×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سومین جشنواره زعفران مرند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تقی کرمی، با اشاره به مزیت‌های کشاورزی در این شهرستان برای ایجاد اشتغال پایدار اظهار کرد: شهرستان مرند به عنوان قطب تولید زعفران در شمال غرب کشور و از نظر تولید زعفران در استان آذربایجان‌شرقی است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مرند به کشت زعفران اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود امسال سطح تولید  بیش از ۳۰۰ کیلوگرم زعفران خشک تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود

کرمی عنوان کرد: برای تجمیع و سامان‌دهی و شناساندن بیشتر زعفران مرند  مدیریت جهاد کشاورزی با همکاری ادارات و دستگاه‌های دولتی و حمایت فرمانداری ۱۸ آبان ماه سومین جشنواره زعفران با عنوان طلای سرخ در مرند برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج و توسعه محصول برای جایگزین کردن محصولات با آب پر مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی و ایجاد ارتباط تنگ و تنگ بین تولید کنندگان و تجار و صادر کنندگان اعلام کرد.

فرماندار ویژه مرند گفت: مشکل و بحران آب آشامیدنی و کشاورزی یکی از مهم‌ترین نیازهای منطقه است که چندین سال است به علت خشکسالی‌های اخیر و خسارات سرمازدگی با افت شدید آب‌های زیرزمینی آب کشاورزی از طریق چاه‌های عمیق تامین می‌شود.

کرمی استفاده غیراصولی از منابع آبی با این شرایط نیاز به فرهنگ‌سازی رو آوردن کشاورزان برای کشت مزارع به محصولات کم مصرف آبی کشت زعفران را بهترین جایگزین تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولات پر مصرف آبی ذکر کرد و افزود: کشاورزانی که در زمینه کشت و فراوری زعفران با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوا و حاصل‌خیز بودن برای کشت زعفران و پسته با ارائه تسهیلات بانکی با در صد کم حمایت می‌کند.

فرماندار ویژه مرند ساماندهی تولید کنندگان در قالب تعاونی و آشنایی کشاورزان از این محصول ارزشمند و توسعه صنایع تبدیلی و جذب سرمایه گذاران برای فرآوری و بسته‌بندی استاندارد را از دیگر اهداف برگزای جشنواره زعفران در مرند برشمرد.

زعفران مرند با داشتن عطر بوی و طعم ویژه از نظر مرغوبیت بهترین زعفران‌ها در کشور محسوب می‌شود که قبلا کشاورزان زعفران کار پیاز این محصول را از استان‌های خراسان تهیه می‌کردند ولی چندین سال است که پیاز زعفران را هم علاوه بر تولید بر کشت در مزارع این شهرستان به سایر نقاط استان و کشور نیز صادر می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.