×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاشت ۱۲۰۰۰ هکتار آنغوزه در مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا جهان‌آرا در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: گیاهان دارویی در مراتع این استان در جهت توانمندسازی جوامع محلی و حفظ منابع طبیعی کشت می‌شود.
مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ظرفیت تولید گیاهان دارویی در مراتع این استان ۲۰۰ هزار هکتار است که تاکنون ۱۲ هزار هکتار گیاه دارویی آن حوزه در این استان کشت شده است.
وی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد گیاهان دارویی مانند آنغوزه، باریجه و کرفس کوهی کشت می‌شود.

جهان‌آرا گفت:‌ از زمانی که کشت گیاهان دارویی در مراتع این استان انجام می‌شود تعداد دام‌هایی که به مراتع می‌روند کمتر شده است و تولیدکنندگان نیز در هرهکتار یک تا دو میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: احیای کشت گیاهان دارویی علاوه بر افزایش درآمد روستاییان موجب نجات مراتع این استان نیز شده است.

وی در ادامه به اصلاح و احیای مراتع اشاره کرد و گفت: در برخی از عرصه‌ها گیاهان مثمر کشت می‌شود که ۴۰ هزار هکتار طرح گردو کاری انجام شده است.

جهان‌آرا همچنین گفت: ۲۶ هزار هکتار بادام‌کاری شامل ۲۲ هزار هکتار با مشارکت مردم و ۴ هزار هکتار توسط دولت در استان کهگیلویه کشت شده است که امکان افزایش آن به ۲۵۰ هزار هکتار نیز وجود دارد.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در صورت تأمین اعتبار امسال ۲۵ هزار هکتار دیگر بادام‌کاری انجام خواهد شد که اعتبار مورد نیاز آن ۱۲٫۵ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: توجه به اکوتوریسم در این استان نیز برای جذب گردشگران انجام می‌شود که در این راستا ۹ هزار هکتار پارک جنگلی در ۶۰ قطعه پارک ایجاد شده است.

جهان‌آرا در ادامه آتش‌سوزی و تصرفات را از عمده مشکل این استان مطرح کرد و گفت: دستگاه‌های اطفای حریق وجود ندارد و نیاز است که برای حفاظت بیشتر پایش‌های ماهواره‌ای انجام شود.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای اطفای حریق براساس قانون همه دستگاه‌ها باید کمک کنند وگرنه از عهده اداره کل منابع طبیعی استان خارج است.

*پروژه‌های عمرانی مهمترین عامل تخریب منابع طبیعی در کهگیلویه

وی در ادامه به موانع و مشکلات حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های عمرانی مانند گازرسانی از منابع طبیعی استان عبور می‌کنند و باید مطالعات زیست محیطی قبل از اجرا انجام شود.

جهان‌آرا همچنین گفت: برخی روستاها در وسط جنگ‌لها واقع شده‌اند و مانع از اجرای طرح‌ها می‌شوند دولت باید با تعیین اعتبار، زمین و ساختمان‌های روستاییان را خریداری و دام آنها را از جنگل خارج کند.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد که حقوق پرسنل منابع طبیعی نسبت به کار طاقت‌فرسایی که انجام می‌دهند بسیار اندک است، ضمن اینکه سختی کاری هم به آنها نمی‌پردازند.

وی افزود: براساس قانون قرار بود ۳۵ درصد به کارکنان این اداره سختی کار بدهند که تاکنون مطالبات آنها به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است و علی‌رغم محکوم شدن در دیوان عدالت اداری هنوز هیچ اقدامی در راستای پرداخت حقوق آنها انجام نشده است.

*تعداد قرق‌بان به جنگل در کشور ما یک هشتم جهانی است

جهان‌آرا گفت: اعتبار منابع طبیعی استان‌ها کم است، تعداد قرق‌بانانی که برای حفاظت از جنگل به کار گرفته می‌شود با معیارهای جهانی منطبق نیست در حالی که در دنیا برای ۵ تا ۷ هزار هکتار جنگل یک قرق‌بان استخدام می‌شود اما در کشور ما این میزان به ازای ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار یک قرق‌بان است.

*۶۰ هزار هکتار جنگل‌های بلوط کهگیلویه در معرض نابودی آفت خشکیدگی بلوط

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آفت خشکیدگی بلوط نیز گفت: ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان کهگیلویه دچار آفت خشکیدگی بلوط شده است و متناسب با پولی که اختصاص می‌دهند با این آفت مبارزه می‌شود.

وی گفت: به تازگی ۱۸ میلیارد تومان برای جلوگیری از این آفت در کشور تخصیص یافته که هنوز سهم استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت نشده است.

*قوانین دست و پاگیر بانکی مانع اجرای طرح‌ احیای گیاهان دارویی

جهان‌آرا در ادامه به قوانین دست و پا گیر بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات به عنوان مانعی برای اجرای طرح‌های کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های کشت را در قالب تسهیلات از بانک‌ها پرداخت می‌کنیم اما قوانین دست و پا گیر بانک‌ها مانع از این پرداخت‌ها می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره  میزان تصرفات منابع طبیعی گفت: ۱۶ هزار پرونده مربوط به سنوات گذشته درباره تصرف وجود دارد و ۷۵ هکتار از ابتدای امسال خلع‌ید شده است.

*جولان دلالان در بازار گیاهان دارویی/ تولیدبا رنج برای کشاورزان، گنج یک شبه برای دلالان

جهان‌آرا در پاسخ به سؤال دیگر فارس در خصوص اینکه چرا بازاررسانی مناسبی برای گیاهان دارویی انجام نمی‌شود تا دلالان چندین برابر تولیدکنندگان سود نکنند، گفت: طرح فرآوری و افزایش درآمد با هدف حذف دلالان به زودی اجرا می‌شود.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: در تصمیم‌گیری‌های استانی نظر اداره کل منابع طبیعی را اعمال نمی‌کنند، این اداره کل را به عنوان نهاد حاکمیتی نمی‌پذیرند،

وی ادامه داد: روستاهایی در قلب روستاها هستند که علاوه بر تخریب جنگل انجام پروژ‌ه‌ها را با مشکل مواجه کرده‌اند ودولت باید فکری به آنها بکند از سوی دیگر طرح خروج دام از جنگل باید عملی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که واسطه‌ها کمتر شوند تولیدکنندگان سود چند برابری خواهند داشت.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه مساحت منابع استان کهگیلویه را یک میلیون و ۷۰۰ هزارهکتار عنوان کرد که ۹۰ درصد مساحت استان را شامل می‌شود. استان کهگیلویه یک میلیون هکتار جنگل، ۷۰۰ هزار هکتار مراتع دارد. سرانه جنگل در این استان ۱٫۶ هکتار در کشور ۰٫۲ هکتار و در دنیا ۰٫۸ هکتار است.

به گفته جهان‌آرا در استان کهگیلویه ۱۱ میلیارد مکعب آب استحصال می‌شود که ۹ میلیارد متر مکعب آن از استان خارج می‌گردد.

  1. رز

    واقعا جنگلای استان دارن نابود میشن خواهش دارم جلوگیری کنید حداقل میتونید سوختای ارزون تر در اختیار روستاییان کم درامد بذارین که درختارو نابود نکنن

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.