×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، غلامرضا محمدی پزشک و دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه در گفتگو با سینا نیوز گفت: «برخی از افراد بر این باورند که به علت گیاهی بودن داروهای طب سنتی و بر اثر مصرف خودسرانه و بدون تجویز متخصص مربوطه می‌توانند بهبود یابند، و اگر بهبود نیافتند هیچ چیزی از دست نداده‌اند.»

وی افزود: «مصرف خود سرانه داروهای گیاهی می‌تواند عارضه‌های خطرناکی را به همراه داشته باشد. اگر فردی گیاه دارویی را مصرف نماید که از تمام مرحله فرآوری آن اطمینان خاطر داشته باشد و با فرض اینکه این اطمینان صحت داشته باشد در صورتی که به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرد می‌تواند تهدیدی برای سلامتی افراد شود.»

این دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه با اشاره به اینکه در مصرف داروهای گیاهی باید دقت کرد، گفت: «به مشکلات رایجی از قبیل چاقی یا لاغری، ترک اعتیاد و بسیاری تبلیغات گسترده دیگر که با نام گیاهان دارویی صورت می‌گیرد نباید توجه داشت. زیرا در برخی از موارد درمان، تعداد دارو‌های موجود اندک بوده و محدودیت تجویز وجود دارد. به طور مثال برای کاهش وزن تنها دو داروی ونوستات و سیبوترامین تایید شده بر پایه پژوهش‌های علمی است که مانع جذب چربی موجود در تغذیه می‌شود و برای بدن حسن دیگری ندارد. البته سیبوترامین در مواردی خاص و با تجویز پزشک باید مصرف گردد.»

وی ادامه داد: «ترکیبات آمفتامینی که برای کاهش وزن وجود دارد و کاهش اشتها را به همراه داشته با شعار گیاهی بودن و اینکه هیچ عارضه‌ای ندارد وارد بازار شده است. در صورتی که این ترکیبات تاثیر بسزایی در سلامتی دارد و عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.»

محمدی به اثرات آنی برخی دارو‌ها اشاره کرد و افزود: «نباید هر دارویی که تجویز می‌گردد فورا مصرف گردد، زیرا این امکان وجود دارد که اثرات آنی داشته باشد. بسیاری از آن‌ها خاصیت دییوروتیک دارند و حاوی داروهای ادرار آور هستند و حجم آب بدن را کم کرده و باعث کاهش حجم آب بدن می‌شوند در صورتی که این دارو‌ها مصرف نگردد بدن بر اثر دریافت مایعات به وزن اولیه خود باز می‌گردد. ترکیباتی نیز وجود دارند که با تاثیر برسیستم مغزی میزان اشتها را کاهش می‌دهند و فعالیت مغزی را مختل می کنند.»

وی در مورد آموزشگاه‌های طب سنتی خارج از دانشگاه افزود: «دوره‌های تخصصی طب سنتی در دانشکده‌های طب سنتی ارائه می‌گردد. امروزه موسسات و آموزشگاه‌ها با ارائه دوره‌های مختلف گواهی‌‌هایی را صادر می‌نمایند که این گواهی‌ها به افزایش سلامت افراد جامعه کمک می‌کند اما نمی‌توان افرادی که دارای گواهی را به یقین صاحب نظر در زمینه طب سنتی دانست. توصیه‌ای که می توان کرد این است که مردم در فاصله‌ای که فارغ التحصیلان وارد جامعه می‌شوند به مراکزی که آکادمیک هستند و درمانگاه‌های و داروخانه‌های وابسته به آن‌ها که در سطح شهر وجود دارد مراجعه نمایند.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.