×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

تدابیر رفع خستگی بعد از ورزش سنگین

سلامانه : یک متخصص طب سنتی تدابیر رفع خستگی بعد از ورزش سنگین را تشریح کرد.

 

به گزارش تسنیم، غلامرضا کردافشاری اظهار داشت: ورزش شدید برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند، مفید نیست، چرا که گرمی و خشکی در هنگام ورزش شدید بیش از حد افزایش پیدا می‌کند و گرمای بیش از حد ممکن است اخلاط بدن را متعفن کند.

به گفته وی از سوی دیگر تحلیل زیاد بدن موجب سرد شدن بدن می‌شود و این سردی اعضا را سست می‌کند و قوای بدن را کاهش می‌دهد حتی موجب طپش قلب و غش نیز می‌شود.

این متخصص طب سنتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر ورزش بیش از حد به هر دلیل به طور ناخواسته اتفاق افتاد و فرد دچار عوارض آن شد، چه باید کرد؟، افزود: در زمستان شستن اعضا با آب نیم گرم و در تابستان با آب سرد مفید است.همچنین، بوییدن گلاب که قلب و مغز را تقویت می‌کند نیز بسیار مفید است. 

کردافشاری ادامه داد: اگر ورزش بیش از حد انجام شد بهتر است فرد آبگوشتی از گوشت‌های سریع الهضم، نخود و کمی پیاز تهیه شده باشد را مصرف کند تا هم هضم راحتی داشته باشد و هم حرارت غریزی را به بدن فرد برگرداند. باید توجه داشت که نوشیدن ترکیبی از آب سیب و گلاب هم مفید است.

وی گفت: حرارت زیادی که در ورزش سنگین در بدن ایجاد می‌شود حرارت خوبی نیست و دشمن حرارت غریزی است و باید به هر طریق ممکن حرارت غریزی طبیعی بدن را جایگزین آن کرد.

این متخصص طب سنتی عنوان کرد: مالیدن اندام‌ها با روغن “مورد” و روغن “بنفشه” و چکاندن روغن بادام در بینی نیز برای رفع عوارض شدید ورزش سنگین مفید است، البته باید گفت که روغن مالی کل بدن بعد از ورزش سنگین بسیار مفید است.

کردافشاری بیان کرد: قبل از غذا افراد به حمام بروند و با روغن مناسب با توجه به اقلیم روغن مالی کنند، در مناطق گرم روغن بنفشه  و در مناطق سرد با روغن بابونه و شوید کل بدن را ماساژ دهند، سپس بعد از حمام مدتی استراحت کنند و غذا مصرف کنند، ممکن است لازم باشد برای برطرف شدن کامل خستگی این کار چند بار تکرار شود.

وی خاطرنشان کرد: روغن مالی ناخن‌هاى پا با هر روغنى که باشد، رفع خستگى می‌کند به خصوص اگر خستگى به سبب پیاده‏ روى باشد و اگر فصل تابستان باشد پاها را در آب سرد گذاشتن و در زمستان در آب گرم نیز مفید است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.