توصیه مشاوران علمی شرکت و …. می باشد.

 – چه متخصصینی در زمینه تولید این ماشین آلات با شرکت شما همکاری می کنند؟
کارشناسان مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع و تکنسین نقشه کشی صنعتی و جوشکاری به همراه استادکاران جوشکاری آرگون و … در شرکت مشغول فعالیت هستند. همچنین از اساتید دانشگاهی و مراکز علمی همچون دانشکده داروسازی دانشگاه شیراز، دانشکده کشاورزی بخش صنایع غذایی، مرکز تحقیقات کشاورزی، مرکز تحقیقات مهندسی فارس و سایر مراکز تاکنون بهره علمی برده ایم.

 – آیا با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی نیز در زمینه تولید ماشین آلات و دستگاه های خود مشورت و همکاری دارید؟
بله. همانطور که قبلا توضیح داده شد با مراکز و اساتید دانشگاه های در دسترس در بخش های مختلف موردنیاز همکاری داشته ایم. به عنوان مثال در طراحی و ساخت خط تولید عصاره های هیدروالکلی به روش پیوسته، خط تولید پودر شیرین بیان با ظرفیت صنعتی، خط تولید استحصال اسانس با مکانیزم پرتابل و یا ایستا در محل و …

 – وضعیت ماشین آلات و دستگاه های بکار گرفته شده در صنایع فرآوری گیاهان دارویی ایران را نسبت به کشورهای دیگر چطور ارزیابی می کنید؟ (منظور فقط تولیدات خودتان نیست، تمام دستگاه هایی که در کشور موجود هستند و درحال فعالیت می باشند را مدنظر قرار دهید)
بطورکلی در هر صنعتی که تولیدکنندگان ایرانی وارد می شوند، به دلیل اینکه تکنولوژی اولیه ی آن معمولا وارداتی است  و همچنین قالب مواد اولیه آن نیز وارد می شود، ابتدا صنعت مونتاژ و بسته بندی شکل گرفته و پیشتاز می شود. به مرور زمان که دانش تولید افزایش یافت، صنعت تولید و تبدیل مواد اولیه نیز شکل می گیرد. این وضعیت نیز شامل حال صنعت فرآوری گیاهان دارویی کشور می باشد. در حال حاضر صنعت بسته بندی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به شکل شربت، قرص، کپسول، پودر، عصاره، افشره و … در کشور نهادینه شده است ولیکن در مبحث استحصال مواد موثره گیاهان دارویی و تفکیک اجزای آن در ابتدای راه هستیم.

 – کشورهای پیشتاز در زمینه تولید ماشین آلات مرتبط با گیاهان دارویی از نظر کیفیت، راندمان و … کدام موارد هستند؟
آمریکا و کشورهای اروپایی بویژه آلمان به دلیل تکنولوژی بالا و کشور چین و هند به دلیل تولید تجهیزات ارزان قیمت مدنظر سرمایه گذاران داخلی می باشند.

– شما چه برنامه هایی برای ارتقای کیفیت محصولات خود دارید؟
قطعا هر شرکتی برای ارتقای کیفیت محصولات خود تلاش می کند ولیکن این تلاش تابعی است متاثر از میزان درگیری منافع شرکت با آن. بخش خصوصی جهت بقا در بازار کار و تولید، بناچار مجبور است همیشه منافع و منابع خود را مدنظر قرار دهد ولی ایجاد بستر مناسب فعالیت در کشور توسط قانون گذاران، افق روشن تری برای تولیدکنندگان بخش خصوصی در جهت ارتقای کیفیت محصولات ایجاد می نماید.

– لطفا چند نمونه از شرکت های گیاهان دارویی که دستگاه های آنها توسط شما ساخته شده است را نام ببرید.
در مبحث استحصال آروما و اسانس تجهیزاتی به شرکت های مختلف عرضه کرده ایم که مهمترین آنها عبارتند از: شرکت گلکاران باریج اسانس، گلاب زهرا، گل قطره و عرقیات نوری قم. در بحث عصاره گیری نیز برای شرکت داروسازی ابن ماسویه و شرکت مانلی شیراز، شرکت داروسازی گیاه اسانس گرگان و … دستگاه های مختلفی طراحی و ساخته ایم. در بحث تولید پودر شیرین بیان و گیاهان دارویی نیز شرکت کیمیا عصاره فارس از خدمات فنی و دستگاه های ساخته شده توسط ما استفاده می نماید.

– اگر صحبت دیگری دارید، لطفا بیان بفرمایید.
بر خود لازم می دانم که تشکر ویژه ای از دبیرخانه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی داشته باشم. این شرکت آمادگی خود را جهت همکاری ویژه با مراکز علمی و دانشگاهی اعلام می دارد. امید است که بتوانیم به عنوان عضوی کوچک از مجموعه بزرگ فعالان صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی، گامی در جهت ارتقای کشور عزیزمان برداریم.

.

  1. محسن واحدی فرد

    برای احداث کارخانه قند یا شیرین کننده استویا چه پیشنهاد و دستگاه مخصوص این کار را دارید .با تشکر منتظر نظرات شما هستم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.