×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ابتلا به یبوست به دلیل مصرف بیش از حد ملین‌های گیاهی!

کم خوردن فیبر و مصرف زیاد چربی (مثل پنیر، تخم مرغ و گوشت) و غذاهای آماده، از شایع ترین علت‌های یبوست است ولی از نگاه پزشکی پارسی، نباید و نمی‌توان به همه افراد، بدون توجه به مزاج پایه و نوع سوء مزاج‌های احتمالی آنها، توصیه کرد روزانه میزان زیادی میوه و سبزی (آن هم از هر نوعی) مصرف کنند.

یادمان باشد که همه خوردنی‌ها و از جمله میوه‌ها و سبزی‌ها، مزاج خاص خود را دارند و زیاده روی در مصرف آنها، گرچه ممکن است مشکل یبوست فرد را برطرف کند، ولی احتمال دارد که در دراز ممدت فرد را دچار مشکلات دیگری در همین دستگاه گوارش یا دیگر اعضای بدن کنند.

باید بدانیم که مصرف هر سبزی و میوه یا هر گیاه دارویی برای درمان یبوست مفید نیست؛ هر سبزی و میوه و روغنی مانند آلوی بخارا، انگور، زردآلو، روغن کرچک و زیتون برای همۀ اقسام یبوست و در همۀ افراد، به طور یکسان کارساز و بی عارضه نیست.

نکته مهم اینجاست که درمان اصولی یبوست، بدون تشخیص گونه و سبب آن، ممکن نیست و اگرچه مصرف برخی گیاهان می‌تواند در ظاهر یبوست را کاهش دهد یا موقتاً از بین ببرد، اما از سوی دیگر ممکن است سبب اصلی یبوست را شدیدتر کند یا ناخوشی‌های دیگر فرد را افزایش دهد.

  یبوست به خاطر خوردن بیش از حد ملین!  

 متأسفانه امروزه با انواعی از یبوست مواجه هستیم که به دلیل مصرف دراز مدت یا خودسرانه برخی ملین‌ها ایجاد شده‌اند. متأسفانه بسیاری از مردم و حتی برخی از پزشکان گمان می‌کنند که ملین های گیاهی موجود در بازار، چون برگ سنا، خاک شی و …، به دلیل گیاهی یا طبیعی بودنشان، حتماً عارضه ای ندارند و گاهی افرادی را می بینیم که حتی سالهاست از یک ملین گیاهی مانند ترکیبات سنا که در بازار موجودند، استفاده کرده اند!

در این باره ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی در پیام تندرستی می‌گوید: در چنین مواردی، کمترین عارضه، کاهش قدرت طبیعی روده بزرگ است که موجب می‌شود، اجابت مزاج طبیعی و بدون استفاده از مسهل، مشکل تر شود. در این موارد، احساس ماندن مدفوع در روده و ضعف در هنگام دفع، از علائم بارزند که نشان دهنده یبوست به علت ضعف روده ها هستند و نه خشکی آنها.

ضمن آنکه مثلاً ثابت شده مصرف دراز مدت گیاه سنا و فرآورده‌های آن، موجب تنبلی روده و وابستگی به آن می‌شود و همچنین عارضه ای به نام «مگاکولون» یعنی گشادی و نارسایی عضلانی روده بزرگ ایجاد می‌کند که بیماری سخت و خطرناکی است یا حتی خوردن خاکشی در میزان زیاد، می‌تواند خطراتی برای مادران باردار و جنین آنها ایجاد کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.