×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

قاچاق ۳۵ درصدی مکمل‌های غذایی به کشور/ عرضه غیرمجاز فارماتون در برخی داروخانه‌ها

سلامانه : رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی از رشد ۴۰ درصدی مصرف مکمل‌های غذایی و رژیمی در کشور خبر داد و گفت: حجم قاچاق این مکمل‌ها به ۳۵ درصد رسیده است این در حالی است که کشور ما یک درصد مصرف مکمل دنیا را به خود اختصاص داده است.


به گزارش فارس، حسن شکوهی در نشست خبری به مناسبت دومین کنگره مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ مصرف مکمل‌ها رشد ۵٫۶ درصدی را داشته یعنی از ۶۴ میلیارد دلار به ۹۶ میلیارد دلار فروش جهانی رسیده است.


وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۷ فروش مکمل‌ به رقم ۱۰۷ میلیارد دلار برسد و در سال ۲۰۱۵ به حدود صد میلیارد دلار خواهد رسید.


این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته در ایران مصرف مکمل‌های غذایی ۸۰۰ میلیون دلار بوده که با اضافه شدن مصرف مکمل‌های قاچاق به یک میلیارد دلار می‌رسد.


شکوهی گفت: مصرف مکمل‌ در کشور یک درصد مصرف مکمل دنیا را تشکیل می‌دهد و این در حالی است کهر شد ۴۰ درصدی مصرف مکمل را سالانه در کشور شاهد هستیم.


رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی افزود: در میان مصرف مکمل‌ها ۴۵ درصد تولید داخل است و حجم قاچاق در دو سال گذشته ۲۵ درصد بوده اما به نظر می‌رسد اکنون به ۳۵ درصد رسیده باشد.


وی ادامه داد: ۲۵ درصد حجم مکمل‌ها در اروپا که به هورمون آغشته است از کشورهای هند و چین قاچاق شده و متأسفانه به ایران هم قاچاق می‌شود.


شکوهی گفت: وزارت بهداشت برای نظارت بر مکمل‌های قاچاق ظرفیت محدودی دارد و نمی‌توان همه نظارت را بر عهده وزارت بهداشت گذاشت.


وی گفت: ۴۰ تا ۶۵ سال بیشترین گروه سنی مصرف کننده مکمل‌های غذایی و رژیمی در دنیاست که در ایران نیز به همین شکل است به همین دلیل تبلیغات منطقی‌تری باید در مصرف این مکمل‌ها لحاظ شود. همچنین جعفر میرفخرایی در این نشست گفت: متأسفانه مکمل‌های تقلبی و قاچاق به دلیل گران شدن بسیار عرضه می‌شود و برخی از آنها را مانند مکمل فارماتون به صورت غیرمجاز و تقلبی از کشور پاکستان وارد شده و در برخی داروخانه‌های خاطی به قیمت ۹۰ هزار تومان توزیع می‌شود.


وی گفت: سازمان غذا و دارو نمی‌تواند با افراد ناظری دارد متخلفان را شناسایی کند به همین دلیل نیاز به قانون و بازرسین متعددی وجود دارد.



 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.