×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رونق ۱۰ کارخانه داروسازی استان اصفهان با ۲۰۰ گونه گیاه دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه این استان متنوع ترین گیاهان دارویی کشور را دارد می گوید: انواع کتیرا ، برگ کرفس کوهی ، آنغوزه موسیر ، آویشن ، زیره سیاه ، تره کوهی و سماق از عمده ترین گونه های گیاه دارویی مراتع استان اصفهان است که همه ساله از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر در شهرستانهای فریدن ، فریدونشهر ، خوانسار ، سمیرم ، خور و بیابانک و اصفهان برداشت می شود.

آقای میر طالبی با اشاره به برداشت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن گیاه دارویی از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مراتع این استان می افزاید : اصفهان به لحاظ تنوع اقلیمی، بیشترین تولید گیاهان دارویی را در کشور دارد.

رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان هم با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰ گونه گیاه دارویی در این استان می گوید: تاکنون مطالعات تحقیقاتی بر روی ۱۰درصد از این گونه ها در این مرکز اجرا شده که مهمترین آنها بابونه،آویشن،رازیانه،کنگر فرنگی و نعنا فلفلی است.

دکتر برهانی می افزاید: طراحی و تهیه نقشه پراکنش گیاهان دارویی نیز در استان اصفهان برای نخستین بار آغاز شده است.

رییس مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان می گوید: ۲۵ شرکت واحد فناوری گیاهان دارویی در مرکزرشد فناوری گیاهان دارویی این دانشگاه دایر است .

دکتر صفوی می افزاید: این مرکز جزو ۴مرکز فناوری در حوزه گیاهان دارویی است که در حوزه فرآوری گیاهان دارویی،تولید داروی گیاهی با فرمولاسیون های خاص ،تکثیر و کشت بافت گیاه و استخراج گیاهان دارویی فعالیت پژوهشی دارند.

به گفته وی فرآوری کرفس کوهی، کتیرا و شیرین بیان توانمندی علمی و صنعتی فرآوری محصولات جنگلی و مرتعی از جمله کرفس کوهی، شیرین بیان و همچنین کتیرا و اختراعات مربوط به ساخت مکمل غذایی از جمله فعالیت های پژوهشی این مرکز است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم می گوید: دانشکده داروسازی این دانشگاه در زمینه شناسایی و بررسی ظرفیت گیاهان دارویی، مطالعات افزایش کیفیت گیاهان دارویی،کشت گلخانه ای و تکثر فرمول سازی پیشرو است.
دکتر معطر می افزاید : برای ممانعت از برداشت گیاهان دارویی هم مراکزآموزشی و پژوهشی این استان از جمله دانشگاه صنعتی و آزاد اصفهان به کشت گیاهان دارویی در مزارع نمونه روی آورده اند.

معاون پژوهش و تحقیق شرکت گل دارو- صنعتی بودن ،کارآمد بودن نیرو و تنوع گونه های گیاهی این استان را ظرفیتی مناسب برای توسعه تولید گیاهان دارویی در این استان می داند.

دکتر معطر با اشاره به تولید ۴داروی گیاهی جدید در شرکت گل دارو از صادرات تولیدات این شرکت به آلمان و مجارستان سخن می گوید و می افزاید: این شرکت تا کنون ۱۴۰داروی گیاهی تولیدکرده و ۱۰ محصول جدید هم در برنامه تحقیق و توسعه خود دارد.

مدیر عامل شرکت داروسازی باریــج‌اســانس کاشان هم می گوید : تا کنون ۱۵۰ طرح تحقیقاتی در این شرکت اجرا شده که حاصل آن افزایش فرآورده ها به بیش از ۷۰ نوع دارو و فرآورده آرایشی- بهداشتی است.

خانم حجازی می افزاید: این شرکت با استفاه از گیاهان دارویی رازیانه ،آویشن،شوید، نعناع،کنگر فرنگی ،آویشن شیرازی،بابونه، فلفل قرمز داروهایی چون قطره خوراکی توسیوین ، فنلین ، گاسترولیت، دهان شویه ماتریکا، کرم کپکس، لوسیون رزماری تولید کرده است.

در مجموع می توان گفت تولید گیاهان دارویی با همکاری متخصصان علوم کشاروزی با توجه به استقرار مراکز عمده علمی و تحقیقاتی در استان می تواند ظرفیت مناسبی در بخشهای اقتصادی، اشتغالزایی و سرمایه ملی فراهم کند.

از طرف دیگر با ارایه برنامه ها ی علمی، آشنایی با نحوه کاشت، داشت و برداشت اصولی متناسب با شرایط آبی و منطقه ای استان ، می توان شرایط مناسب برای توسعه گیاهان دارویی را فراهم کرد.

با استاندارد سازی تولیدات داروهای گیاهی و فرآوری آنها هم می توان شرایط صادرات آن را به سایر کشورها ایجاد کرد.

  1. فهیمه قاسم زاده

    باسلام وخسته نباشیدخدمت شماگروه گیاهان دارویی اصفهان.اینجانب فهیمه قاسم زاده کارشناس گیاهان دارویی تمایل به همکاری جهت احیای گیاهان دارویی اصفهان وایران رادارم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.